Annons

Canon EOS 7D

ja finns väl ingen aps-c idag med mera specar, helt otroligt, går det att hålla reda på allt, Men blir faktiskt mycket rädd när rapporterna om brister i AF:en ramlar in på löpande band, Heder åt er som ärligt vill berätta om problemen, man vill nog kunna ta skarpa bilder också, vad hjälper det med 1001 funktioner, om inte det elementära fungerar. Hur skall intervision hinna med.

Just alla parametrer som kan ställas in komplicerar testandet av fokuseringen. När jag köper en så pass dyr pryl som 7D vill jag gärna testa och konstatera att den funkar som den ska.

Första dagen var jag i ishallen och använde 135L blev impad över fokushastigheten och bildkvaliteten, vid närmare studie kan jag tycka att det finns lite bakfokus.

Igår återvände jag till ishallen, denna gång med 85 1,8 och fick ingen skärpa i bilderna förrän jag justerat microfokus för gluggen.

Sedan har man att välja på diverse inställningar för AF punkten, utökad, normal enpunkt eller spot som påverar resultatet. Sedan kan själva algoritmen för följande AF påverkas och det gör ju inte saken lättare.

Idag har jag hållit på med att kalibrera gluggar med mikrojustering men återigen är det svårt att veta har alla parametrar ska ställas.

Det är krångligare än någonsin att fastställa om det är kameran eller jag själv som är problemet när en bild inte är skarp. Därför tror jag att vi kommer att se en massa rapporter om att AF inte motsvarar förväntningarna, många falsklarm men säkert också verkliga problem.
 
Det kanske låter tråkigt, men kontrollerad testning är det som gäller när man har med ny arbetsutrustning att göra. En timme nerlagd nu kan spara många, många tusenlappar/timmar/svordomar under apparatens/verktygets livslängd.
 
Jag har inte kunnat kontrollera detta ordentligt än, men en orsak till de konstigheter jag ser kan vara att det verkar som om AF-punkterna på 7D glor ganska frikostigt utanför den ruta som visas i sökaren, trots att den är ganska stor. Om man exempelvis fotograferar en väg, som jag gjorde, där fokuspunkten är på vägen ungefär så långt bort som jag ville ha den skarp (vägen, alltså), då kanske den punkten i själva verket hittade saker på vägen som var närmare mig än jag tänkte mig, därför att dessa delar av vägen låg under fokuspunktens ruta i sökaren. Det var i alla fall där den fokuserade.

Det här är som när man köper ett nytt mätinstrument. Man måste jobba med instrumentet lite först, för vad det visar och vad det egentligen menar är ofta inte riktigt samma sak.

Det är kanske därför som någon hade fått det att fungera på spot AF, där punkten ska minskas ner till ungefär just den ruta man ser i sökaren, står det. Om så är fallet är det ju en trivsam tanke, för då innebär det att om det skulle visa sig behövas kan Canon programmera om vad fokuspunkten ska titta på. Funktionen finns ju redan.

Jag provade med One Shot när jag testade mikroknyppel med 17-55, men jag ska prova igen med Servo, på samma stillastående motiv.

En Canon med fokuseringskonstigheter, vem hade kunnat tro det?? ;-)
 
Anders! Tycker det var jättebra att läsa en subjektiv utvärdering fast i objektiv anda.

Jag har inte orkat läsa hela tråden från början så ursäkta om jag upprepar något som tagits upp tidigare!

Men alltså vi har ju på andra forum diskuterat AF-test, microjustering ganska ingående. Speciellt i samband med 5DMKII. Och då gjordes ju testen under kontrollerade former. Min fråga blir alltså om det bara gäller din ljusstarka soom 17-55 som AF fallerar på.

Hur blir det med en ljussvagare glugg resp en fast ljusstarkare?

Mvh/Lennart
 
Det är krångligare än någonsin att fastställa om det är kameran eller jag själv som är problemet när en bild inte är skarp. Därför tror jag att vi kommer att se en massa rapporter om att AF inte motsvarar förväntningarna, många falsklarm men säkert också verkliga problem.

Vilken tur att jag flyger ut i morgon och är borta en vecka på jobb annars vet jag vad jag skulle pyssla med på nätterna.
Precis som med 5dmk2 AF så finns det ett antal parametrar och som bla Lennart och jag la ner ett 100tals timmar på att utreda i 5dmk2 AF. 7D har dessutom ännu fler valmöjligheter

Börjar ni få problem ,börja med att lämna in 7d huset för kontroll, det finns inte en chans att ni kommer ut med godtagbara resultat genom att microjustera alla gluggar och zoomarna går överhuvudtaget inte alls att microjustera med gott resultat, se AF tråden 5dmk2

ps , hej Lennart, hur är läget?
 
