Ny kamera, ny teknik, inte alla är med på tåget från dag 1. Inget konstigt med det. Jag tror med allra största säkerhet att 7D som helhetspaket sett är det bästa man kan köpa på crop-kamera-marknaden idag - även om det kan ta en liten stund för mjukvarutillverkarna att "komma ikapp" med sina lösningar om man har en favorit bland raw-konverterarna. Ge dom en månad eller så.
Hur mycket skillnad det måste vara för att man ska "byta upp sig" får väl vara upp till var och en? Jag vet väldigt många som inte hade märkt någon skillnad på 40D och 7D. 40D är en utmärkt kamera. Varför rekommendera en dyrare kamera i såna fall? Kameraskrället (sjuan) kostar ju iaf uppåt 20' med ett ganska enkelt objektiv till. Jag tycker det är mycket pengar. 40D plus två tuffare objektiv ger dig i så fall mer "bra bilder" för samma pengar.
Vad det gäller AF och AE kan det hela väl sammanfattas med att det finns otroliga inställningsmöjligheter i kameran. Hur väl den fungerar på "grundinställningarna" i händerna på den genomsnittlige köparen är en fråga framtiden får utvisa. En rätt kalibrerad 7'a verkar i största allmänhet fungera "bättre" vad det gäller AF än t.ex 40-50-5D, vad det gäller rörliga mål iaf.
Letar man efter en avancerad kamera som man kan "customisera" som man vill vad det gäller detaljer av dess funktion så är den det gjutna köpet. Likaså om man helt enkelt vill ha det bästa marknaden kan erbjuda i cropformat just nu - kosta vad det kosta vill. Den KAN ta otroligt bra bilder. Kan du få den till att göra det? Det kan ingen mer än du svara på...!