** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon EOS 7D

Den varianter som jag kör med är den brukliga bland Hockeyfotografer ;)
Slutartid och rörelseoskärpa är ju en smaksak.
Så där får du ju göra som du vill.

Det jag kan tillägga från förra inlägget är att jag personligen brukar plåta i RAW.
Dels för att det bidrar till mindre brus i bilderna.
Dels för att ibland så behöver exponeringen efterjusteras (dock i betydligt mindre omfattning än med bländar/tidsprio-lägena).
I RAW ger dessa mindre justeringar inte alls samma negativa effekt på slutresultatet som om du plåtar i Jpeg.

Jag kör också uteslutande i Raw - så den 1-stegs exponeringsjustering jag har använt hittills är inte så smärtsam!

176 sidor med perfekt "on topic" text i alla inlägg hade varit någon slags oslagbart världsrekord är jag ganska säker på.

Om chansen för detta perfekta resultat är antalet inlägg ^2 (vilket verkar ganska rimligt tycker jag) så är "oddsen" för att det skulle ha hänt nu uppe på 1 : 7miljoner

:-DDDDDDD

En tråd som jag tror har världsrekordet i OT är nog den där pixeltråden som gick förra hösten och kulminerade runt jul för att stanna helt i april... +3100 inlägg åt alla möjliga håll :))) Men lärorik var den :)

Fram till julläsning:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=94292

Den varianter som jag kör med är den brukliga bland Hockeyfotografer ;)
Slutartid och rörelseoskärpa är ju en smaksak.
Så där får du ju göra som du vill.
.

Jag kollade dina hockeybilder. Mycket bra! Jag får nog lov att skaffa ett 2.8-objektiv också. Undrar förresten hur stor skillnaden är i ljusstyrka mellan olika hallar. Jag upplever hallarna som U10-ungdomarna spelar i som ruggigt mörka. Det är i regel träningshallar (som LRF-hallen bredvid Ejendals Arena i Leksand) eller hallar där man spelar som mest division 1-hockey i. Kanske man heller inte kostar på maxljus när ungdomarna spelar?

Jag kollade dina hockeybilder. Mycket bra! Jag får nog lov att skaffa ett 2.8-objektiv också. Undrar förresten hur stor skillnaden är i ljusstyrka mellan olika hallar. Jag upplever hallarna som U10-ungdomarna spelar i som ruggigt mörka. Det är i regel träningshallar (som LRF-hallen bredvid Ejendals Arena i Leksand) eller hallar där man spelar som mest division 1-hockey i. Kanske man heller inte kostar på maxljus när ungdomarna spelar?

Min erfarenhet är att ljuset varierar en hel del.
I ElitSerie-hallarna finns det någon form av krav på ljusets styrka.
Där har jag aldrig behövt gå över ISO 1000 (med f2,8).
I en del kommunala hallar krävs ISO 1600-2000.
Så nog skiljer sig det en hel del.

Gällande ljusstarkare glugg så tycker jag att det är en klar fördel med det kortare skärpdjupet på bländare 2,8.
Så jag tycker absolut att du ska uppdatera dig där.

För att bli ännu mer OT så finns det fler av mina hockeybilder på min blogg. http://photo-it.net/fotoblogg/
Har du fler frågor om hockeyfoto så ställ gärna dessa i min "gästbok" här på FS, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.

Viktigt att komma ihåg är att ljusmätningen mäter reflekterat ljus.
Isen på hockeymatcher inte bara reflekterar en hel del ljus, det har en förmåga att reflektera rätt ojämnt.
Låter som en rimlig anledning till att min variant med Tv inte fungerar bra. Orienteringsskogarna är oftast jämngrå, när det är mörkt. Där fungerar det utmärkt.

Här är en bild från sommarens övningar. Nu gör det inte så mycket att den är lite rörelsesuddig, tycker jag, men då är detta ändå på ISO 1600, f/4 och 1/125. Skulle den sett riktigt skarp ut på det avståndet hade jag behövt tre steg till, till 1/1000 sekund. Hann inte få på EF 85 mm f/1,8 USM, men annars fungerar den rätt hyfsat i sådana lägen, om man kommer någorlunda nära.
När bilden togs hade jag ingen 7D, men den går ju att jaga upp högre ISO-mässigt än den 40D som använts här. Får väl se nästa säsong om jag ser någon skillnad.
Förvisso skulle jag ju kunna investera i en 70-200 med f/2,8 också, men hittills har jag känt att i sådana här lägen behöver jag det inte (1/500, f/4 vid ISO 400) och när det verkligen behövs hade det varit lämpligare med en 70-200 mm f/1,4. Plus en lyftkran, och egen centralbank, då.