Senast ändrad:
Vilken tur att jag flyger ut i morgon och är borta en vecka på jobb annars vet jag vad jag skulle pyssla med på nätterna.
Precis som med 5dmk2 AF så fins det ett antal parametrar och som bla Lennart och jag la ner ett 100tals timmar på att utreda i 5dmk2 AF. 7D har dessutom ännu fler valmöjligheter

Börjar ni få problem ,börja med att lämna in 7d huset för kontroll, det finns inte en chans att ni kommer ut med godtagbara resultat genom att microjustera alla gluggar och zoomarna går överhuvudtaget inte alls att microjustera med gott resultat, se AF tråden 5dmk2

ps , hej Lennart, hur är läget?

Kan självklart bara instämma! Mikael, du frågar om läget. Kolla din mail om en stund.
 
det skall jag göra,
Tillägg, jag har bara kört en snabbtest med mitt nya 85/1,2 som jag inte har några problem med till några av mina kalibrerade 5dmk2 hus och inte heller med 7d och mittpunkt vald och stillastående motiv och ett antal bilder tagna efter varandra, längre än så har jag inte haft tid att kolla 7d
 
Anders! Tycker det var jättebra att läsa en subjektiv utvärdering fast i objektiv anda.

Jag har inte orkat läsa hela tråden från början så ursäkta om jag upprepar något som tagits upp tidigare!

Men alltså vi har ju på andra forum diskuterat AF-test, microjustering ganska ingående. Speciellt i samband med 5DMKII. Och då gjordes ju testen under kontrollerade former. Min fråga blir alltså om det bara gäller din ljusstarka soom 17-55 som AF fallerar på.

Hur blir det med en ljussvagare glugg resp en fast ljusstarkare?

Mvh/Lennart

Det finns exempel på folk som fått samma problem med 5st L-optik gluggar

//Photographer
 
Det finns exempel på folk som fått samma problem med 5st L-optik gluggar

//Photographer

Upplyser du mig om det? Jag tillhör en av dem som höll på att testa hur snabbt en 24-70/2.8L usm sjönk i Bolmen pga ilska. Jag har haft 3 olika exemplar, testat 2 andra som fotokompisar haft. Blir inalles 5. det tredje exemplaret blev hyfsat bra efter ett antal justeringar, men är lite mjuktecknande fortfarande i 24-området vid full glugg. Å andra sidan är det skarpt som synden från c:a 30mm till 70mm (rättare sagt 68mm som är den korrekta uppmätta brännvidden. Gluggen är 25-68mm.

Mvh/Lennart
 
Och det enda råd jag har, misstänker man att något är fel, lämna in utrustningen för uppmätning/kalibrering, strunta i microjustering, microjustering håller inte och speciellt inte tillsammans med zoomar, vilket är förklarat i 5dmk2 AF tråden.
 
Jag har haft annat att göra än att testa mig igenom hela min objektivflock den här helgen.

Som elsystemkonstruktör är jag väl medveten om vad testning och validering innebär, så jag är inte alls övertygad om ifall det är jag som inte förstått hur 7D fungerar än, eller om det faktiskt är kameran det är fel på.
Att mikrojusteringen har sina begränsningar har jag förstått, men det innebär ju inte att jag inte vill pillra själv också. Måste ju dubbelkolla era resultat.

Tar jag en bild på marken tänker jag intuitivt mig att fokus ska hamna i mitten på fokuspunkten. Med 7D verkar det snarare som om det hamnar lite under fokuspunkten, vilket ju ser ut som frontfokus, på grund av vinkeln som gräsmattan i detta fall har mot den optiska axeln.

Ska testa lite mer, och jämföra med hur 40D uppför sig, när jag bara hinner med det. Håller liksom Mikael på att packa för att resa iväg och jobba i en vecka. Får väl se om det blir några bilder där, men tiden blir väl knapp. Annars är lönnarna fina i Massachusetts så här års.

