Annons

Canon EOS 7D

Jag var också mycket nyfiken på hög ISO-kapacitet i "verkliga livet" och måste säga att jag gillar detta: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-10042-10239

Jag laddade ner ISO6400-filen och konverterade till svartvitt. Mycket trevligt! Har inte gjort side-by-side-jämförelse med 5dmk2 men när man stänger den ena och öppnar den andra så ringer inga varningsklockor omedelbart dock. Kanske sparar jag 6-7000 och får 8 fps, vass AF och nyttan med brännviddsförlängningen vid teleanvändning...
 
Vilken är default inställningen för AF i en ny 7D ? misstänker att det är Zon AF.

Detta gäller för Zon AF

Most importantly, it lets the camera focus upon whatever is nearest within that area, whether you’re in One-Shot AF or shooting a moving subject in AI Servo AF.


Kanske inte så konstigt om en del upplever att kameran inte sätter skärpan rätt.
 
Vilken är default inställningen för AF i en ny 7D ? misstänker att det är Zon AF.

Jag har ingen 7D så jag misstror dig inte i din misstanke men syns det inte i sökaren om det är Zon AF eller bara en fokuspunkt? Jag kan ha missuppfattat Zon AF också.

Edit/
Följer det med en skolbänk med 7D? Verkar som man kan behöva sätta sig i den igen med kameran och instruktionsboken. :)
 
Senast ändrad:
Lycka till med utprovningen Björn.
Innan jag sticker ner till Budapest.
Det pågår nu diskussioner på dpreview, en kille har lagt upp bilder från sin 50d+7d

Bilderna visar bla hur viktigt det är med absolut lika lagt skärpeplan om en jämförelse skall göras.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=33236867

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=33246588

Om nu I-R bilder är exakt lika fokuserade, skärpelanet lagt exakt lika så finns det en upplösningsfördel jämfört med 50d vilket kan ses i vissa strukturer som exemplet visar.Bilden nedan 100iso och 7d till vänster och 50d till höger.

Jag är snubblande nära att igen säga, du som har en 50d, du behöver inte springa benen av dig och lägga upp ca 10000:- mer för en 7d kamera om du har en 50d och om det är bildåtergivningen som är det viktigaste och inte en massa andra finesser. Men bilda dig själv en uppfattning.Själv tänker jag hårdtesta 7d mot 50d nästa vecka när jag har kommit hem från Budapest

Hur som helst, 7d har högre upplösning vilket ses tydligt här, att jämföra med de två länkar som jag hänvisar till ovan där olika lagda skärpeplan kan ställa till det i bedömningen.

Vad har canon gjort mer med 7D. vid 40D-50d där skillnaden var 5mp, såg du bara marginella skillnader, nu skiljer det bara 3mp, man skulle kunna tro att det skiljer typ, 8-9 mp. vad har hänt.
 
Följer det med en skolbänk med 7D? Verkar som man kan behöva sätta sig i den igen med kameran och instruktionsboken. :)

Ja, det är lite överväldigande, men jag tror man lär sig rätt snabbt om man leker lite.

Jag har haft en 7D i handen sedan 15-tiden*, men hade inga CF-kort med mig idag. Otroligt irriterande. Men det ger mig å andra sidan tid att sätta mig in i allt innan man börjar testfota.

*jo, man skulle kunna tro att den är fastlimmad..

Hade höga förhoppningar på att detta skulle bli min nästa kamera men är inte lika säker just nu. Bildkvaliteten är det säkert inget större fel på, men avtryckaren är inte tillräckligt distinkt för att användas med handskar. Känslan är långt ifrån andra Canonkameror. Återkommer i ämnet.
 
Så då var man 17100 fattigare...

Jag har tidigare mest fotat med 30D, så det mesta nedanför kan relateras till den kameran.

