Annons

Canon EOS 7D

Jag följer denna tråd med intresse, själv en amatörfotograf som faktiskt tycker att det är roligt att fotografera, roligt att nya produkter dyker upp med nya lösningar, bra att det finns så många duktiga teknik intresserade gossaR MED förhoppningsvis glädje att fotografera oxå.
Men ibland känns det som ni sitter i sandlådan och kastar sand på varandra, dryga!! besserwisasrar!! eller var det sshmetterlingar :)
F... ut och plåta!! var glada att ni har möjligheten, det är inte alla som har det.
Ha en trevlig helg och låt kameran tala!!
Karl Börje Ekeberg

Jo, på mornar, dagar och kvällar förbrukar vi kameror. På nätterna diskuterar vi dom. Vad gör du mer än att tycka forumen är intressanta och samtidigt gnälla på deltagarna i forumen? Fotograferar möjligtvis oxå eller är det bara sandkastning du ägnar dej åt?
 
Att du orkar Leif...


Själv är jag hittills mkt nöjd med 7D, fotade handboll en sväng ikväll. ISO3200 är fruktansvärt användbart må jag säga! Även dess AF va grym, gillar verkligen att man kan välja ett gäng fokuspunkter samtidigt (körde dom i mitten), perfekt till sport.
Om man t.ex. fotar sport med en 1Dmk3 (med en punkt) och får fokuspunkten i mitten på en enfärgad matchtröja (där de inte finns någon kontras) tappar kameran fokus lättare, å börjar vela fram å tebax.

Nu fattas bara batterigrepp...
 
Att du orkar Leif...


...

Jo, de kostar att ligga på 'bott'. ;-) Inte så mycket pengar i grejor kanske...men en jävlä massa nyfikenhet. Roligt att höra att du är så nöjd med 7D! Jag tror de är, och verkar vara, en förbannat bra kamera :) Tänker nog själv köpa en till våren. :)
 
Men...

Att du orkar Leif...


Själv är jag hittills mkt nöjd med 7D, fotade handboll en sväng ikväll. ISO3200 är fruktansvärt användbart må jag säga! Även dess AF va grym, gillar verkligen att man kan välja ett gäng fokuspunkter samtidigt (körde dom i mitten), perfekt till sport.
Om man t.ex. fotar sport med en 1Dmk3 (med en punkt) och får fokuspunkten i mitten på en enfärgad matchtröja (där de inte finns någon kontras) tappar kameran fokus lättare, å börjar vela fram å tebax.

Nu fattas bara batterigrepp...

Men 1 DmkII har ju ännu bättre AF än 7D - Där kan du ju utöka mittpunkten med upp till 13 omkringliggande Af-punkter (I alla fall kan jag göra det med MKII). Menar du att 7D skulle vara bättre än MkIII? Eller har du inte kollat in möjligheterna med kameran du redan har provat? Kan inte i min vildaste fantasi tro att AF i 7D är bättre än i 1D MKIII!!!! Är det så blir jag dock glad:)
 
Ja, och batterigreppet saknas med besked.

Innan jag börjar tala om vad jag tycker om hur 7D är att hålla i ska jag först slå fast att jag är synnerligen väl medveten om att detta är 100% subjektivt och personligt. Andra kan mycket väl uppleva det helt annorlunda.

Så, efter den reservationen ska jag torgföra min åsikt att EOS 7D är helt värdelös att hantera.
Odugligt skräp, annorlunda uttryckt, om man jämför med 40D.

Varför nu detta, då? När man tittar på kamerorna kan man få uppfattningen att de är väldigt lika (40D och 7D, alltså). Men det visar sig att kamerans baksida har genomgått en kedjereaktion.
Man har satt dit en större sökare (bra!), vilket har gjort att man fått flytta ner displayen, vilket gjort att knapparna under displayen (40D) har fått flytta ut till vänster om displayen, vilket har gjort att displayen har fått flytta åt höger, vilket har gjort att bakre hjulet och joysticken har flyttat åt höger, vilket har gjort att den "bula" runt/under knapparna AF-ON, * och den till AF-punktval har fått göras mindre och smalare.
Detta i sin tur leder till att tummen hamnar längre till höger, den del av handflatan som tummer sitter utanför hamnar längre till höger, handens insida kommer för långt fram och fingrarna får inte plats att hålla i kamerans grepp runt kanten.

