Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Man kan ju på allvar fråga sig vilken "feedback" Canon har fått av de 5000 fotografer om nu greppet är lika värdelöst som på xxxD serien. Om det nu stämmer så blir det ingen EOS 7D för min del. Gör om gör rätt!

Jag har sett att andra som haft motsvarande problem som Björn & Anders (d.v.s. greppet känns för litet), löst det genom att sätta på självhäftande skumgummi på lämpligt sätt. Man har använt samma typ som säljs av Kjell & Com avsett till ljuddämparmaterial för PC. Det var dock inte på 7D men problemet var samma.
Det kanske kan vara en lösning även för er.... om nu inte batterigreppet fixar allt :)

Nu har jag varit och klämt på 7D på Media Markt.

Handgreppet känns helt klart annorlunda (än 40/50D) men det är nog mycket en vanesak. Jag har stor handflata men inte så långa fingrar så jag tycker att det var helt ok för mig.

Nu kände jag bara på kameran och höll den i handen en kort stund.

Objektivet som satt på var nya EF-S 18-135mm.

Finns det någon videosnutt någonstans där AF demonstreras i videoläget?

För "finproduktion" så är manuell det bästa men jag tror inte att man skulle orka hålla på att fixa med manuell fokus om man filmar från och till hela julaftonskvällen

Nu har jag varit och klämt på 7D på Media Markt.

Handgreppet känns helt klart annorlunda (än 40/50D) men det är nog mycket en vanesak. Jag har stor handflata men inte så långa fingrar så jag tycker att det var helt ok för mig.

Nu kände jag bara på kameran och höll den i handen en kort stund.

Objektivet som satt på var nya EF-S 18-135mm.

Jag var också förbi Media Markt (Barkarby) idag på eftermiddagen och klämde. Tillbringade väl en kvart med att leka lite men upplevde inget negativt. Jag tyckte greppet kändes bra och menysystemet OK. Skall bli skoj att prova lite mer när leveransen dyker upp.

Senast ändrad:
Jag var också förbi Media Markt (Barkarby) idag på eftermiddagen och klämde. Tillbringade väl en kvart med att leka lite men upplevde inget negativt. Jag tyckte greppet kändes bra och menysystemet OK. Skall bli skoj att prova lite mer när leveransen dyker upp.

Trevligt. Kameran kändes minst sagt rejäl och väl ihopsatt. En sak som kändes riktigt riktigt positiv var sökaren.

fick leverans bekreftelse med kolli numer från cyberfoto i fredags så hoppas det kommer på måndag. inte så långt mellan umeå och luleå :D

eos 7d

köpte min idag på mediamarkt
så min 20d får byta plats som första kamera nu,
var inne o klämde osv, kom fram till att den satt som en handske
med mina kanske lite kortare fingrar...
men fota blir det inget idag..
återkommer med lite mer info efter test...
mvh/Lasse

Svenska återförsäljare verkar ha fått in kameran med marginal men när man kollar på amerikanska så duggar de knappast tätt. Framförallt inte paketen.

Hur kommer det sig?

Vad har du använt för objektiv?

Idag har det varit ett rent ut sagt sjujälva väder här, men lite har jag fotat i alla fall. Det finns mycket som är bra med 7D, jämfört med vad jag har haft tidigare. Så även om ergonomin passar mig sämre än vad jag hade väntat, tänker jag inte lägga ut den i postlådan än, fritt för den förste som hinner hit.

Hade varit rätt kul att fotografera den tävlingen... :)
Med 40D!

Idag var det så mörkt i vädret så jag satte på mitt EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Inte en bild har fokus där den ska, såvitt jag kan se.

Ska bli intressant att se om mikrojusteringen kan fixa till det. På 40D fungerar det utmärkt, och det är väl tur det, för där finns inget mikroknyppel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar