past
Medlem
Om det alls blir någon skillnad beror nog på kameran, och blir det någon blir den till det sämre, som jag har förstått det.
Den relativt gamla AF-sensorn i 5D Mark II, för att ta ett exempel, fokuserar två gånger när man har optik med f/2,8 eller bättre. Av huvudpunkterna är det mittpunkten som har hög känslighet, men bara linjärt. Därför har den svårare att hitta fokus om optiken står mycket fel, i förhållande till det man ska fotografera härnäst. För att komma runt detta använder de först den korsformade f/5,6-punkten till att fokusera med. När den hittat någorlunda rätt gör man om övningen med f/2,8-punkten, för att komma åt den högre precisionen.
40D/50D har korsformad punkt även för högre precision (f/2,8), och dessutom extra mätelement för att detektera kraftig felfokusering, när man har optik med f/2,8. Om detta då går fortare än tvåstegsmetoden som 5D Mark II använder vet jag inte, men det låter ju inte helt orimligt. Men snabbare än att göra en mindre noggrann fokusering med sensorer för f/5,6 har jag svårt att tänka mig att det blir.
Tackar för upplysningen, då blev man lite klokare! Inte så lätt med all teknik. Tur att det finns mycket kunnigt folk här på Fotosidan, som kan ge svar på alla frågetecken. Guld värt! =)