Annons

Canon EOS 7D

Det är nog som du säger. Trodde att bufferten skulle vara bättre på 7D. Har alltid tagit en liten jpg för att snabbt kunna gallra ut bilder i helskärmsläge (bildspelläget) i windows bildvisare. Finns det något program som kan visa raw-bilder på samma sätt och där man lika smidigt kan gå igenom sitt minneskort? I DPP, som jag använder, måste man ju öppna varje bild för sig och det tar en evighet att gå igenom kortet på det sättet.

Med DPP tycker jag det smidigaste är att:

1) Ladda in bilderna i dator, helst med USB-kabel via EOS-Utility så att du automatiskt kan byta namn på filerna och lagra dem i rätt mapp. Jag döper om mina bilder vid import till [yymmEOS 7D_00001.CR2] och lagrar i mapp bilder/2009/.
2) Starta DPP, markera alla (aktuella) bilder, öppna "quick check tool" med [Alt+Q].
3) Bläddra igenom med högerpilen, markera löpande bilder [Alt+1], [Alt+2] eller [Alt+3] beroende på om de är keepers, kanske eller not.
4) Gå tillbaka till huvudfönstret.
5) Tryck [Ctrl+Alt+3] för att markera alla 3:eek:r.
6) Tryck [Delete] och svara ja.
7) Tryck [Ctrl+Alt+2] för att markera alla 2:eek:r.
8) Gör vad du nu vill göra med 2:eek:rna.
 
Tack

Med DPP tycker jag det smidigaste är att:

1) Ladda in bilderna i dator, helst med USB-kabel via EOS-Utility så att du automatiskt kan byta namn på filerna och lagra dem i rätt mapp. Jag döper om mina bilder vid import till [yymmEOS 7D_00001.CR2] och lagrar i mapp bilder/2009/.
2) Starta DPP, markera alla (aktuella) bilder, öppna "quick check tool" med [Alt+Q].
3) Bläddra igenom med högerpilen, markera löpande bilder [Alt+1], [Alt+2] eller [Alt+3] beroende på om de är keepers, kanske eller not.
4) Gå tillbaka till huvudfönstret.
5) Tryck [Ctrl+Alt+3] för att markera alla 3:eek:r.
6) Tryck [Delete] och svara ja.
7) Tryck [Ctrl+Alt+2] för att markera alla 2:eek:r.
8) Gör vad du nu vill göra med 2:eek:rna.

Tack för bra tips. Det funkade ju bra att använda DPP på detta sätt. Det passar mig utmärkt!
 
Jag låter EOS utility automatisk öppna Canons Zoombrowser EX för gallringen efter nedladdningen.

Fördelarna med ZB framför DDP vid gallring är att man kan se två, tre eller fyra bilder samtidigt för att jämföra. Om det behövs kan man dessutom zooma runt i de bilderna synkroniserat (även om det är lite omständligt att komma dit) för att se vilken bild i en serie som är skarpast i en viss detalj.

Därtill är funktionerna för att se vilken fokuspunkt som var aktiv och automatisk visning av bilddata användbara.

Zoombrowser EX är givetvis kostnadsfritt och finns på CD som följde med kameran.
 
Du har redan fått bra tips, men jag skulle ändå lägga till Irfanview. Litet och enkelt, grejar det mesta (även kameror nyare än programmet).
http://www.irfanview.com/

Du kan konfigurera programmet så att den använder den jpeg som redan finns inbäddad i råfilen (så rå+jpeg är egentligen en ganska onödig funktion), så konfigurerat går det väldigt snabbt att bläddra bland bilder.

Sedan kan du faktiskt uppdatera Windows till att hantera råfiler direkt, men det går ganska långsamt enligt min erfarenhet.
http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/codecs.aspx
 
Zoombrowser EX är givetvis kostnadsfritt och finns på CD som följde med kameran.

Till Macintosh heter motsvarande program ImageBrowser (och finns givetvis också på skivan som följde med kameran). Jag använder ImageBrowser för att bläddra, sålla och sortera bilderna.

I en .CR2-fil finns en inbäddad JPEG-bild med storleken 1936 x 1288 pixlar★. Det är den bilden som alla "preview"-program plockar ut och visar.

Jag har slutat spara bilder i RAW+JPG eftersom den inbäddade lilla JPEG-bilden duger alldeles utmärkt när man ska sortera. Den är ju ändå större än de flesta skärmar kan visa.

Dessutom har jag ett litet program som plockar ut och sparar den inbäddade JPEG-bilden i en egen fil. För enklare webbändamål duger den för det mesta.

★Gäller för 40D åtminstone. Det kan hända att storleken är annorlunda för andra kameror.
 
