Annons

Canon EOS 7D

Jodå, det går att göra i DPP - men problemet är att man här inte får tillgång till färgkontrollerna förrän efter att exponering och allt annat redan är gjort. Det gör det hela lite knivigare. Man kan bli tvungen att finjustera en del mellan olika bilder, och korrigeringen man gör verkar inte lika starkt på skuggor, mellantoner och högdagrar....
 
Inget att gråta över.. Sony A550 fick inte heller dom siffror som jag tycker den borde fått om man ser siffrorna mot det man ser synbart i högiso mot tex A700ans siffror och dess bilder...

Så jag börjar bli starkt nyfiken hur egentligen (?) dessa mätningar stämmer med verklighetens synbara prestanda......En stark "känsla" utav att "något inte stämmer" börjar infinna sig...

kan inte någon av er med stora kunskaper om mätningar mm starta en topic i ämnet för faktiskt "reda ut" och försöka förklara hur dessa mätningar egentligen hänger ihop med prestanda för oss ej kunniga på sådana saker..??

Jag får helt enkelt inte ihop dessa mätningar med det jag ser längre.. och jag menar verkligen det.. Mätningarna och siffrorna visar totalt en annan vy än det jag ser ..

och om någon tar sig an detta "utredande" så kan det göras såsom ej märkesbundet helst så alla kan delta och se lite info...

Vore klart intresant att följa en sådan tråd...

mvh
Tobbe..

Som ursäktar sig tilltaget att liiite kapa tråden..
 
Senast ändrad:
Nu ska du inte vara tjurig. Den ligger hästlängder före både Powershot G10 och G11.

Och den är t o m liiite vassare än 20D som kom för 5 år sedan:). Jag köper inte riktigt de här siffrorna. Vet att det inte är rättvist att jämföra den med vissa modeller som är 24x36, men ser man nuffrorna för Sony A900 skulle den senare vara bättre än 7D i högisosituationer.

Jag vill ha det till att 7D är ½ EV bättre vid högiso än A900. Att den senare utklassar 7D vad gäller DR och allt annat är en annan sak.

Men jämför man 7D med dess värste konkurrent D300s så är väl nuffrorna rättvisa utom vid högiso där man i alla fall i FOTO:s test visade att 7D tog fram detaljer bättre vid högiso än D300.

Jag ser bara numera Dx0 som ett komplement till praktiska tester. Även jag välkomnar mayros förslag.
 
Intressant om 7D på DxOMark!

Tar man hänsyn till att flera pixlar faktiskt gör nytta inom normala iso-värden (~100 - ~1600) så ser deras mätningar ungefär ut så här... Ungefär som "verkligheten", eller...

(5 enheter i spalten näst längst till höger är att jämföra med ca 1/3 bländarsteg .)
 

Bilagor

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    98.9 KB · Visningar: 320
Helt plötsligt ifrågasätter ni det som ni en gång tolkat som en bibel, snälla försök reda ut detta lite snabbt för oss som ej har full insyn ;-)

//photographer
 
Inget att gråta över.. Sony A550 fick inte heller dom siffror som jag tycker den borde fått om man ser siffrorna mot det man ser synbart i högiso mot tex A700ans siffror och dess bilder...

Så jag börjar bli starkt nyfiken hur egentligen (?) dessa mätningar stämmer med verklighetens synbara prestanda......En stark "känsla" utav att "något inte stämmer" börjar infinna sig...

kan inte någon av er med stora kunskaper om mätningar mm starta en topic i ämnet för faktiskt "reda ut" och försöka förklara hur dessa mätningar egentligen hänger ihop med prestanda för oss ej kunniga på sådana saker..??

Jag får helt enkelt inte ihop dessa mätningar med det jag ser längre.. och jag menar verkligen det.. Mätningarna och siffrorna visar totalt en annan vy än det jag ser ..

och om någon tar sig an detta "utredande" så kan det göras såsom ej märkesbundet helst så alla kan delta och se lite info...

Vore klart intresant att följa en sådan tråd...

mvh
Tobbe..

Som ursäktar sig tilltaget att liiite kapa tråden..


