Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Interpolera upp 40d till 7d är gjort så där ligger inte problemet.

Nej, interpoleringen löser inga problem men kan ge fingervisningar om olika egenskaper hos kameror med olika pixeldensitet.

Jag har ingen bra erfarenhet av RCC vad gäller justeringar. 2 dagar efter en garantijustering där såg det så illa att jag anlitade Intervision istället. Och det blev bra.

Så vad jag menar är att du bör testa via liveview på stativ och manuell fokus för att kolla vilka delar i din utrustning som kanske behöver justeras bättre.
 
Hoppas du har kvar kvitto och garanti på den där 17-55-gluggen, Dan... Det var den SJUKASTE decentrering jag sett sedan jag själv byggde ett objektiv av en toarulle och tre förstoringsglas.

Vete f-n om inte min toarulle funkade bätte.

Den felbryter blått nästan två arcminuter i mitten av objektivet!

Jag ska kolla din fil nu när jag har en "högre exponerad" fil att utgå ifrån... Den är 1-2/3Ev underexponerad. Var det meningen? Återkommer om ett par minuter
 
jag ser inga märkligheter i sjöbilden med tanke på att den är tagen i 17mm läge.
Däremot bör bilderna från 7d betraktas i 50% på skärm så att inte färgbruset stör så mycket , i en utskrift/bild ses inte detta, eller använd DPP som är effektivare att ta bort färgbruset.
 
Jag kan höja exponeringen med + 1,65 innan klippning i det vitaste, dvs molnen i bilden.
 

Bilagor

  • Bild-3.jpg
    Bild-3.jpg
    28.5 KB · Visningar: 653
Din kamera är nåt sånär iaf, inte lika bra som kameran Mikael lånade (och ett par till jag kollat), men lika bra som Björns/Ch's. Graferna är direkt jämförbara med de jag presenterat tidigare. Avikelserna i rött kommer påverka djupblå himlar en del, men inget farligt som jag ser det. Mängden underexponering gör i detta fallet 1Ev mer än felbalansen.

Är det fler som vill ha sin kamera dokumenterad nu så får jag snart börja ta betalt... :)
 

Bilagor

  • charts.gif
    charts.gif
    4.1 KB · Visningar: 647
Om nu Joakim skärskådar ditt objektiv och kamera så kan vi ta en titt på dina inställningar, börja med att stänga av high light priority, vilket skräp som bara gör att kameran underexponerar ett steg och lägger en kurva som ökar bruset i skuggorna, sedan - varför exponera med HLP och på det -2/3 steg? Än värre ur brussynpunkt.
Exponera rätt från början, ta bort skiten high light priority och ta bort din exponeringskompensation.Exponera sedan efter histogramet, var inte rädd för lite överexponering när du fotograferar i raw,detta kan du sedan justera, tycker du bilden blir för ljus så lägg istället en negativ kurva och dra ner exv mellantonerna.Lär känna din kamera.
 

Bilagor

  • Bild-4.jpg
    Bild-4.jpg
    34.1 KB · Visningar: 660
Senast ändrad:
Okej? ja det är ju inget objektiv jag är van vid, så... Men ett objektiv ska inte flytta en primär i sidled MITT i optikens centrum. Jag har inte DPP i denna datorn, så jag kan inte kolla om IS var igång.

Det hoppas jag iofs inte - på 1/500s och 17mm... :)

Jag kan bara säga att ett 1100kr 18-55II beter sig bättre på 18mmF/8 än det jag ser i den här bilden.
 
Ett enklare sätt att säga vad Mikael vill komma åt är att EGENTLIGEN tog du den här bilden på ISO640... :) Känns lite som att ta i, om man inte gör det för att testa kameran...
 
Det j.... med HLP är att inställningen påverkar uttaget så att rawfilen blir förändrad, det är alltså inte metadata som följer med och som skall tolkas utan ett märkligt uttag från sensorn/processor som påverkar rawfilen vilket kan ses i camera raw som inte läser andra påhitt som exv Canons AOL, bildstilar etc.
 