Jag ser tumnaglar från .CR2 i både XP och Vista's utforskare. Kräver Canon Raw Codec v1.6.0 som kom för 2½ vecka sedan.

http://www.usa.canon.com/consumer/c...oadDetailTabAct&fcategoryid=314&modelid=15206
Ja det är den (version 1.6.0.53 om vi skall vara petiga) jag har installerad, även om jag hämtade från den europeiska supportsidan men filerna ser är identiska när jag kollar MD5 på dem.

Jag väljer visning av Miniatyrer men det funkar inte. Vad kan jag missat eller finns det något man kan göra för att tvinga fram visningen?

Kör XP Home SP3 om det kan vara till någon ledning.
 
Ja det är den (version 1.6.0.53 om vi skall vara petiga) jag har installerad, även om jag hämtade från den europeiska supportsidan men filerna ser är identiska när jag kollar MD5 på dem.

Jag väljer visning av Miniatyrer men det funkar inte. Vad kan jag missat eller finns det något man kan göra för att tvinga fram visningen?

Kör XP Home SP3 om det kan vara till någon ledning.

Jag tror att du måste installera samma bildvisare som finns i Vista. Windows Live Photo Gallery om du ska kunna se "tummar" av rå-filer från nyare kameror. (Kanske redan omtalat i tråden...) Men då går det ju lika bra eller t.o.m. bättre med "Irfanview" eller liknande program...
 
Jag tror att du måste installera samma bildvisare som finns i Vista. Windows Live Photo Gallery om du ska kunna se "tummar" av rå-filer från nyare kameror. (Kanske redan omtalat i tråden...) Men då går det ju lika bra eller t.o.m. bättre med "Irfanview" eller liknande program...

Jag har INTE installerat Windows Live Photo Gallery. Kör XP Professional resp. Vista Ultimate, båda med senaste SP's. Tror knappast att det spelar någon större roll vilken variant av MS OS som används. Jag ser tumnaglarna direkt i windows utforskaren, windows media player (gäsp...) men inte MS Office Picture Mgr. Kan inte importera .CR2 filer i office.
 
Jag har INTE installerat Windows Live Photo Gallery. Kör XP Professional resp. Vista Ultimate, båda med senaste SP's. Tror knappast att det spelar någon större roll vilken variant av MS OS som används. Jag ser tumnaglarna direkt i windows utforskaren, windows media player (gäsp...) men inte MS Office Picture Mgr. Kan inte importera .CR2 filer i office.

Uppriktig sagt så har jag inte en susning om det fungerar i office och/eller MS Office Picture Mgr. Ett helt okänt program för mej, sorry...
 
Försök med faststone funkar bra för att bläddra i raw-bilder och är dessutom gratis för hemmabruk.

Håller med, har ni inte prövat detta eminenta program, tycker jag ni ska göra det. I mitt tycke har det många smarta funktioner och är snabbt och enkelt att arbeta i.

Det visar CR2-filens inbäddade jpg, men du kan även öppna raw-filen genom att bara trycka på A (inget enter behövs).

Enter eller mellanslag tar dig till nästa bild, tryck delete om du bara har en bild vald och bilden raderas utan några frågor, (i inställningarna är det valbart om du vill skicka till papperskorgen eller cyberrymden)

Pil upp förstorar till 100%, sedan kan du navigera runt med piltangenterna. Mellanslag för att komma tillbaks till hela bilden.

Välj upp till fyra bilder med hjälp av Shift eller Ctrl och tryck på P så kan du titta på dem samtidigt, bredvid varandra eller en i taget i helskärm (suveränt för att jämföra skärpa). Samma förfarande som ovan med en bild gäller med piltangenterna, bilderna är synkade till varandra och visar samma del. Om en bild inte har samma utsnitt, håll ned Ctrl och flytta bilden med musen, sen följer den de övriga.

Slutligen, välj en eller flera bilder och tryck på E och bilderna skickas till ditt favoritprogram, t ex Photoshop.

Faststone kan mycket mer, funktionerna ovan är de jag använder för att arbeta med bilderna från kameran, eller om jag senare söker efter en bild bland alla CR2-filer. http://faststone.org

Ser till min glädje att man precis släppt en 4.0:a, måste laddas ner!
 
Glömde en praktiskt funktion, copy och move. Oavsett om du tittar på en bild eller är inne i "filhanteraren", trycker du bara på C för Copy eller M för Move och du får upp en fråga vart du vill flytta filen, peka ut katalogen och filen flyttas eller kopieras. Nu till det smarta, tryck på C två gånger eller M för att kopiera eller flytta fler filer till samma katalog.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.