Här förklaras hur man ska använda dxomarks värden:
http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor/DxOMark-metrics

utdrag<:

# DxOMark Sensor AND resolution are two independent metrics of sensor performance. As a consequence, just because camera A has more pixels than camera B (and thus sees more details) does not mean that its RAW DxOMark Sensor score will be better. So before comparing cameras with DxOMark Sensor, it is important to first determine the resolution you are looking for (which largely depends on the size of the screen or the print you intend to use or produce). Once you choose an appropriate resolution, the DxOMark Sensor scale becomes a fair and powerful tool with which to make comparisons.
 
[Kors/dubbelpost]
Ingen av de "sammanslagna" och vägda poängsammanställningarna på DxO ska läggas någon vikt vid/tittas på/föras vidare som "argument". De är ovidkommande eftersom vi inte kan veta vägningsfaktorerna, och det är inte ens säkert att de (vägningsförhållandena) är relevanta för det vi själva fotograferar.

DÄREMOT:
Jag har aldrig hittat EN enda parameter/mätning på DxO som inte korrelerat med vad jag kan se eller har mätt själv. Jag har inte hittat ett enda "fel" inom de individuella mätningarna. Man kan alltså lita på DxO ur detta perspektivet.

Vad innebär då detta?
Jo, enligt mig att man måste veta vad en viss prestandaparameter innebär/förändrar i ens egna bilder i din egen kamera under förutsättningarna som du använder den i. Kan man inte göra detta är siffrorna meningslösa.
 
Göran Benkt
Som sagt.. jag vill inte torpedera tråden med massa texter.. Så läs på Sony A550 eller A700 tråden som ligger på Sonysidan så förklarar det mer hur vad varför osv.

Så lämnar i alla fall jag ovidkommande resonemang om mitt märke i denna Canontopic.. Min mening var ju att ev någon?? kanske kan köra en dedikerad topic i ämnet... och varför jag frågar om detta står som sagt i Sonyavdelningen .. Så slipper jag dra in märke här på fel ställe så att säga via förklara här .......

mvh
Tobbe.
 
Och den är t o m liiite vassare än 20D som kom för 5 år sedan:). Jag köper inte riktigt de här siffrorna. Vet att det inte är rättvist att jämföra den med vissa modeller som är 24x36, men ser man nuffrorna för Sony A900 skulle den senare vara bättre än 7D i högisosituationer.

Jag vill ha det till att 7D är ½ EV bättre vid högiso än A900. Att den senare utklassar 7D vad gäller DR och allt annat är en annan sak.

Men jämför man 7D med dess värste konkurrent D300s så är väl nuffrorna rättvisa utom vid högiso där man i alla fall i FOTO:s test visade att 7D tog fram detaljer bättre vid högiso än D300.

Jag ser bara numera Dx0 som ett komplement till praktiska tester. Även jag välkomnar mayros förslag.

Lennart att 7D är bättre på höga ison och klarar av att visa/teckna mer detaljer där än D300s är väl ganska tydligt om man kollar på parametern "Dynamic range"??
 
Göran Benkt
Som sagt.. jag vill inte torpedera tråden med massa texter.. Så läs på Sony A550 eller A700 tråden som ligger på Sonysidan så förklarar det mer hur vad varför osv.

Så lämnar i alla fall jag ovidkommande resonemang om mitt märke i denna Canontopic.. Min mening var ju att ev någon?? kanske kan köra en dedikerad topic i ämnet... och varför jag frågar om detta står som sagt i Sonyavdelningen .. Så slipper jag dra in märke här på fel ställe så att säga via förklara här .......

mvh
Tobbe.

Jag tycker det framgår ganska klart här
http://www.dxomark.com/index.php/eng...xOMark-metrics
att man inte kan använda DxOMarks värden för att jämföra kameror med olika upplösning. Jag kan inget om Sony-kamerorna tyvärr så jag vet inte om vilka upplösningar de har.

Enligt DxoMark själva är prioritet 1 upplösning och prioritet 2 DxOMark-värden när man väljer/jämför kameror..
 