Skulle faktiskt kunna var Bength, Bength, Bength, Bength & Bength om man räknar alla Bength-ar på fotosidan.se
Jaså minsann. Jag som trodde att det var Bength, Bength, Bength & Bength som är advokater, men Bength som är
pizzabagare?

176 sidor med perfekt "on topic" text i alla inlägg hade varit någon slags oslagbart världsrekord är jag ganska säker på.

Om chansen för detta perfekta resultat är antalet inlägg ^2 (vilket verkar ganska rimligt tycker jag) så är "oddsen" för att det skulle ha hänt nu uppe på 1 : 7miljoner

:-DDDD7DDD
Oändligt tråkig hade den också varit. Jag fejkade förresten ditt citat, för du hade glömt nämna 7D. Det går inte an.

Nu ska jag räkna antalet Persson på det här stället.

2 kockar ju värre selleri! Vem minns inte Catos o Mellanders " Werner och Werner". Nu finns radarparet Bength och Bength och därtill eventuellt ytterligare tillskyndande släkt. Vem kan försvara sig mot detta oansvariga öppnande av Säters paviljong?

Nu blir jag tvungen att liera mig med femte AP-fonden (Anders Persson) för att hålla småländska fanan högt. Actionfilmen "Sjöbodar vs Fäbodar" är på gång.

Efter detta helt korrekta On Topticinlägg följer ett Off Topic: När väl 7D:s blixtinfluensa avstannat ska jag ta mig en titt på kameraskrället då rätt många på tråden trätt fram /liknande ett väckelsemöte) och vittnat om denna skapelses förträfflighet i övrigt.

DDxDD=DDDD+DDDDDD=DDDDDDDDDD-DDD=DDDDDDD

Anders: Hade jag inte alls!!!
Räkna antalet D efter smileyn... :-D

Hur många har provat den nya release candidate-versionen på v2 LR? 2.6 Har de nya värdena som jag tidigare "fuskade in" i DNG-filer. Det fungerar ganska bra mot bandningsfelen (en avdelning av det tudelade problemet iaf...) - men färgerna är fortfarande lite sådär tycker jag.

Såg att det fanns någon slags problem i upplägget av Adobes senaste "Camera Standard"-profiler för fler kameror, det arbetas även i lägret ang. posterisering i svaga pastell-toner. Ganska många har haft problem med detta - men mest Nikonägare.

2 kockar ju värre selleri! Vem minns inte Catos o Mellanders " Werner och Werner". Nu finns radarparet Bength och Bength och därtill eventuellt ytterligare tillskyndande släkt. Vem kan försvara sig mot detta oansvariga öppnande av Säters paviljong?

Nu blir jag tvungen att liera mig med femte AP-fonden (Anders Persson) för att hålla småländska fanan högt. Actionfilmen "Sjöbodar vs Fäbodar" är på gång.

....

Det räcker med att lyfta på taket över Dalarna en aning så...

Vad som händer om man gör detsamma på Småland törs jag knappt ens tänka på. Men jag misstänker att Kapten Aspman, med en herrans massa Persson som besättning, kommer dragande på SB (SjöBoden) Bolmen över Tivedens vilda skogar på jakt efter kullorna kring Siljan i nån överexponerad blixtfåfänga. Men då ärade smålänningar blir det ett 7Djävla liv! Bara så ni vet...

Men då ärade smålänningar blir det ett 7Djävla liv! Bara så ni vet...

