BugEyes
Aktiv medlem
ja finns väl ingen aps-c idag med mera specar, helt otroligt, går det att hålla reda på allt, Men blir faktiskt mycket rädd när rapporterna om brister i AF:en ramlar in på löpande band, Heder åt er som ärligt vill berätta om problemen, man vill nog kunna ta skarpa bilder också, vad hjälper det med 1001 funktioner, om inte det elementära fungerar. Hur skall intervision hinna med.
Just alla parametrer som kan ställas in komplicerar testandet av fokuseringen. När jag köper en så pass dyr pryl som 7D vill jag gärna testa och konstatera att den funkar som den ska.
Första dagen var jag i ishallen och använde 135L blev impad över fokushastigheten och bildkvaliteten, vid närmare studie kan jag tycka att det finns lite bakfokus.
Igår återvände jag till ishallen, denna gång med 85 1,8 och fick ingen skärpa i bilderna förrän jag justerat microfokus för gluggen.
Sedan har man att välja på diverse inställningar för AF punkten, utökad, normal enpunkt eller spot som påverar resultatet. Sedan kan själva algoritmen för följande AF påverkas och det gör ju inte saken lättare.
Idag har jag hållit på med att kalibrera gluggar med mikrojustering men återigen är det svårt att veta har alla parametrar ska ställas.
Det är krångligare än någonsin att fastställa om det är kameran eller jag själv som är problemet när en bild inte är skarp. Därför tror jag att vi kommer att se en massa rapporter om att AF inte motsvarar förväntningarna, många falsklarm men säkert också verkliga problem.