Jag tycker det framgår ganska klart här
http://www.dxomark.com/index.php/eng...xOMark-metrics
att man inte kan använda DxOMarks värden för att jämföra kameror med olika upplösning. Jag kan inget om Sony-kamerorna tyvärr så jag vet inte om vilka upplösningar de har.

Enligt DxoMark själva är prioritet 1 upplösning och prioritet 2 DxOMark-värden när man väljer/jämför kameror..


Du får gärna läsa mina förklaringar om "problemet" jag ser på Sonyavdelningen.. Jag vill inte störa en Canontopic med ett resonemang som inte stannar med ett inlägg utan flera om resonemanget startar förklaras här...

Det finns så många som går in på andras märkens topicar och startar kasta in sitt märke som "torpeder" och sådan är och vill jag inte vara...

Så kolla in Sonytopicsen lite så ser du nog mina funderingar där i A550 tråden samt en A700 tråd.. Dom ligger där i början uppifrån då dom är aktuella ....Och det är i slutet jag förklarat på nån av den dom sista sidorna..

Sen förstår du nog hur vad varför som sagt...


mvh
Tobbe...
 
[Kors/dubbelpost]
Ingen av de "sammanslagna" och vägda poängsammanställningarna på DxO ska läggas någon vikt vid/tittas på/föras vidare som "argument". De är ovidkommande eftersom vi inte kan veta vägningsfaktorerna, och det är inte ens säkert att de (vägningsförhållandena) är relevanta för det vi själva fotograferar.

DÄREMOT:
Jag har aldrig hittat EN enda parameter/mätning på DxO som inte korrelerat med vad jag kan se eller har mätt själv. Jag har inte hittat ett enda "fel" inom de individuella mätningarna. Man kan alltså lita på DxO ur detta perspektivet.

Vad innebär då detta?
Jo, enligt mig att man måste veta vad en viss prestandaparameter innebär/förändrar i ens egna bilder i din egen kamera under förutsättningarna som du använder den i. Kan man inte göra detta är siffrorna meningslösa.

Men vi vet att dom siffror och slutsumeringen, bygger på mätningar av basiso hos kamerorna, en sådan kamera som A350 tappade rejält när man gick högre upp på isoskalan, bla. DR, likaså med A900, medan D700 behöll värdena högre upp på iso, A350 var alltså stark vid basiso med sin fina ccd (där några ville se en utveckling av ccd:en), men att den sedan rasade vid koll av dom olika parameterna högre upp på iso. Sedan har vi diskussionerna om högisojakten och eftergiften av det, är förlorad bildkvalitet vid bas.iso där tydlingen CCD:n var stark. Vet vi inte också att dom ca: 10-15 första på DX0 är dom mest uppskattade bildkvalitets kamerorna på marknaden, aven om vi inte synar, snr, print osv. och att vi måste gå ner till dom redovisade kompakterna för att se större skillnader, och ibland vid vissa bilder ser vi inga skillnader då heller, //Bengt.
 
Senast ändrad:
Äh, DXO mäter vad DXO mäter. Dom ska ha en eloge för att "ta ett helhetsgrepp", men många verkar tro att det är Jesus som talar.

DXO har valt ut några mätbara brus- och tonomfångsrelaterade egenskaper i de RAW-filer som kamerorna skapar. Man har valt en mätmetod och algoritm för varje valt område som trollar fram ett numeriskt tal för egenskapen enligt deras (säkert hyffsat objektiva) definition. Sen har dom satt (opublicerade) vikter på dom. Man kunde ha valt några till, satt andra "rimliga" vikter för att ytterligare detaljera analysen, men man måste stanna någonstans. Säkert väl valda områden. För att relatera dom till IQ (Image Quality) så har man försökt illustrera egenskapen i JAVA/Flash med typ Mona Lisas öga. Fan trot, men ok, uppsåtet är gott.

DXO har utelämnat MP. Även om det finns många MP-hatare här så kan nog de flesta hålla med om att ett högt MP-tal är användbart vid lägre ISO (och därmed rimligen en relevant faktor att ha med för att bedöma en sensor). Med bibehållna brusegenskaper kan ett utsnitt av en bild ge lika bra resultat som en fullstor färdigkomponerad bild från en kamera med lägre MP-tal. Canon leder den tävlingen till skillnad mot de flesta andra grenar och mätmetoder DXO valt ut.