Dalkarlar o Smålänningar är historiskt sett de enda "folkslag" som gjort uppror mot kungen/överheten i Sverige. Men med smålänningars egenskaper blir utgången oviss:

D)järvhet
D)årskap
D)acke
D)jävlar anamma
D)ristighet
D)asshumor
D)omedag

Det blir 7 st D som slår hårt. Sedan kan ni kontra med er berömda attraktion Fesan, midsommarstänger och feta dalkullor. Är nog bäst att vi slår oss samman vid närmare eftertanke:)

Hur många har provat den nya release candidate-versionen på v2 LR? 2.6 Har de nya värdena som jag tidigare "fuskade in" i DNG-filer. Det fungerar ganska bra mot bandningsfelen (en avdelning av det tudelade problemet iaf...) - men färgerna är fortfarande lite sådär tycker jag.

Jag kör LR 2.6 RC, jag håller med dig, resultatet är mycket bättre än med beta-profilen men riktigt klockrent känns det inte. Tidigare använde jag alltid Adobe Standard som utgångspunkt men nu kör jag med Camera Standard som startprofil.

Senast ändrad:
Hur många har provat den nya release candidate-versionen på v2 LR? 2.6 Har de nya värdena som jag tidigare "fuskade in" i DNG-filer. Det fungerar ganska bra mot bandningsfelen (en avdelning av det tudelade problemet iaf...) - men färgerna är fortfarande lite sådär tycker jag.QUOTE]

Jag kör LR 2.6 RC, jag håller med dig, resultatet är mycket bättre än med beta-profilen men riktigt klockrent känns det inte. Tidigare använde jag alltid Adobe Standard som utgångspunkt men nu kör jag med Camera Standard som startprofil.

Jag har gått över till Camera Faithful. Vad tror ni om det?

Jag har gått över till Camera Faithful. Vad tror ni om det?

Jag tycker att det handlar om motivet och personliga preferenser. Finns det något rätt eller fel?

Jag brukar prova mig fram lite.

Den som jag nästan aldrig använder är Camera Portrait, de gör att mina porträtt ser alldeles för röda ut.

Faithful tycker jag är ganska bra men lite "matt".

Kollade på blocket och såg då att det finns 7 st som skall göra sig av med sina nya 7D kameror..

Så kanske någon som vill ha en sådan kan tjäna en bra slant på att pruta ner någon av dessa beggade som är till salu..

Dalkarlar o Smålänningar är historiskt sett de enda "folkslag" som gjort uppror mot kungen/överheten i Sverige. Men med smålänningars egenskaper blir utgången oviss:

D)järvhet
D)årskap
D)acke
D)jävlar anamma
D)ristighet
D)asshumor
D)omedag

Det blir 7 st D som slår hårt. Sedan kan ni kontra med er berömda attraktion Fesan, midsommarstänger och feta dalkullor. Är nog bäst att vi slår oss samman vid närmare eftertanke:)

Du! Då kör vi! Och sen vänder bak o fram nonaC, xatneP och nokiN o alla andra "storljugare"....

Hur lågt har du o hela "AP-fonden" kommit med "SB Len Art" eller vad nu flotten heter?... Nånstans åt "7" tusan "D"jävlar i Tiveden kanske?... (ja. ämnet alltså)

Äh!.. Skicka ett sms när du passerat Gyttorp, men de lär vär höras ändå...

En massa :)
/Leif

Får klagomål på att det blir rödstick när jag använder Camera standard. När jag öppnar i Camera neutral så verkar det bli bättre...nån mer som har samma erfarenhet

Vet inte hur 7D är, men överdrivet rött är väl en ganska välkänd Canon-sjuka. Kör själv alltid neutral. Men så länge man kör raw är ju problemet inte stort.

Fram till 2004 körde jag Nikon D1 som dominerades av grönt och och ofta la en gul hinna över jpegbilderna. Men det röda så okej ut.

"Rödsticket" är ganska normalt för Canon iom de val de gjort angående filtreringen på sensorn. Lösningen i DPP är att man får pilla lite med färgkontrollerna, i "fristående" program som CO och LR kan man få mycket bättre färg med en customprofil.

Men det jag menade var egentligen mest att 7D-filer både är skarpare och mindre brusiga pga ändringarna i dom kameraspecifika parametrarna i interpoleringen....

Camera Profiles

Skillnaderna blir stora - LR 2.6 RC s olika profiler på en 7D:

Adobe Standard

Camera Standard

Camera Portrait

Camera Neutral

Camera Faithful

Bilagor

• AdobeStandard.jpg
    AdobeStandard.jpg
    20.6 KB · Visningar: 693
  • CameraStandard.jpg