Annons

Canon EOS 7D

Å andra sidan är det väldigt lätt att fixa. Provade din raw.Jpg och det tog några sekunder att fixa en inställning som är minst lika bra som den från kameran. Använde LR 2.5.
Säkert har beta profilen från LR sina brister men oftast är det ju lätt att korrigera och få det som man vill.

Jo jag VET att det går att fixa.

Det jag tycker är både irriterande och märkligt att det krävs helt andra inställningar för Temp och Tint på en RAW-fil från 7D jämfört med "samma" bild från 40D för att få samma resultat.

Med samma inställningar för Temp och Tint ser bilderna helt olika ut.

Nåväl, någon "sympati" får jag inte här tydligen. :)
 
Nåväl, någon "sympati" får jag inte här tydligen. :)

Inte så mycket just nu eftersom det bara finns en betaprofil och inget officiellt stöd för kameran i LR ännu. Själv använder jag bara jpeg till det kommer en ny LR med riktigt stöd för kameran. Funkar det dåligt då så ska jag också bli kinkig.
 
Inte så mycket just nu eftersom det bara finns en betaprofil och inget officiellt stöd för kameran i LR ännu. Själv använder jag bara jpeg till det kommer en ny LR med riktigt stöd för kameran. Funkar det dåligt då så ska jag också bli kinkig.

Jo, jag är nog lite otålig. ;)
 
Jo jag VET att det går att fixa.

Det jag tycker är både irriterande och märkligt att det krävs helt andra inställningar för Temp och Tint på en RAW-fil från 7D jämfört med "samma" bild från 40D för att få samma resultat.

Med samma inställningar för Temp och Tint ser bilderna helt olika ut.

Nåväl, någon "sympati" får jag inte här tydligen. :)

lägg upp två rawfiler som jag mfl kan estimera fram så kan vi diskutera vad det ev är som skiljer, ditt omhändertagande av bilderna vet iaf jag ingenting om.
Att beta profilen som liger i Camera Raw inte är optimerad har bla Joakim visat.
 
det finns en kille på dpreview (lånat bilden ) som visar förhållandet med samma delförstoring och vad som kan ses från 5dmk2 50d och 7d, detta
illustrerar exv crop av en fågel/djur etc med samma objektiv exv 300/2.8 is på kamerorna
tänkte själv göra samma sak men har inte haft tid , jag tar troligen med även en 7d till sydafrika .
5dmk2 till vänster 50d i mitten och 7d till höger.
 

Bilagor

  • resolution_comparison_unresized.jpg
    resolution_comparison_unresized.jpg
    39.1 KB · Visningar: 651
Senast ändrad:
En skarp version av profilerna för 7D kommer, vänta en stund bara. Det verkar vara ganska mycket i kamerans arbetssätt ang. vitbalansering som förändrats (som inte heller Adobe inte har fått någon förhandsinformation om...). Iofs bra saker, men lite oväntat kanske...

Så länge, om inte vitbalansinställningarna stör dig så finns det en användbar färgprofil här - bara att smälla i camera raw's "camera profile" - mapp och köra.
http://www.mediafire.com/?mih4ytymkdg

Den kan tyvärr inte förändra något mer än bara färg - en fullt fungerande omvandling kräver än så länge att man tar filerna via DNG och kör lite manuell editering i DNG-profilerna. Jag har hittat de flesta skillnaderna som behöver uppdateras, men för att de ska ske automatiskt krävs editering av "interna filer" i LR/ACR. Efter att ha börjat gräva lite djupare i ACR-systemet kan jag bara säga WOW.... - tänk om dessa kontroller funnits tillgängliga, synligt för användaren (dom hade gärna fått gömma dom i nån otillgänglig meny iofs, bara dom finns där!)...!!!

"Snabbprofilen" som jag tagit fram och länkat till ovan är också bara optimerad för D55 (hyfsat även mot solljus/dagsljus/halogen), inte för WB över 6500 eller under 3500. Men för dem som inte kan leva utan LR så är den ett sjumilafall framåt jämfört med beta-profilen iaf. För dagsljusfotografering fungerar den alldeles utmärkt.

Väldigt låga/väldigt höga ljustemperaturer samt lysrörsbelysning kräver att man korrigerar i färgavsnitten som ligger mitt mellan primärerna (R>G=Gult samt G>B=blågrönt samt B>R=violett) då dom blir väldigt upprörda över att kanalbalanserna inte "stämmer". Raw-programmen utför fantastiska mängder arbete som de flesta användare aldrig någonsin tänker på (eller ska behöva tänka på...) - som till exempel att sänka färgmättnad/öka ljusstyrka/flytta färgtonen lite mot det röda hållet på gult samt den motsatta förändringen för violett - när man fotar i glödlampsbelysning... :)

Den profil som ligger i LR/ACR just nu (beta5.5) gör inget av detta, den är bara en grovuppskattning. Döm inte bildresultatet efter vad de kan ge dig just nu.
 
