Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

HEJ HÅ
Jag har idag varit inne på Intervision och hämtat mitt 2:a exemplar av D7 och med serienummer 03 i början samt 1.09 inlagt från början.
Detta ex uppvisar ingen bandning,och jag passade på att kolla att AF i kameran var OK, AF i 7d fungerade perfekt med referensobjektivet men det visade sig att min nya 85/1.2 bakfokuserade vilket också justerades.
Så nu har jag ett hus som är kontrollerat bra vad det gäller AF samt en justerad 85/1.2

Trevligt att höra detta bådar gott och ingjuter lite hopp i de som äro svaga i sin tilltro till EOS 7D ;-)


//photographer
 
HEJ HÅ
Jag har idag varit inne på Intervision och hämtat mitt 2:a exemplar av D7 och med serienummer 03 i början samt 1.09 inlagt från början.
Detta ex uppvisar ingen bandning,och jag passade på att kolla att AF i kameran var OK, AF i 7d fungerade perfekt med referensobjektivet men det visade sig att min nya 85/1.2 bakfokuserade vilket också justerades.
Så nu har jag ett hus som är kontrollerat bra vad det gäller AF samt en justerad 85/1.2

Skönt att det löste sig!

Ha en bra helg,

/Staffan
 
HEJ HÅ
Jag har idag varit inne på Intervision och hämtat mitt 2:a exemplar av D7 och med serienummer 03 i början samt 1.09 inlagt från början.
Detta ex uppvisar ingen bandning,och jag passade på att kolla att AF i kameran var OK, AF i 7d fungerade perfekt med referensobjektivet men det visade sig att min nya 85/1.2 bakfokuserade vilket också justerades.
Så nu har jag ett hus som är kontrollerat bra vad det gäller AF samt en justerad 85/1.2

Kul att det ordnade sig för dig Mikael !
Är det någon som vet ungefäros hur man gör för att justera ett objektiv som fel fokuserar ?
Finns det någon flyttbar lins som justeras eller är det själva bajonett fästet ?
Är detta något som vi själva kan skruva på eller behövs inlämning på verkstad ?
 
Kul att det ordnade sig för dig Mikael !
Är det någon som vet ungefäros hur man gör för att justera ett objektiv som fel fokuserar ?
Finns det någon flyttbar lins som justeras eller är det själva bajonett fästet ?
Är detta något som vi själva kan skruva på eller behövs inlämning på verkstad ?

objektivet justeras genom att elektroniken påverkas i objektivet med nya styrkurvor.
vissa objektiv av äldre modell kan inte omprogrammeras utan ändringen måste ske manuellt genom bryggning av elektroniken i optiken, se gamla 5dmk2 tråden om AF.
 
objektivet justeras genom att elektroniken påverkas i objektivet med nya styrkurvor.
vissa objektiv av äldre modell kan inte omprogrammeras utan ändringen måste ske manuellt genom bryggning av elektroniken i optiken, se gamla 5dmk2 tråden om AF.

Tack för informationen !
Jag kan bara inte få in i minskalle hur denna justering kan ordna bättre skärpa via elektroniken, jag var hundra på att det måste ske mekaniskt eftersom det handlar om brytining av ljuset via alla dessa linser.

Men blir det bra så är allt bra hehe !
 
provade 7d och 6400iso i glödlampsljus 2800K, stor skilnad i återgivning om man använder DPP eller CR
7d vinner mycket på att DPP används.
Defaulta värden i båda programmen
7d + Camera raw
 

Bilagor

  • 7d+cr.jpg
    7d+cr.jpg
    74.4 KB · Visningar: 494
En liten jämförelse med 5dmk2 på 6400iso, dockan är lite närmare med 7d, orkar inte justera 5dmk2 närmare målet så utsnittet blir exakt.
Men här är det mer ytorna som gäller, 7d återgivning jämfört med den betydligt större sensorn är bra, men en stor sensor är stor sensor.
Se ytan bakom dockan, DPP med samma förfarande och defaulta inställningar, båda bilderna sedan skärpta lika mycket.
5dmk2 tål betydligt högre uppskärpning än den lagda
5dmk2
 

Bilagor

  • 5d.jpg
    5d.jpg
    9.4 KB · Visningar: 467
7d och samma förfarande, inget dåligt resultat i jämförelse, 7d tål inte mycket mer uppskärpning innan ytorna krackelerar totalt.
 

Bilagor

  • 7d.jpg
    7d.jpg
    12.3 KB · Visningar: 464
En närmare titt på ytorna, 5dmk2 till vänster 7d till höger.Brusreduceringen få jobba för högtryck i 7d och samtidigt ses flera fulaktigheter bla svarta prickar i jämförelse med den större sensorn i 5dmk2.
 

