Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Ladda firmware en gång till

Mikael
Hade bandningsproblem med 40D när den var ny. Jag laddade in samma version av firmware som redan fanns i kameran på nytt. Blev bra. Tydligen kan mjukvaran vara korrupt.

Upplevde problem med en Kodak pro slr/c med senaste firmware. Laddade in samma firmware en gång till så den gamla lästes över. Löste en del exponeringsproblem. Det var så jag kom på att jag borde testa på 40D.
 
Varför inte använda Högdagerprioritet så slipper man jiddret med underexponering på Varje bild.

Inte jiddrar man så med varje bild hehe !
Detta D+ finns i min inställning men tyvärr så räcker inte det ibland samt att högdager varningen indikerar utfräting och då bör man ta om bilden med under ecxponering.

Har läst att fler har detta fenomen med 50D.
 
Varför inte använda Högdagerprioritet så slipper man jiddret med underexponering på Varje bild.

då underexponerar du konsekvent och kompenserar detta med högre förstärkning och annan lagd kurva=mer brus, synligast i lågdager


vad det gäller bilden så är den nästan 2 steg underexponerad vid exponering
 
Senast ändrad:
Ja inte kan jag förstå hur man kan tycka att 2/3 steg är en rejäl under exponering. Jag får oftast ta till detta för att undvika högdagrar.

Han har använt -2/3 i exp komp, dett säger ju dock inget direkt om hur bilden de facto är exponerad.

Den här bilden är mer underexponerad än så, upp emot 2 steg. Har du laddat ner de så bör du se det ganska tydligt.
 
Mikael
Hade bandningsproblem med 40D när den var ny. Jag laddade in samma version av firmware som redan fanns i kameran på nytt. Blev bra. Tydligen kan mjukvaran vara korrupt.

Upplevde problem med en Kodak pro slr/c med senaste firmware. Laddade in samma firmware en gång till så den gamla lästes över. Löste en del exponeringsproblem. Det var så jag kom på att jag borde testa på 40D.

kameran är återlämnad, detta är uppmätning av rawfiler från min kamera samt en lånekamera .
Min kamera till vänster som visar bandning tydligt, till höger en kamera från Mattssons Foto i Lund som Joakim anser vara bra och jämn, Joakim har stått för analysen av rawfilerna. Tack för hjälpen.
Jag har ingen lust att giddra med det ena eller andra, jag förväntar mig bara en kamera som är lika jämn som lånekameran och som inte uppvisar någon bandning alls.
 

Bilagor

  • Mikaels7Dvslånekamera.jpg
    Mikaels7Dvslånekamera.jpg
    26.7 KB · Visningar: 505
Joakim: vad har du använt för programvara för att analysera Mikaels kamera och den han lånade?

En sådan analys verkar ju närmast nödvändig om man ska förvissa sig om att inte ha fått ett måndagsexemplar.
 
Hej!

Är det någon som har använt en 7D för att ta lite bra bilder med ännu? Skulle vara kul att se. Nu menar jag alltså inte bilder på bokryggar, etiketter, urtavlor, mm, utan riktiga, snygga fotografiska bilder från verkligheten?

/Joakim
 
Vill du se om kameran din har bandning, fotografera raw och använd camera raw.
I jpg så döljs bandningen av den interna brusreduceringen.
MEN OBS i ingen bild/ rawfil kunde jag se spår till bandning i Mattssons Fotos 7d exemplar.
 
PMD:
En specialvariant av DCraw's omvandling som kan plocka ut hela raw-filen inklusive "maskade" områden till 16-bits tif eller ppm.
Därefter ImageJ eller Matlab baroende på vad jag vill göra. Graferna M visade är resultaten av att ta ett 128x128 stort område (i en utseparerad färgkanal) - dela upp området i 16st 8 pixlar breda vertikala "band" och addera ihop dem för att se om det finns upprepade mönster i bruset (bandning).

