Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Björn, det är mycket svårt att testa felfokus med lutande plan... Man kan ha ett lutande plan BREDVID det man fokuserar på, men det man fokuserar på ska alltid vara tillräckligt stort för att "täcka" sensorpunkten, och placerat exakt vinkelrätt mot kameran. Sedan får man titta lite "bredvid" för att kunna se det lutande plantet, men det funkar iaf.
 
Med stigande spänning och ett stort mått av beundran har jag följt diskussionen om autofokus. (Beundran för det tekniska kunnandet och engagemanget från flera av er.) Jag har packat upp min 7D, satt på 10-22:an och konstaterat att det fanns många sätt att välja fokuspunkter på......I vilket fall fick jag skärpan på rätt ställe och noterade med glädje vilken skillnad på LCD-skärmen mot min gamla 40D. Inget avancerat test alls utan bara ett papper med text som låg på köksbordet. Sedan måste jag bara applådera Björn som bestämt sig för att börja fotografera med kameran! Humor och självironi är en stor tillgång! Jag ser fram emot fler fältrapporter, kanske du rent av fotar Djurgården Hockey i vinter?
 
Kommentar till inlägg #1438 och inlägg #1440:

Vi kanske borde reda ut begreppen. Jag utgick från att Lennart menade att man skulle ställa in samma ISO-värde på de kameror man vill jämföra och sen också ställa in samma tid och bländare.
 
Senast ändrad:
Sedan måste jag bara applådera Björn som bestämt sig för att börja fotografera med kameran!

Det var det mest perverterade jag hört/sett/läst! Finns det verkligen folk som öppet vågar komma fram ur garderoben och erkänna på FS att de använder kameran att fotografera med?

Jo, i sanningens namn har det väl hänt att jag satt mig i bilen och kört långt som fasiken till folktomma platser, kollat att ingen bevakar mig med kikare från långt håll.Sedan har jag maskerat kamerahuset i en gammal unikabox och gjort en öppning för objektivet. Sedan låtsas jag undersöka innehållet i boxen och gör några avtryck innan jag smusslar undan unikaboxen och med skammens rodnad kör hem igen och har ångest ett par dagar för att någon ska upptäcka min hemliga last.

Jäkligt modigt att träda fram. Björn.
 
Vi kanske borde reda ut begreppen. Jag utgick från att Lennart menade att man skulle ställa in samma ISO-värde på de kameror man vill jämföra och sen också ställa in samma tid och bländare.

Vad jag skulle ställt för isovärde på kamerorna har ingen betydelse. Manuellt inställd tid/bländare överrider isoinställningen. Men visst kan begreppsförvirring uppstå.

Mvh/Lennart
 
Wilhelm, AEB på 7D fungerar bara med tre bilder, precis som på 40D.

Däremot är omfånget +/- 3 steg och centrum på omfånget kan ligga +/- 5 steg från neutral exponering. Tidigare var det ju +/- 2 för båda delarna.
 
Ok då har jag fått min och har börjat testa lite, det första jag upptäkte var att mina filer blir korrupta när jag överför dom från kameran och in i datorn, provade att byta kabel men det gav samma problem, provade då att föra över till en annan dator samma problem.
Tog då ut kortet ur kameran och satte det i en kortläsare alla fotona var ok, så något händer i överföringen från kameran till datorn.
Det som jag märkt var att det gick mycket mycket mycket fortare att föra över korten från kameran än från kortläsaren, det sitter ett Sandisk CF Ultra II kort i kameran, det är ett ganska långsamt kort och det skulle kanske kunna vara det som är orsaken, dvs kortet hinner inte leverera. Mina andra kort åkte med den andra kameran och dom nya korten inte kommit ännu så kan jag inte testa om så är fallet.
Finns det någon mer som råkat ut för samma problem?

Mvh Mattias
 
Jag har också Sandisk Ultra II, och för mig krashar EOS Utility när jag försöker importera filer.

Funkar bra med Image Capture/Bildinsamling dock.

Har formaterat kortet i kameran.

(Är lite i samma sits, mitt förra kort sålde jag med förra kameran så nu kör jag på strökort på 1-2 GB)
 
Är det lönt att byta upp sej från en 350d?
Skulle vara intressant att se bildjämförelse mellan 350d och 7d, någon som har den kombinationen?