Jag har inte speciellt stora händer, däremot ganska långa fingrar. Efter att idag ha lagt en timme på att försöka börja en utvärdering om hur AF fungerar mot rörliga mål, fick jag ge upp redan efter en kvart. Jag hade helt enkelt kramp i högerhanden, så jag kunde inte hålla i kameran utan att få ont.
I allmän frustration tog jag tag i 40D istället. Vilken skillnad! Nu hade den batterigreppet på, så för att tillfredställa min nyfikenhet skruvade jag av det för att testa.

Skillnaden är fortfarande dramatisk.

40D kan jag hålla i utan problem. De få millimetrar som tummen kommer längre till vänster gör att min högerhand håller om kameran, inte i nåt slags krampaktigt grepp mellan fingertopparna (nu överdrev jag förstås, men ni förstår principen, hoppas jag).

Nu vill det till att de får fram batterigreppen någorlunda kvickt, och att det rimligtvis bättre stödet för lillfingret och handflatan där fixar till ergonomin.

Som det är nu kan jag inte annat än att konstatera att kamerans specifikationer tydde på att 7D skulle vara ett bra steg framåt jämfört med 40D, för de i tid ibland ganska utdragna sportfotoövningarna som jag ägnar mig åt. De innebär ofta (om det ska bli några bra bilder) att jag ränner omkring med kameran i handen hit och dit, vanligtvis med 70-200 mm optik på. Detta är inget problem alls för mig med 40D. Det går till och med bättre med den lilla 400D, låt vara att den då har batterigrepp på sig. Egentligen är den inte mycket bättre att hålla i än 7D, men 400D är mindre och lättare i sig, så det går bättre ändå.

Återigen, folk och deras händer är olika, men för mig är 7D inget annat än en ergonomisk naturkatastrof.
Tills jag får på ett BG-E7 kommer den att degraderas till sånt som inte kräver något mer långvarigt hanterande. Den duger utmärkt till att sitta och leka med i vardagsrummet, fotografera katten i soffan och sånt.

Som seriöst arbetsredskap får den kraftfullt stryk av 40D.

Så, när jag nu har gnällt av mig om detta, som berör hur kameran fungerar i mina händer, kan jag meddela att det finns ett fel, eller snarare utelämnande, som inte har med mina händer att göra.
På 40D kan man med JUMP välja om man med främre ratten ska hoppa 1, 10, 100 bilder, en bildskärm (alltså 1, 4 eller 9 bilder) eller till nästa datum.

På 7D finns ingen JUMP-knapp, utan inställningen ligger i en meny. Men i den menyn finns inte varianten att hoppa en bildskärm, oavsett hur många bilder denna visar. Men i verkligheten är det smartare än det verkar. Ställer man in hoppet på 10 bilder hoppar den nämligen 10 bilder bara när man visar en enda bild. Visar man fyra eller nio hoppar den just fyra eller nio. Detta är smartare än vad det är på 40D, för där blir en bildskärm just bara en bild om man visar en bild, något som man inte har någon nytta av, för det kan man göra med det bakre hjulet.
Det är alltså inget fel på funktionen på 7D här, bara på bruksanvisningen och möjligen på menysystemet, som kunde visat alternativet som 10/skärm, inte bara 10 bilder.

Apropå AF så kan 1D Mark III expandera en manuellt vald AF-punkt med två eller sex assisterande punkter (linjära). Den man har i mitten av denna flock är korsformad, om optiken är minst f/4 om det är centrumpunkten och minst f/2,8 om man har expansionen runt någon annan punkt.

1D Mark IIN kan gå upp till 13 punkter totalt, om optikens brännvidd är minst 200 mm.

7D kan antingen expandera en punkt med de fyra omkringliggande (i 7D ligger punkerna i raka linjer, inte omlott) eller köra med en zon, som i mitten innehåller nio punkter.
 
Senast ändrad:
Intressant, kul med lite hands-on Persson!