7D har åtta utläsningskanaler, så mönster upprepas i frekvenser om 2, 4 eller 8 pixelbredder i rawfilerna. Är bruset/signalstyrkan/svartpunktsfelet slumpmässigt precis som det ska vara adderas felen ner till nära noll - varje punkt på kurvan är ju ett medelvärde av 16st grupperingar på bredden där alla grupperingar innehåller genomsnittsvärdet av 128 pixlar på höjden. Ganska många pixlar ger ganska liten felmarginal - bruset som är kvar när man tagit genomsnittet av 16x128 pixlar är i stort sett lika med noll. Roten av 2048 > 48ggr lägre än bruset per pixel, så felvärdet i mätningen är väldigt litet.

Det man ser på kurvan är alltså mängden mönsterupprepning i raw-filen. Ett område som BARA innehåller "rent" brus, hur mycket brus det än är, blir en rak linje. Minsta lilla mönsterupprepning visar sig som en taggig kurva.
 
PMD:
En specialvariant av DCraw's omvandling som kan plocka ut hela raw-filen inklusive "maskade" områden till 16-bits tif eller ppm.
Därefter ImageJ eller Matlab baroende på vad jag vill göra. Graferna M visade är resultaten av att ta ett 128x128 stort område (i en utseparerad färgkanal) - dela upp området i 16st 8 pixlar breda vertikala "band" och addera ihop dem för att se om det finns upprepade mönster i bruset (bandning).

7D har åtta utläsningskanaler, så mönster upprepas i frekvenser om 2, 4 eller 8 pixelbredder i rawfilerna. Är bruset/signalstyrkan/svartpunktsfelet slumpmässigt precis som det ska vara adderas felen ner till nära noll - varje punkt på kurvan är ju ett medelvärde av 16st grupperingar på bredden där alla grupperingar innehåller genomsnittsvärdet av 128 pixlar på höjden. Ganska många pixlar ger ganska liten felmarginal - bruset som är kvar när man tagit genomsnittet av 16x128 pixlar är i stort sett lika med noll. Roten av 2048 > 48ggr lägre än bruset per pixel, så felvärdet i mätningen är väldigt litet.

Det man ser på kurvan är alltså mängden mönsterupprepning i raw-filen. Ett område som BARA innehåller "rent" brus, hur mycket brus det än är, blir en rak linje. Minsta lilla mönsterupprepning visar sig som en taggig kurva.

Skulle du kunna mäta upp min raw fil också. har man lagt ner så mycket pengar på en kamera vill man ha ett ex som är 100 perfekt, skulle vara tacksam om du hade tid med det, här en länk till raw filen https://download.yousendit.com/YkxKSlIrdzhUWUN4dnc9PQ
 
Skulle du kunna mäta upp min raw fil också. har man lagt ner så mycket pengar på en kamera vill man ha ett ex som är 100 perfekt, skulle vara tacksam om du hade tid med det, här en länk till raw filen https://download.yousendit.com/YkxKSlIrdzhUWUN4dnc9PQ

har du en annan bild där du har allt med från skugga/svärta till högdager.
bandning ses tydligast på basiso, och från mellantoner ner i skugga.
Så kan Joakim mäta om han har tid och lust och jag kan kolla hur din bild ser ut jämfört med egna RAW i CR.
 
Oki är på landstället nu och sitter med en 3g uppkoppling men ska se vad jag kan få fram, inte rätta ljusförhållanden just nu här för att fota med basiso så räkna inte med en bra bild, håller på att ladda upp den nu lägger ut länken om en stund, om den inte är så som du vill ha den får jag ta en bild imorgon med bättre ljusförhållanden, är tacksam för er hjälp.
 
HEJ HÅ
Jag har idag varit inne på Intervision och hämtat mitt 2:a exemplar av D7 och med serienummer 03 i början samt 1.09 inlagt från början.
Detta ex uppvisar ingen bandning,och jag passade på att kolla att AF i kameran var OK, AF i 7d fungerade perfekt med referensobjektivet men det visade sig att min nya 85/1.2 bakfokuserade vilket också justerades.
Så nu har jag ett hus som är kontrollerat bra vad det gäller AF samt en justerad 85/1.2
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.