När jag kommer hem ska jag göra ett nytt försök att våldgästa Lennart. Så kan vi pilla på varandras mojäng, så att säga! ;-)
 
Upplyser du mig om det? Jag tillhör en av dem som höll på att testa hur snabbt en 24-70/2.8L usm sjönk i Bolmen pga ilska. Jag har haft 3 olika exemplar, testat 2 andra som fotokompisar haft. Blir inalles 5. det tredje exemplaret blev hyfsat bra efter ett antal justeringar, men är lite mjuktecknande fortfarande i 24-området vid full glugg. Å andra sidan är det skarpt som synden från c:a 30mm till 70mm (rättare sagt 68mm som är den korrekta uppmätta brännvidden. Gluggen är 25-68mm.

Mvh/Lennart



Du skrev så här Lennart.

"Min fråga blir alltså om det bara gäller din ljusstarka soom 17-55 som AF fallerar på."


Jag flikade då in att det finns folk som fått dessa problem med 5 olika L- optiks gluggar ser inget konstigt med det ?

//Photographer
 
...

Tar jag en bild på marken tänker jag intuitivt mig att fokus ska hamna i mitten på fokuspunkten. Med 7D verkar det snarare som om det hamnar lite under fokuspunkten, vilket ju ser ut som frontfokus, på grund av vinkeln som gräsmattan i detta fall har mot den optiska axeln.

Ska testa lite mer, och jämföra med hur 40D uppför sig, när jag bara hinner med det. Håller liksom Mikael på att packa för att resa iväg och jobba i en vecka. Får väl se om det blir några bilder där, men tiden blir väl knapp. Annars är lönnarna fina i Massachusetts så här års.

...

Blir det roligare resultat om du använder spot-AF? Det som beskrivs här - andra raden under "AF point selection":
http://www.dpreview.com/previews/canoneos7d/page3.asp

(endast den centrala delen av sensorpunkten används)
 
Från Dpreview:

I work at a Canon dealer... we just got a batch of 7D's in. My first customer picked one up, took it home and came back to exchange it reporting focusing problems. Sure enough, on two bodies we tested, in Single AF Point or Spot AF Point mode, the AF fails on about one out of four shots, sometimes more. We tested this extensively with a variety of lenses and it happened with every lens, even from a tripod with a fixed subject.

However a later serial number of camera (after 101000) did not exhibit this problem nearly to the same extent (though it still happened, it was barely noticeable).

Has anyone else noticed this?

-=DG=-


//Photographer
 
En spegeluppfällningsknapp finns redan på alla EOS-kameror som har Live View. Spegeln fälls ju upp när man startar Live View.
Ja, jag begriper inte heller vad folk ska med den där spegelknappen till, men det tjatas väldeliga från somliga. De är ju kunder, så som tillverkare vore det ju slugt att göra dem lyckliga. Speciellt om det i princip inte kostar något.

Och jo, jag vet att det finns spot AF. Men det tar en god stund att prova sig igenom det här, med alla varianter som finns.
 
Till mänsklighetens fromma, eller åtminstone för de som läser här, har jag nu trotsat stormen och gått ut och försökt bränna ner en sjöbod. Men det regnade för mycket, så jag har tagit några hundra bilder i mina försök att bli klok på AF i 7D istället.

Nu har jag inte bara rantat omkring och gjort som jag brukar, utan funderat på varför det inte blev bra igår, när jag gjorde som jag brukar, och sedan försökt applicera dessa funderingar på mitt användande av 7D.

Resultatet blev faktiskt att varenda bild blev skarp.

Ja, det var inte riktigt sant, för vid några tillfällen provocerade jag ordentligt, för att se var gränsen gick för vad den skulle fokusera på, men då kan man ju säga att det var jag som gjorde fel, så det räknas inte riktigt.

Det blåser så kopiöst att någon flygande fågel inte går att fotografera. De fåglar som alls är ute promenerar, om livet är dem kärt. Men stillastående tegelväggar och körande bilar fanns att tillgå.
Av det jag provat så gör det ingen skillnad om jag använder Servo eller One Shot på tegelväggen.
När jag fotograferade bilar ställde jag medvetet till det, genom att stå på fel sida om allén, där det finns små träd, vägmärken och en och annan snöstake. Bilarna som kom körande fotograferade jag alltså genom denna ridå av hinder. Trots det prickar 7D skärpan på bilarna hela tiden. Längsta serien innehöll nästan 60 bilder, där en inte tappat bort fokus från bilen vid något ända tillfälle, trots träden som är ivägen.
Min erfarenhet av att fotografera orienteringslöpare som springer bakom någon enstaka buske säger direkt att detta hade 40D inte klarat, även om jag nu inte släpade ut den också i rusket idag.
7D klarade det inte heller utan att ändra på några av dess AF-parametrar, men finessen är ju förstås att man kan göra det. Bara man har förstått dem.

