Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Den hann jag inte prova nu. Jag kan tänka mig antingen den, eller mittzonen (nio punkter i klump) kan fungera på pippifåglar. Zone AF verkar väldigt duktigt på att låta bli oväsentliga ting som dyker upp och skulle kunna störa AF.

Däremot har jag mätt upp synkblixten, om man använder den interna blixten till att styra slavar med, fast inte vill ha något bidrag från internblixten. Ställer man in det så drar kameran ner effekten till ungefär 1/512 av full effekt, när den ger kommando till slavarna att tända.
 
Trevligt med dina tester, ditt engagemang och alla rapporter du skriver Anders! Problem du stöter på och lösningar du hittar. 7D verkar vara ett avancerat verktyg som kräver ingående tester och studier för att uttnyttja på bästa sätt för sitt fotograferande och mångsidig som du verkar så lär det väl inte stå på förrän Canon ringer och ber om hjälp :)
 
Nu har jag varit och klämt på 7D på Media Markt.

Handgreppet känns helt klart annorlunda (än 40/50D) men det är nog mycket en vanesak. Jag har stor handflata men inte så långa fingrar så jag tycker att det var helt ok för mig.

Nu kände jag bara på kameran och höll den i handen en kort stund.

Objektivet som satt på var nya EF-S 18-135mm.

Vad sa plånboken och vilket pris tog MM ?
 
"af-problemen" .. usch, ... jag har det inte iaf med mitt hus!

Som sagt, fotade handboll i fredags kväll med den ihop med 400/2,8 IS och 70-200/2,8 IS, tog många serier på spelare som sprang mot/ifrån mig för att testa servon osv... mkt positivt överaskad! Å då har jag fotat handboll innan med 1D markII samt mark III.

Endel bilder blev sådär krispiga, som när första gången jag såg skärpan på 5D (mark I) :)

Så överflöda inte tråden nu med massa AF-problem, men visst skulle de va trist om det vore så.

Va även ute en sväng i skogen idag me frugan å kikade efter vilt mellan regnskurarna, sämst väder, så blev inte mkt vilt, men testade lite porträtt med sigma 70/2,8 macro, klockren skärpa!
 
Jag tror det är inlärning/inställningssproblem, tittade precis på 8 rawfiler tagna efter varandra mot ett testmotiv med 85/1,2 och där får jag inga variationer som jag får med 5dmk2 där kameran gärna vill ställa om sig. Inte samma nervösa problem med vald mittpunkt och ständiga omkorrigeringar
Ge kameran en längre tid för utvärdering, själv har jag inte den tiden eftersom jag skall ut på en veckas fotojobb.
 
Endel bilder blev sådär krispiga, som när första gången jag såg skärpan på 5D (mark I) :)

här har jag en liten avvikande mening men återkommer senare när jag har kört en regelrätt jämförelse med exv 50d , 5dmk2 och 7d, innan dess så är det bara subjektiva upplevelser. och det ger ingen validitet
 
7D på Mediamarkt i Norrköping

Jag såg att Mediamarkt i Norrköping har fått in 7D nu! Klämde lite på den igår faktiskt! Kändes rätt nice och det var lite kul att höra när den smattrade på med 8:a bilder per sekund! Annars tyckte jag den kändes som min 40D! Autofokuspunkterna var lite ovant att se! många fler som blinkade till i sökaren:) trevligt att ha 100% i sökaren också!

/M
 
Idag blir det Hovet och AIK mot VIK tillsammans med 7D.

Någon som har bra förslag på hur man ska ställa alla AF parametrar för bästa resultat?

Ska man köra med utökad AF punkt eller inte, spot AF?, vanlig enpunkts? Andra parametrar finns ju också som påverkar AF och som jag inte vågat peta på ännu.

Tacksam för tips
 
Idag blir det Hovet och AIK mot VIK tillsammans med 7D.

Någon som har bra förslag på hur man ska ställa alla AF parametrar för bästa resultat?

Ska man köra med utökad AF punkt eller inte, spot AF?, vanlig enpunkts? Andra parametrar finns ju också som påverkar AF och som jag inte vågat peta på ännu.

Tacksam för tips

Kanske detta kan vara till lite hjälp.

http://cdn.sellpoint.net/canon/EOS_7D_Versatile-AutoFocus.html

http://www.usa.canon.com/dlc/contro...&articleID=3049&productID=329&articleTypeID=5
 
Lycka till med utprovningen Björn.
Innan jag sticker ner till Budapest.
Det pågår nu diskussioner på dpreview, en kille har lagt upp bilder från sin 50d+7d

Bilderna visar bla hur viktigt det är med absolut lika lagt skärpeplan om en jämförelse skall göras.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=33236867

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=33246588

Om nu I-R bilder är exakt lika fokuserade, skärpelanet lagt exakt lika så finns det en upplösningsfördel jämfört med 50d vilket kan ses i vissa strukturer som exemplet visar.Bilden nedan 100iso och 7d till vänster och 50d till höger.

Jag är snubblande nära att igen säga, du som har en 50d, du behöver inte springa benen av dig och lägga upp ca 10000:- mer för en 7d kamera om du har en 50d och om det är bildåtergivningen som är det viktigaste och inte en massa andra finesser. Men bilda dig själv en uppfattning.Själv tänker jag hårdtesta 7d mot 50d nästa vecka när jag har kommit hem från Budapest

Hur som helst, 7d har högre upplösning vilket ses tydligt här, att jämföra med de två länkar som jag hänvisar till ovan där olika lagda skärpeplan kan ställa till det i bedömningen.
 

Bilagor

  • Bild-1.jpg
    Bild-1.jpg
    35.4 KB · Visningar: 1,169
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.