apersson850
Aktiv medlem
Sådärja, då passerade tråden 2000 svar.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Okej? ja det är ju inget objektiv jag är van vid, så... Men ett objektiv ska inte flytta en primär i sidled MITT i optikens centrum. Jag har inte DPP i denna datorn, så jag kan inte kolla om IS var igång.
Det hoppas jag iofs inte - på 1/500s och 17mm...
Jag kan bara säga att ett 1100kr 18-55II beter sig bättre på 18mmF/8 än det jag ser i den här bilden.
Den blå kanalen har flyttat sig ca en dryg pixel i sidled även precis MITT i bilden, Och man kan inte justera överensstämmelsen ("CA-korrigera") mellan de tre kanalerna så att de är "lika" fel i ytterkanterna. Hu man än gör så finns det en obalans kvar så att blått (och till viss del grönt) hela tiden ligger ett snäpp för långt till vänster i bilden.
Detta påverkar naturligtvis skärpan i bilden - skärpa kräver att de tre kanalerna både BEFINNER sig på samma ställe och är fokuserade lika.
IS kan ha den här effekten om den har arbetat när du tog bilden, och IS-gruppen befinner sig långt ut mot ett av ändlägena som gruppen kan flyttas mot (nära maxkorrigering). Jag hade kollat ett likadant (liknande iaf, mycket smådetaljer över hela bildytan) foto taget med stöd och med IS avslaget - på kanske 20-24mm om nu 17mm är lite för mycket för objektivet.
Så länge man inte håller kameran i en hand och viftar vilt med den så kan man nog ha IS avstängt på tider kortare än 1/100s med ett 17-55-objektiv... Det är sällan bra att helt förlita sig på IS, man bör alltid ge kameran så bra förutsättningar som möjligt även när det finns tekniska hjälpmedel som "ska" korrigera för ens misstag... I detta ingår IS och högdagerprioritet och lite annat...
Jag har rotat igenom din bild ordentligt och utifrån Camera Raw och de bandningar jag såg i mitt första exemplar hittar jag ingen sådan tendens i din kamera.
Spontant så tycker jag det ser mycket bra ut, lite CA kunde ses som jag korrigerade bort
Du kan vara nöjd, blända inte ner till 11 nästa gång utan använd hellre 5.6-8
Sådärja, då passerade tråden 2000 svar.
Bilden blir inte sämre med 7D bara för att du bländar ner lika mycket som du gör med 40D. Skillnaden är att ju högre upplösning man har i kameran, desto tidigare är det möjligt att se den skillnad diffraktionen ger. 40D är helt enkelt inte bra nog för att kunna urskilja någon diffraktion vid den bländare som 7D börjar se den vid.
HLP kan vara till hjälp vid snabba tagna bilder och man är rädd för att bilden skall bli för överexponerad eftersom tid inte finns att se efter om bilden blir så rätt exponerad som möjligt, denna hjälp är tänkt för JPG bilder i första hand.
7d verkar överhuvudtaget exponera bättre vad det gäller svåra kontrastrika motiv än tidigare kameror, Canons strävan har varit att få till en kamera som ger bra exponerade och uttagna jpg bilder direkt ur kameran utan en massa efterjusteringar.
Har varit lite ärenden, men kollade din fil lite snabbt nu. Det ser mycket bättre ut, även om jag själv inte varit helt nöjd (men är man lite mer normalt funtad så bör man inte bekymra sig om vad jag hade varit nöjd med...)
Det finns aningens tendenser till samma som innan, men det är mycket bättre kontrollerat. Man kanske ska försöka hålla sig på 20mm+ om inte man absolut MÅSTE ha 17mm? Jag har ingen vana med detta objektiv som sagt, jag tycker både Canons och Nikons varianter på "F/2.8 18-55 med bildstabilisering" är ganska dyra för vad dom ger - men jag är inte vidvinkelmänniska.
Jag lade upp en omvandling på:
http://www.mediafire.com/file/mfzgzwhimyq/IMG_1126.jpg
- där jag lite snabbt korrigerat CA så gott jag kunnat. Det jag tittar på är starka/halvstarka vassa kontraster där man kan se den blå kanalen "sticka utanför", och det ser ut som det tenderar åt vänster/neråt hela tiden - både i kanterna och i mitten av bilden. I detta exemplet är det dock så lite att det kan vara försumbart i en så vid vidvinkel.
7d verkar överhuvudtaget exponera bättre vad det gäller svåra kontrastrika motiv än tidigare kameror, Canons strävan har varit att få till en kamera som ger bra exponerade och uttagna jpg bilder direkt ur kameran utan en massa efterjusteringar.