Anders, om du inte vill att förändringen ska bli för stor senare när Adobe släppt sin skarpa profil får du gärna skicka över en uppskattning på hur stor förändringen du upplever är (jag får typ -500K, -10 eller nåt jmf med 50D) så lägger jag in det i profilen åt dig - det tar bara ett par sekunder.
 
Jag har aldrig varit så förvirrad inför ett kameraköp som nu. Autofokusen är allt från det bästa som finns till fullständigt värdelös. Exponeringsmätningen är ny och fixar allt men är samtidigt helt värdelös.

Det är lite svårt att bestämma sig...
 
Ny kamera, ny teknik, inte alla är med på tåget från dag 1. Inget konstigt med det. Jag tror med allra största säkerhet att 7D som helhetspaket sett är det bästa man kan köpa på crop-kamera-marknaden idag - även om det kan ta en liten stund för mjukvarutillverkarna att "komma ikapp" med sina lösningar om man har en favorit bland raw-konverterarna. Ge dom en månad eller så.

Hur mycket skillnad det måste vara för att man ska "byta upp sig" får väl vara upp till var och en? Jag vet väldigt många som inte hade märkt någon skillnad på 40D och 7D. 40D är en utmärkt kamera. Varför rekommendera en dyrare kamera i såna fall? Kameraskrället (sjuan) kostar ju iaf uppåt 20' med ett ganska enkelt objektiv till. Jag tycker det är mycket pengar. 40D plus två tuffare objektiv ger dig i så fall mer "bra bilder" för samma pengar.

Vad det gäller AF och AE kan det hela väl sammanfattas med att det finns otroliga inställningsmöjligheter i kameran. Hur väl den fungerar på "grundinställningarna" i händerna på den genomsnittlige köparen är en fråga framtiden får utvisa. En rätt kalibrerad 7'a verkar i största allmänhet fungera "bättre" vad det gäller AF än t.ex 40-50-5D, vad det gäller rörliga mål iaf.

Letar man efter en avancerad kamera som man kan "customisera" som man vill vad det gäller detaljer av dess funktion så är den det gjutna köpet. Likaså om man helt enkelt vill ha det bästa marknaden kan erbjuda i cropformat just nu - kosta vad det kosta vill. Den KAN ta otroligt bra bilder. Kan du få den till att göra det? Det kan ingen mer än du svara på...! :)
 
Ny kamera, ny teknik, inte alla är med på tåget från dag 1. Inget konstigt med det. Jag tror med allra största säkerhet att 7D som helhetspaket sett är det bästa man kan köpa på crop-kamera-marknaden idag - även om det kan ta en liten stund för mjukvarutillverkarna att "komma ikapp" med sina lösningar om man har en favorit bland raw-konverterarna. Ge dom en månad eller så.

Hur mycket skillnad det måste vara för att man ska "byta upp sig" får väl vara upp till var och en? Jag vet väldigt många som inte hade märkt någon skillnad på 40D och 7D. 40D är en utmärkt kamera. Varför rekommendera en dyrare kamera i såna fall? Kameraskrället (sjuan) kostar ju iaf uppåt 20' med ett ganska enkelt objektiv till. Jag tycker det är mycket pengar. 40D plus två tuffare objektiv ger dig i så fall mer "bra bilder" för samma pengar.

Vad det gäller AF och AE kan det hela väl sammanfattas med att det finns otroliga inställningsmöjligheter i kameran. Hur väl den fungerar på "grundinställningarna" i händerna på den genomsnittlige köparen är en fråga framtiden får utvisa. En rätt kalibrerad 7'a verkar i största allmänhet fungera "bättre" vad det gäller AF än t.ex 40-50-5D, vad det gäller rörliga mål iaf.

Letar man efter en avancerad kamera som man kan "customisera" som man vill vad det gäller detaljer av dess funktion så är den det gjutna köpet. Likaså om man helt enkelt vill ha det bästa marknaden kan erbjuda i cropformat just nu - kosta vad det kosta vill. Den KAN ta otroligt bra bilder. Kan du få den till att göra det? Det kan ingen mer än du svara på...! :)

Tack.Vi får se var jag landar
 
Anders, om du inte vill att förändringen ska bli för stor senare när Adobe släppt sin skarpa profil får du gärna skicka över en uppskattning på hur stor förändringen du upplever är (jag får typ -500K, -10 eller nåt jmf med 50D) så lägger jag in det i profilen åt dig - det tar bara ett par sekunder.

Stort tack! Det jag var ute efter med min post var att få bekräftat att det verkligen är något som är annorlunda och att det inte är fel på min kameran. Din observation om -500K och -10 är nog i linjen med vad jag själv upplever..

Tusen tack för erbjudandet om att göra en profil men det behövs inte. Just nu fotar jag inte så mycket och kan vänta med behandlingen tills Adobe släpper skarpa profiler.

Mikael, tack för erbjudandet om att kolla på mina raw-filer. Jag passar även där, det jag som sagt var mest ute efter var en bekräftelse på att det jag ser är normalt med beta-profilen och det tycks ju vara så.

Jag lovar att återkomma när Adobe släpper sina skarpa profiler.