Det känns och syns omedelbart att det är en Canon, designen andas väldigt mycket EOS. Man är fort hemma bland knapparna, även om jag har lite problem med att hitta M-Fn-knappen. On-Off omkopplaren känns lite felplacerad, men den brukar jag sällan använda. Den nya live-view/film-reglaget är mycket naturligt placerad och känns intuitivt. De nya "stora" knapparna är bra. Huset har en småskrovlig mattsvart finish som känns både påkostad och proffsig. Visst är den lite stor och tung, men det är okej, det är en Canon...
Jag känner mig inte riktigt hemma med greppet, det blir lätt lite träningsvärkskänsla i handflatan. Skön kramarkänsla i avtryckaren.

Fin skärm. Menyerna känns mer genomarbetade. Dock undrar jag om man verkligen måste begrava en massa funktioner under C.Fn, dessa kunde lika gärna finnas direkt under menyn. Nu går det visserligen plocka fram dessa i My menu, men det känns lite som ett fix.

Autofokusen känns mycket rapp. Den hittar snabbt fokus där man förväntar sej det, men om den verkligen sätter den till 100% låter jag än så länge vara osagt. Skillnaden är stor mot 30D, särskilt när det kommer till mörkare scenerier.

Det hann bli rätt mörkt ute ikväll på min lilla provrunda. Jag fotar normalt ganska lite med stativ, men idag åkte det fram. Den inbyggda lutningssensorn är mycket beroendeframkallande, ett perfekt stativhjälpmedel. Quickmenuknappen är praktisk när man har kameran på stativ och lätt vill kunna se det som står på LCD'n uppepå huset.

Sökaren är bra, helt klart ett lyft för oss som har glasögon, lätt att se hela bilden och informationen nedanför. Jag har tidigare aldrig saknat ISO i sökaren, men nu när den finns så känns den helrätt.

Bildkvalitemässigt ser det rätt annorlunda ut jämfört med min 30D. Det tar nog ett litet tag att vänja sej, men jag skulle nog säga att det ser bra ut.

Min dator storknar när man försöker spela upp video.

Om jag ska jämföra mot 30D?
Visst är 7D femtusen kronor bättre, absolut. Den är stabilare, proffsigare, snabbare, roligare, ja helt enkelt bättre. Den kommer inte att åstakomma några mirakel i mitt fotograferande, men jag är rätt övertygad att den kommer att ge mej mer konsekventa bildresultat.
 
Det blev inget Hovet och AIK-VIK för mig idag, sonens tränare kallade in honom till match och jag åkte dit i stället som en far bör.

Jag tog med 7D och 70-200 2,8L för att prova lite i alla fall. Hallen i Segeltorp hade halvljuset på, dvs vart annat lysrör var släckt. Dessutom den äckliga typ av belysning som ändrar färgtrmperatur och intensitet 50 gånger i sekunden så det blir omöjligt att få en konsekvent exponering. Jag fick köra på ISO 3200, f/2,8, 1/320 för att få till en vettig exponering.

AF funkade exemplariskt även i detta skitljus och denna inte så ljusstarka glugg. Körde AI servo med enpunktsfokus men ingen utökad fokuspunkt.

En annan sak som överraskar positivt är ISO prestandan på 3200, jag hade inte vågat hoppas att den skulle vara så bra som den är. Visst ser jag brus i bilderna i full förstoring men det rensar upp snyggt med lite reducering i Lightroom. Körde jpeg och bildstil neutral idag och slapp således kamerans inbyggda skärpning av bilden som skärper och förvärrar bruset.

Det här visar att jag kan lita på kameran i lågljussituationer vad det gäller brus och jag tycker nog den är minst lika bra som 5D på den punkten.

Får jag bara kläm på att få fokus på rätt ställe i porträttbilder ska vi nog bli bra kompisar 7D och jag.
 
Har varit lite intresserad av 7D:n ett tag och fick tillfälle att känna på den hos MediaMarkt Barkarby i går. Läste här ovan om träningsvärk i handflatan och måste bara hålla med. Jag hade kameran för mig själv i säkert 30 minuter och det märkliga greppet var en klar störning. Inte alls som på 50D som jag upplever som mycket bra.