/Daniel
 
Är det lönt att byta upp sej från en 350d?
Skulle vara intressant att se bildjämförelse mellan 350d och 7d, någon som har den kombinationen?

/Daniel

frågan handlar väll inte enbart om bild kvaliten, vad vill du åt med ett byte? det är väll frågan du ska ställa dig.
är du nöjd med 350d i dag? vad är du inte nöjd med. 350 har tien blivigt sämmre, kika runt med fotosidans utmärkta hjälpsystem och se på bilder tagna med 350 så inser du snabbt att du tione behöver nå annat, om du bara är ute efter bättre bildkvalite.
Sedan om du vill ha en snabbare kamera, bättre AF om du är missnöjd med det, bättre iso hantering om du fotar mycket i mörker.
8b/s trådläös styrning av extern blix mm ja varför vill du byta kamera.. megapixel frågan kan också vara nå 350d :ns 8 mot 7d:ns 18 visst är det mer.
men behöver du det???

Visst är det säkerligen bättre bildkvalite på denna, tekniken går framåt. men äldre teknik blir itne sämmre för det. men visst är du missnöjd med nåt i dag så är det ju inget att diskutera... bättre är den, lite mer proffs kamera. du har bara manuella lägen och den gröna rutan på den, inga förprograerade saker å så vidare. du måste kunan emr, sätta dig in mer å så vidare..

ett alternativ kan ju vara 500D om du itne "behöver" har "behov" eller "vill ha" en 7D

utveckal vad du tänker på, vad du vill veta varför.. framför allt ställ dig själv frågan!!!

Den är större, tyngre, kräver nya minneskort som är snabba nog mm du nmåste sätta dig in mer i den, för att nytje den maximalt kasnke det krävs bättre och nyare optik och så vidare.

detta är ju en kamera som är i en helt annan klass mot din 350D går inte att gemför på något plan egentligen, titta på 50D eller begade 30D/40D det är också bra uppgrafderingar till mycket bra pengar å så,
elelr som jag nämde tidigare.. smam klass som det du ahr men nyare de vill säga 500D
 
frågan handlar väll inte enbart om bild kvaliten, vad vill du åt med ett byte? det är väll frågan du ska ställa dig.
är du nöjd med 350d i dag? vad är du inte nöjd med. 350 har tien blivigt sämmre, kika runt med fotosidans utmärkta hjälpsystem och se på bilder tagna med 350 så inser du snabbt att du tione behöver nå annat, om du bara är ute efter bättre bildkvalite.
Sedan om du vill ha en snabbare kamera, bättre AF om du är missnöjd med det, bättre iso hantering om du fotar mycket i mörker.
8b/s trådläös styrning av extern blix mm ja varför vill du byta kamera.. megapixel frågan kan också vara nå 350d :ns 8 mot 7d:ns 18 visst är det mer.
men behöver du det???

Visst är det säkerligen bättre bildkvalite på denna, tekniken går framåt. men äldre teknik blir itne sämmre för det. men visst är du missnöjd med nåt i dag så är det ju inget att diskutera... bättre är den, lite mer proffs kamera. du har bara manuella lägen och den gröna rutan på den, inga förprograerade saker å så vidare. du måste kunan emr, sätta dig in mer å så vidare..

ett alternativ kan ju vara 500D om du itne "behöver" har "behov" eller "vill ha" en 7D

utveckal vad du tänker på, vad du vill veta varför.. framför allt ställ dig själv frågan!!!

Den är större, tyngre, kräver nya minneskort som är snabba nog mm du nmåste sätta dig in mer i den, för att nytje den maximalt kasnke det krävs bättre och nyare optik och så vidare.

detta är ju en kamera som är i en helt annan klass mot din 350D går inte att gemför på något plan egentligen, titta på 50D eller begade 30D/40D det är också bra uppgrafderingar till mycket bra pengar å så,
elelr som jag nämde tidigare.. smam klass som det du ahr men nyare de vill säga 500D

Skulle vara ganska intressant att se bildjämförelse med samma förållanden, ISO inst. , odjektiv.......

/Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.