Det enda som kvarstår av mina problem igår är att EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM trivs bäst med +6 i mikrojustering. Detta verkar fungera på både Servo och One Shot, vilket jag tackar för. För att kunna testa om det spelar någon roll att högprecisionspunkten i mitten inte aktiveras har jag också haft på en EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM. Den har ju inte f/2,8.
Bilarna i allén fotograferade jag med EF 70-200 mm f/4L IS USM.

Sista ordet är förmodligen inte sagt, men av detta drar jag hittills den slutsatsen att om jag, som ändå är tekniker till yrket, intresserad av fotografi och fototeknik samt har haft Canons autofokuskameror sen den första med mer än en fokuspunkt, behöver träna, läsa på, tänka efter och sen träna igen, för att få 7D att fungera som jag vill, då har Canon kanske inte en teknisk men i alla fall en pedagogisk utmaning framför sig.

Så här i början förmodar jag att det finns ett visst allmänt intresse av att veta hur det går, så jag fortsätter att rapportera hur det går tills vidare.
 
Gött

Till mänsklighetens fromma, eller åtminstone för de som läser här, har jag nu trotsat stormen och gått ut och försökt bränna ner en sjöbod. Men det regnade för mycket, så jag har tagit några hundra bilder i mina försök att bli klok på AF i 7D istället.

Nu har jag inte bara rantat omkring och gjort som jag brukar, utan funderat på varför det inte blev bra igår, när jag gjorde som jag brukar, och sedan försökt applicera dessa funderingar på mitt användande av 7D.

Resultatet blev faktiskt att varenda bild blev skarp.

Ja, det var inte riktigt sant, för vid några tillfällen provocerade jag ordentligt, för att se var gränsen gick för vad den skulle fokusera på, men då kan man ju säga att det var jag som gjorde fel, så det räknas inte riktigt.

Det blåser så kopiöst att någon flygande fågel inte går att fotografera. De fåglar som alls är ute promenerar, om livet är dem kärt. Men stillastående tegelväggar och körande bilar fanns att tillgå.
Av det jag provat så gör det ingen skillnad om jag använder Servo eller One Shot på tegelväggen.
När jag fotograferade bilar ställde jag medvetet till det, genom att stå på fel sida om allén, där det finns små träd, vägmärken och en och annan snöstake. Bilarna som kom körande fotograferade jag alltså genom denna ridå av hinder. Trots det prickar 7D skärpan på bilarna hela tiden. Längsta serien innehöll nästan 60 bilder, där en inte tappat bort fokus från bilen vid något ända tillfälle, trots träden som är ivägen.
Min erfarenhet av att fotografera orienteringslöpare som springer bakom någon enstaka buske säger direkt att detta hade 40D inte klarat, även om jag nu inte släpade ut den också i rusket idag.
7D klarade det inte heller utan att ändra på några av dess AF-parametrar, men finessen är ju förstås att man kan göra det. Bara man har förstått dem.

Det enda som kvarstår av mina problem igår är att EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM trivs bäst med +6 i mikrojustering. Detta verkar fungera på både Servo och One Shot, vilket jag tackar för. För att kunna testa om det spelar någon roll att högprecisionspunkten i mitten inte aktiveras har jag också haft på en EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM. Den har ju inte f/2,8.
Bilarna i allén fotograferade jag med EF 70-200 mm f/4L IS USM.

Sista ordet är förmodligen inte sagt, men av detta drar jag hittills den slutsatsen att om jag, som ändå är tekniker till yrket, intresserad av fotografi och fototeknik samt har haft Canons autofokuskameror sen den första med mer än en fokuspunkt, behöver träna, läsa på, tänka efter och sen träna igen, för att få 7D att fungera som jag vill, då har Canon kanske inte en teknisk men i alla fall en pedagogisk utmaning framför sig.

Så här i början förmodar jag att det finns ett visst allmänt intresse av att veta hur det går, så jag fortsätter att rapportera hur det går tills vidare.

Man tackar för engagemanget! Du kan väl redovisa hur det funkar när du har använt mittpunkt utökad med de 4 omkringliggande hjälppunkterna. Är väl den inställning (om den funkar lika bra som 1D-serien med 7 punkter) som jag och många fågelfotografer med mig kommer att använda.
Kör hårt alla goa testare!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.