Mvh
Anders
 
November? Jag och min fru samt vänner är i Kruger 13 nov och framåt, sedan Durban, Victoriafallen,flyg till PE.Bilar sedan Garden Route till Hermanus och Kapstaden.
Vart ska du?

Jag o min fru reser denna gång i en sällskapsresa (en av våra bekanta äger resebyrån) vi kommer till Johannesburg den 4:e på morgonen, det bli lite i Soweto under dagen den 5:e Drakensbergen och vidare till Krügerparken där vi är dagen efter, så när ni kommer är vi vid Kapstaden o innan dess har vi avverkat Swaziland, Zululand,Durban, Port Elisabeth, Cango Caves, mm. efter Kapstaden blir det slutligen Viktoriafallen. och så hemma igen den 19.e.Så vi kommen nog inte att mötas tyvärr, det hade varit roligt. Nu ska jag snart åka in till Örebro o hämta kameran och sedan läsa på, prova o omsätta alla goda råd från dig o andra här, skall bli spännande.
 
Fotar idag med en EOS 30D och har inte haft en tanke på att byta kamera, tills nu 7D dök upp. Tror att den kameran skulle passa mitt fotande väldigt bra med sin snabba AF, vilket jag behöver då jag fotar snabba fågelhundar ute i fält. Men det känns lite osäkert ännu vad man läst om vad den presterar och sedan det höga priset, vilket gjorde att jag beställt en 40D i stället som ska vara en snabb kamera.Billig om inte annat, 5990kr på Fotokungen. Ska bli kul att se vad den presterar jämnfört med 30D.
30D tar lite tid på sig att få in skärpan i servo läget när man följer motivet, har fått ganska många bilder med dålig skärpa. Använder endast mitten punkten för AF. Hur är 7D:n i detta moment, hittar den skärpan direkt med servo på rörligt motiv?
Kanske köper en 7D om något år när man vet mer vad den presterar och priset kanske gått ner, stillar dock köplusten ett tag med köpet av 40D.
 
Fotar idag med en EOS 30D och har inte haft en tanke på att byta kamera, tills nu 7D dök upp. Tror att den kameran skulle passa mitt fotande väldigt bra med sin snabba AF, vilket jag behöver då jag fotar snabba fågelhundar ute i fält. Men det känns lite osäkert ännu vad man läst om vad den presterar och sedan det höga priset, vilket gjorde att jag beställt en 40D i stället som ska vara en snabb kamera.Billig om inte annat, 5990kr på Fotokungen. Ska bli kul att se vad den presterar jämnfört med 30D.
30D tar lite tid på sig att få in skärpan i servo läget när man följer motivet, har fått ganska många bilder med dålig skärpa. Använder endast mitten punkten för AF. Hur är 7D:n i detta moment, hittar den skärpan direkt med servo på rörligt motiv?
Kanske köper en 7D om något år när man vet mer vad den presterar och priset kanske gått ner, stillar dock köplusten ett tag med köpet av 40D.

Du kommer uppleva en rejäl förbättring av servo AF när du går från 30-40D. Men visst, 7D är rejält snabb och ännu bättre i det avseendet.
 
Om jag tar samma bild med t ex min 40D och applicerar ett givet kelvin tal och tint får jag alltså ett kraftigt avvikande resultat mellan de båda bilderna.

Jag antar att problemet ligger i Lightroom, ville bara ha bekräftelse att någon annan upplever samma sak så jag kan utesluta något fel på mitt exemplar.

Jag har inte lust att jobba med DPP, har det inte ens installerat.

Jag får väl ge mig till tåls tills Adobe kommer med en uppdatering...

Gissningsvis beror skillnaden på att DPP använder kamerans vitbalansinställning som grundinställning. Lightroom kanske inte kan läsa det metadatat ur RAW-filen från en EOS 7D än?
 
Jag håller med Björn. 40D är betydligt bättre än 400D (som har samma AF-sensor som 30D), och 7D är ett bra steg till, från 40D, när det gäller följande servo.

7D har dessutom inställningsmöjligheter i klass med 1D Mark III för Servo AF. Räkna med ett antal timmar innan du har fått kläm på hur allt ska ställas in för optimal prestanda på olika mål.
 
Per:
Jo det kan LR/ACR - WB är en standardtag - men färgerna om de översätter "kamerans" röda, gröna och blå (raw-filens primärfärger) pixlar till är inte helt rätt. Lite som att använda "fel" profil till skärmen.... Det ger samma effekt iaf. Tänk på det som om kameran "skickar ut" aRGB, och datorn visar det som sRGB. Det löser sig snart som sagt.

Det ryktas om en firmware-uppdatering väldigt snart, som ska lösa en del av de "övriga" problemen med de tidiga kamerorna (vad det gäller WB/färgåtergivning/labyrintartefakter).
 
Aha. Ja, du visade ju för några dagar sen nånting om hur 7D hanterar färger lite annorlunda.

Det finns uppenbara nackdelar med att vara en "early adopter" av en ny teknikgrunka. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.