Senast ändrad:
Joo, men vem vet, kanske gamla rester från temporära kalibreringsvären ligger kvar och skräpar eller nåt... märkligare saker har hänt. Värt att testa - inget att förlora på en kamera ur kartong. Eller? Skall jag göra i alla fall.

/
 
Det j.... med HLP är att inställningen påverkar uttaget så att rawfilen blir förändrad, det är alltså inte metadata som följer med och som skall tolkas utan ett märkligt uttag från sensorn/processor som påverkar rawfilen vilket kan ses i camera raw som inte läser andra påhitt som exv Canons AOL, bildstilar etc.

Men väl så bekvämt för att slippa utbrända högdagrar till stor del
 
7d klarar betydligt bättre att hantera ett kontrastrikt motiv med sin mätning och uttag, dvs risken för utbrända högdagrar har minskat.
 
Men väl så bekvämt för att slippa utbrända högdagrar till stor del

Högdagerprioritet är nog bra om man fotograferar i jpg eller använder DPP vid framkallning ur rå-format. DPP är f.ö. väldigt snabbt och bra om försöker få rätt vitbalans och använder rätt anpassad bildstil vid råfotografering. Då blir det mest en koll i DPP om det ser ut som man tänkt sej, dessutom med stora möjligheter att finjustera om det skulle behövas.

Själv använder jag DPP som referens för att kolla mina framkallningar i Capture One ibland. Min kamera är dock alltid "nollställd" på brus, ALO, HTP, objektivkorrektioner och även i den neutrala bildstilen är allt på noll samt automatisk vitblans är alltid vald.
 
Blixtöverexponering

Av och till läser man om någon som undrar över varför blixtbilder blir felexponerade, och då oftast överexponerade. Svaret brukar bli att det är dålig kontakt, ev. på grund av smuts, mellan blixt och kamera.

Jag har inspekterat och rengjort, men det händer ändå att någon ynka blixtbild, tagen med en 580 EX II ovanpå min 7D, blir helt överexponerad. Bara någon eller möjligen några av kanske 100 bilder, men ändå. Innan jag nu börjar gräva i om det finns något system i kombinationen av en viss av mina 580 EX II med denna 7D, och i så fall om denna speciella blixt visar samma fenomen på 40D också, och så vidare, undrar jag om någon annan till äventyrs sett något liknande på sin 7D, med den eller någon annan blixt?
 
Din kamera är nåt sånär iaf, inte lika bra som kameran Mikael lånade (och ett par till jag kollat), men lika bra som Björns/Ch's. Graferna är direkt jämförbara med de jag presenterat tidigare. Avikelserna i rött kommer påverka djupblå himlar en del, men inget farligt som jag ser det. Mängden underexponering gör i detta fallet 1Ev mer än felbalansen.

Är det fler som vill ha sin kamera dokumenterad nu så får jag snart börja ta betalt... :)

Jag tackar dig för att du la ner tid och kollade min rawfil så jag vet status på min kamera.
Du tycker inte att det är så mycket fel på huset att det behöver bytas då nä... eller?
Bra att ni finns här inne ni som kan lite mer, tackar ännu en gång!
 
Om nu Joakim skärskådar ditt objektiv och kamera så kan vi ta en titt på dina inställningar, börja med att stänga av high light priority, vilket skräp som bara gör att kameran underexponerar ett steg och lägger en kurva som ökar bruset i skuggorna, sedan - varför exponera med HLP och på det -2/3 steg? Än värre ur brussynpunkt.
Exponera rätt från början, ta bort skiten high light priority och ta bort din exponeringskompensation.Exponera sedan efter histogramet, var inte rädd för lite överexponering när du fotograferar i raw,detta kan du sedan justera, tycker du bilden blir för ljus så lägg istället en negativ kurva och dra ner exv mellantonerna.Lär känna din kamera.

Oki det kände jag inte till om HLP har stängt av den nu, synd på det sketna vädret hade velat gå ut och testat lite med kameran!

Tack för hjälpen Mikael förresten, jag lyssnar och lär av er som har lite mer erfarenhet, har följt denna tråden sen den startade, det har vart väldigt intressant läsning!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.