Men struntar man i MP kan man roa sig med att jämföra nya Canons med äldre. 450D anses av de flesta ha en mycket bra 12MP sensor (utom av DXO, surprise! [ironi]). Den halvkassa 7D slår den ännu uslare 450D på fingrarna på alla områden. Och då har 450 JÄTTESTORA pixlar i sammanhanget. För att inte tala om 30D eller 20D. Där är pixlarna GIGANTISKA, ändå har 7D bättre "low-light ISO", DR och färgdjup - de basegenskaper som bygger upp DXOs slutsatser. Tekniken går tydligen framåt alltså och för att sammafatta: mindre yta registrerar alltså mer. Och observera att då har inte MP-talet beaktats alls. Per-pixelvärden eller per-ytvärden saknas helt. Därför är tex Nikon D40x en bättre kamera än allt Canon byggt, dock inte XD-kamerorna faktiskt och konstigt nog.

Det är svårt att kritisera en IQ-mätning (intelligenskvot nu, inte image quality) eftersom den just mäter intelligenskvot. Mäter den hur "smart" en människa är. Nej, den mäter intelligenskvoten som är det som bedöms via en IQ-test, inget annat. Mäter högskoleprovet hur bra student du är? Nej, det mäter hur bra du är på högskoleprovet. Provet har förändrats över tid eftersom vissa grupper fick ett politiskt inkorrekt resultat. Vikterna ändrades.

DXO ger ett DXO-värde. Ett sammanslaget numeriskt tal för en kamerasensors egenskaper. Med valda vikter, mätmetoder och utelämnade parametrar. Man skulle kunna göra det annorlunda. Man framställer det som objektivt men det är det inte. Man har gjort en massa val. Så, där fick jag sagt mitt. :)
 
Senast ändrad:
Helt plötsligt ifrågasätter ni det som ni en gång tolkat som en bibel, snälla försök reda ut detta lite snabbt för oss som ej har full insyn ;-)

//photographer

Klart man ska ifrågasätta! :) Speciellt när DxO inte reduvisar sina slutvärden.

De jag försöker visa är ett sammanlagt värde vid "normala" iso där jag tar hänsyn till crop-faktorn och antal megapixlar.

De LI ISO ja anger är lograimiska värdet för DxOs Low Light ISO.
DE, CD och TR (Tonal range) är rakt av DxO med vikter enligt min kalkyl. (Viktar även LL ISO) Viktningen är för att jämställa de fyra olika delvärdena.

IQ-värdet är summa (LLISO+DR+CD+TR)*ROT(MP)/ROT(CF) och sen slutjusterat och avrundat till närmaste 5-tal. för att få liknande värden som DxO med 5 enheter lika med 1/3 steg.

Uppdaterat tabell med Sonys och NJikons nya med. Se även bifogad pdf-fil.
En "sanning" bland alla andra skulle jag tro...
 

Bilagor

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    99.1 KB · Visningar: 341
  • Sensorkalkyl.pdf
    69.4 KB · Visningar: 106
Lennart att 7D är bättre på höga ison och klarar av att visa/teckna mer detaljer där än D300s är väl ganska tydligt om man kollar på parametern "Dynamic range"??

Exakt! Och det är just sådana saker som förvirrar folk som läser tabellerna rakt av. Utökad DR ger som regel bäggre detaljer vid högiso.
Men under högisoegenskaper rankas D300s högre hos Dx0 än 7D.

Jag köper Leif Bengths resomang rakt av (nästan)
 
Jag köper inget, speciellt inte Canon ambasadören Leif Bengts redovisning, jag skall ta ut d300s och 7d och jämföra upplösning, brus på högre iso och bilda mig en egen uppfattning.
Att DXO totalt ger d300s bättre/högre resultat än 7d säger mig inte heller mycket mer än att DXO anser att totalvärdet för Nikon är klart bättre
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.