Bilagor

  • Bild-3.jpg
    Bild-3.jpg
    30.9 KB · Visningar: 458
Jag har en 40d och en ny 7d och en 70-200 ef med stab och en ef-s 17-55 2,8 med stab och en ef-s 10-22. Får väldigt skarpa bilder med mycket detaljer med 70-200 men med 17-55an blir bilderna väldigt softa,"särskilt i lövverk" väldigt konstigt för jag har testat med 2 olika 17-55 or med samma resultat dom ska ju vara väldigt skarpa. På min 40d får jag skarpa bilder med alla objektiv. Min 7d med objektiv är kalibrerad på canon rcc i mölndal.
Någon som har en ide om varför det blir så här?
 
lägg upp rawfiler som vi andra kan ta del av och göra vår egen bildbehandling.
Innan dess är det svårt att svara på din fråga
Jag har precis använt 35/1,4 på 7d och bilderna blir inte softa, se dockan ovan och 5dmk2 + 50/1,4 i jämförelse.
 
Börjar tro att 7d kräver L-optik för bra skärpa. pga så mycket megapixlar, håller på att ladda upp en rawfil. tar lite tid pga 3g uppkoplingen.
Skickar länken om en stund!
 
Kul att följa dina tester Mikael men jag undrar hela tiden varför skärpan i dom visade filerna inte är skarpare. Så jag tänkte det beror på det lilla formatet som tillåts här.
Nu testar jag visserligen inte en 7D som tråden handlar om men kanske något för en jävförelse.
Jag lägger upp en hel orginal bild i iso 3200 och ett utsnitt från morrhåren.
Kanske inte så här man ska göra men mest för min skull se resultatet.
 

Bilagor

  • Iso3200 50D katt.jpg
    Iso3200 50D katt.jpg
    14.2 KB · Visningar: 419
  • Utsnitt morrhår.jpg
    Utsnitt morrhår.jpg
    18.5 KB · Visningar: 420
Börjar tro att 7d kräver L-optik för bra skärpa. pga så mycket megapixlar, håller på att ladda upp en rawfil. tar lite tid pga 3g uppkoplingen.
Skickar länken om en stund!

Tro inte det! Oavsett om det står "L" i beteckningen eller inte så behöver den väl justerade optiker. Med samma storlek på sensorn och nästan dubbla pixelantalet jämfört med 40D kan man tro att en optik är skarpare med 40D än 7D. För att göra en jämförelse får du interpolera 40D-bilden till samma storlek som 7D.

Vissa föredrar att skala 7D-filen till 40D-storlek.

Bra optiker utan "L": 50/2.5 macro, 85/1.8 usm, 100/2.0 usm m fl. 50/2.5 macro används ofta som ref.objektiv för att jämföra 1D-seriens olika modeller av en del testare p g a dess skärpa.

Inget L i världen hjälper om gluggen inte är rätt justerad och sitter på ett kalibrerat kamerahus.

Testa 40D mot 7D via liveview manuell fokus vid 10x magmifikation på stativ mot samma motiv i fast belysning och allt annat lika.
 
Kul att följa dina tester Mikael men jag undrar hela tiden varför skärpan i dom visade filerna inte är skarpare. Så jag tänkte det beror på det lilla formatet som tillåts här.
Nu testar jag visserligen inte en 7D som tråden handlar om men kanske något för en jävförelse.
Jag lägger upp en hel orginal bild i iso 3200 och ett utsnitt från morrhåren.
Kanske inte så här man ska göra men mest för min skull se resultatet.

säger ingenting, katten och morrhåren betydligt tätare än mina jämförelsebilder.
säger mer om du hade haft katten och morrhåren med två olika kameror och samma utsnitt, då hade vi kunnat diskutera något

I jämförelse med en kamera av den dignitet som 5dmk2 utgör är inte 7d kattskit om du förstår vad jag menar.
 
Tror det är väldigt viktigt att dela med sig av erfarenheter man har av nya kameror, jag upplever samma problem med 7d och ef-s optik som jag har med en fujifilm f100fd, utsmetad lövverk på längre avstånd som jag inte får med min 40d. men med min 70-200 l med is har jag noll problem med detta!
Här kommer länken https://www.yousendit.com/download/Z01NeFlZWlR6NE5jR0E9PQ

Skärpan verkar ligga i vattnet strax utanför rören.

Gör ett prov i morgon i dagsljus på lite olika avstånd.

Kameran på stativ.
Liveview
Manuell fokus på 10x
Ställ dej så du ser avståndsskalan på objektivet.
Gör en "Quickfocus" och kolla om avståndsskalan ändras.
Mikrojustera ev och gör om samma sak igen.
Om mikrojustering inte räcker lämna in för kalibrering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.