Annons

Canon EOS 7D

Kolla denna bilden!

Detta är ta mig f.... Canons dilemma, folk kanske undrar varför en horder av press/sport fotografer har gått över till Nikon.

Jo för saker funkar, som en kollega sa till mig när jag undrade om det inte blir dyrt att gå över till Nikon-jag har inte råd att ta dåliga bilder blev svaret.

För några år sedan när jag beskrev att exv min D2x gav betydligt bättre bilder ut från kameran än vad Canons kameror gjorde då ojjade sig många här på fotosidan.
Att Nikon har en bättre evaluerande mätning, förfinade tonkurvor etc tog jag också upp. Otänkbart sa Canonfantasten som aldrig hade kört de två märkena brevid varandra. Jag såg också att min AF i d2x var bättre. Folk på fotosidan ojjade sig än mer.Likaså blixtexponering, listan kan göras lång.


D2x hade bara en STOR nackdel då= BRUS över 400iso.
Såg för djävligt ut i jämförelse med Canon.

BRUSET var Nikons stora dilemma fram till D3-sedan vet vi hur det har gått.
Tänk att vi idag diskuterar att Canon måste komma med lika brusfria kameror som Nikon, otänkbart bara för något år sedan.


Nu ses det tydligen som mer eller mindre en sanning

Eller vad sägs om följande från Kamera&Bild
Tuff konkurrens
De största anledningarna till att många pressfotografer bytt till Nikon är att D3 hade bättre autofokus, lägre brus och skarpare bilder rakt ur kameran. Canon har försökt komma tillrätta med alla dessa saker.

Nu har mitt ex av 7d bandningsproblem,även andra ex har liknande problem, men så testar jag ett annat exemplar och där finns/ ses ej problemet.


Är det undra på att Nikon säljer som aldrig förr

Själv väntar jag på en kamera utan bandningar

Du som kan detta kan du kolla denna bilden http://univibe.myftp.org:81/cgi-bin/filemanager/share/HDA_DATA/Utdelat/01.JPG
Användarnamn "foto" inget lösen.
Jag har testat både DPP och ACR och ljusat upp exponeringen extra mycket för att de ska synas tydligt, bilden var underexponerad från början, det ser inte bra ut. Denna bilden är fixad i senaste DPP. Kameran har vart hos Canon rcc i mölndal för kalibrering med mina objektiv och firmwaret är 1.09
 
Länken funkade för mig.

Jag kollade på bilden men jag förstår inte riktigt vad du vill visa? Bilden är rejält underexponerad. Försöker man lyfta denblir förstås resultatet dåligt.
 
Oki jag upplever den inte som rejält underexponerad men min skärm är ju inte kalibrerad så det kanske är därför. Tack för hjälpen ändå.

Danne
 
Oki jag upplever den inte som rejält underexponerad men min skärm är ju inte kalibrerad så det kanske är därför. Tack för hjälpen ändå.

Danne


Jag använder LR med betaprofilen så viss reservation för det men när jag öppnar RAW filen är det varning för igensotade partier på brygga, träden, båten. Använder man t ex LR auto-funktion föreslår den att exponeringen höjs 1.8 steg och black minskas till noll. Inte för att auto-funktionen är så bra men det indikerar i alla fall att bilden är underexponerad. Du har ju använt 2/3 negatov exp komp.

Jag håller med om att det går att få bilden bättre än din JPG men helt bra blir det nog aldrig.

Nåväl, jag är långt ifrån någon expert på redigering så jag borde egentligen inte lägga mig i! :)
 
Senast ändrad:
Jag har suttit och tittat igenom ett antal bilder som jag har tagit med 7D, 30D och 300D med avseende på brus.

Så här tycker jag:
I praktiken när man pixelpeepar så kan jag inte uppleva någon enorm skillnad mellan kamerorna. Det som främst slår mig är att bruset på 7D verkar vara lite mer monokromt. I jämförelse så är neutrala bakrunder på 30D mer slumpmässigt färg-flammiga. 7D verkar även vara jämnare mellan iso-stegen, bruset ökar inte i samma omfattning när man går upp i iso-tal. I allmänhet känns bruset från 7D lite "styggare". 30D har helt klart softare brus, även om den syns mer pga att kanalerna brusar olika mycket.
 
Oki min jpg bild hade jag övdrivit lyftet lite för att det skulle bli extra tydligt i nedre delen av bilden, men den är kanske för underexponerad från början.

Danne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.