Har även läst i inläggen att man nog vänjer sig med det lite aviga greppet. Jag är van att stå i timmar på flyguppvisningar med tung optik och då blir man inte van med ett taskigt grepp utan det blir outhärdligt.
Nu gäller det här mina breda händer med ganska långa fingrar;)
Kommer hur som helst inte rusa åstad och köpa kameran innan vårvintern så det finns gott om tid för en ordentlig utvärdering.
 
Någon som beställt ifrån MultiTech? Min order står som behandlad, men vad det innebär har jag ingen aning om. Har försökt maila dem, men de svarar inte. De har skjutit fram ETA'n på kameran också. Med tanke på att den är satt som behandlad så kan jag inte heller avbeställa. Ska kolla om jag kan ringa dem imorgon, om jag slipper vänta 45min kö igen.
 
Efter att ha testat vidare med 7D har jag konstaterat att Spot AF är bra för att verkligen veta vad man fokuserar på, medan Zon AF får man se upp med, så det inte plötsligt får för sig att marken nära fotografen är ett intressant objekt.

Automatiskt AF-punktval brukar exkludera de understa punkterna av den anledningen, men det tycks inte zonvarianten göra.

Lite mikrojustering har jag ju fått tillgripa, men bortsett från det verkar det som om 7D visst kan ge skarpa bilder, men man måste begripa sig på den först. Det räcker inte att ha haft EOS i 18 år, för nu är det inte som det brukar.
 
Vilken menar du egentligen? C.Fn III-1 är känsligheten för AI Servo, men den går inte att ställa på "3", utan från "långsam" till "snabb".

Jag menar dom tre första valen under CFn-III, dvs...
"Skärpefölj AI servo känslighet"
"AI servo prio 1:a/2:a bilden"
"AI servo skärpeföljn metod"

Jag begriper väl vad det står men inte i vilka lägen jag ska välja vad fullt ut.
 
Jaha, 1 till 3, då förstår jag.

Jag räknar med att man får prova sig fram.
Jag gjorde ett försök att fotografera bilar som körde på andra sidan en allé. Det kom alltså träd (och vägmärken och snöstakar) mellan mig och bilarna titt och tätt.

Det fungerade alldeles utmärkt när jag körde med:
Zon AF (mittzonen, nio punkter på bilen).
C.Fn III-1 Måttligt långsam
C.Fn III-2-0 (AF prioritet i alla lägen)
C.Fn III-3-1 (Strunta i att närmare föremål passerar startpunkten för AF)

Bilarna blev skarpa hela tiden, utan att kameran lurades att fokusera på träden eller något annat en enda gång.
 
Jag börjar en 7d utbildning 40p här i Lund, terminsavgift 25000:-
växtvärk 4 samt AF bidrag kan sökas från visuella enheten inom EU eller ljusskyggas förening Bangatan 12
Pengarana betalas in i förväg på mitt postgiro .
 
Jaha, 1 till 3, då förstår jag.

Jag räknar med att man får prova sig fram.
Jag gjorde ett försök att fotografera bilar som körde på andra sidan en allé. Det kom alltså träd (och vägmärken och snöstakar) mellan mig och bilarna titt och tätt.

Det fungerade alldeles utmärkt när jag körde med:
Zon AF (mittzonen, nio punkter på bilen).
C.Fn III-1 Måttligt långsam
C.Fn III-2-0 (AF prioritet i alla lägen)
C.Fn III-3-1 (Strunta i att närmare föremål passerar startpunkten för AF)

Bilarna blev skarpa hela tiden, utan att kameran lurades att fokusera på träden eller något annat en enda gång.


Tack för det,
Jag körde på standardinställningarna för dessa parametrar igår på hockeyn. Nu när jag börjar begripa vad dom gör så ligger det nog nära det beteende jag vill ha av kameran på hockeymatcher. Det är att inte fladdra mellan fokusobjekten men ändå byta om det blir kvar en liten stund.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.