Efter denna detaljerade beskrivning har jag för min del delvis fått lite hopp faktiskt. För jag har tänkt gå från 450D till 7D och tycker XXD är onödigt klumpiga ("lämna hemma"-varning). Om 7D känns en smula "liten" eller "trång" mot en 40D blir jag bara glad. Har förresten antagligen samma åkomma som du, inte särskilt stora händer men långa fingrar :)

Sen vet jag hur nöjd du är med din 40D, är det inte bara så att du efter en dags klämmande på 7Dn ännu bara hunnit se vad du saknar från det gamla (som när man byter mobil och förtvivlat letar hur man gör det man är van vid och inte hittar - men sen några veckor senare börjar se ljuset i div. nya handhavandeinnovationer)? Ser fram mot intrycken om 7 och 14 dagar! Ergonomi är ju en vetenskap, de trögare knapparna, rattarna är mer utprovade än IKEAs soffdynor. Sen har du väl slitit ut din 40D efter dessa två år så det initiala tryck/vridmotståndet som kanske fanns är lite på dekis. Jag bara gissar såklart men ändå.

AF är det den här kameran kan få medalj för. Låter lite oroväckande med trånga AF-ON/*-knappar som blir väldigt användbara i specifika sammanhang som tex där man vill kunna låsa AF före exponering. Ska kolla upp just det imorrn för åtminstone en butik här ska ha skyltex sen igår.

Ang. bläddrabilder så låter det förvillande likt 450D's hantering med bildhopp. Kanske även 50D har denna "innovation". Jag bläddrar alltid 9, 4 eller en bild i taget. Annars blir jag förvirrad.

Har du hunnit testa blixtstyrningen? Finns något att säga kring detta, för min del avser jag börja med att styra en snik-430EX för att lysa upp saker i förgrunden mot vad som annars skulle bli överexponerade bakgrunder - och vill gärna att det är smidigt. Inget mot dina tre 580EX men principen är ju lika :)
 
Senast ändrad:
Knapparna sitter inte trångt. Det är bara bulan de sitter på som är för liten.

Blixtstyrningen fungerar utmärkt. Ännu fler inställningar att mixtra med än vad man har med en 580 EX II som master.
Som tur är kan EOS Utilities numera både hantera inställningarna och lagra dem i en fil på datorn, så att man kan hämta upp och tanka över en inställning till kameran i ett nafs.
Finns det någon hake är det väl att den är långsammare när man exempelvis gör en FEL-mätning, jämfört med att ha 580 som master, men det spelar inte så stor roll.

Kräver ju dator, förstås, men multiblixtuppställningar blir gärna lite studioaktiga ändå, så det gör inte så mycket.

För övrigt kan jag hälla kallt vatten på ditt spirande hopp. 7D är inte ett skvatt mindre klumpig än en 40D. 7D har bara formerna på fel ställe.
 
Jo, på mornar, dagar och kvällar förbrukar vi kameror. På nätterna diskuterar vi dom. Vad gör du mer än att tycka forumen är intressanta och samtidigt gnälla på deltagarna i forumen? Fotograferar möjligtvis oxå eller är det bara sandkastning du ägnar dej åt?

Hahaha!! Du är ju en av dom!!
 
Tack Anders P för dina mustiga rapporter! :)

Skönt att någon ser på kameran med kritiska ögon. Jag upplevde (och upplever fortfarande) något liknande mellan 400D och 40D. Jag personligen älskar hur enkel 400D är att jobba med och tycker 40D känns lite avig. När det gäller ergonomin är det nog så att det är mycket individuellt hur man vill ha det, det finns inga rätt och fel.

Skall bli kul att se hur 7D känns. Egentligen borde jag väl ut och testa i någon butik omedelbart så jag kan avboka innan det är för sent om den skulle kännas helt galen...
 
40D kan jag hålla i utan problem. De få millimetrar som tummen kommer längre till vänster gör att min högerhand håller om kameran, inte i nåt slags krampaktigt grepp mellan fingertopparna (nu överdrev jag förstås, men ni förstår principen, hoppas jag).


5mm, ligger tummen mer åt höger på 7D än iaf 50D. Kan hålla med dig om att 30/40/50D är goare att hålla i, iaf utan batterigrepp.
Dom som gillar Nikons hutlösa äckliga grepp rent ut sagt, borde gilla 7D-s grepp bättre än Canons andra hus.
 

Bilagor

  • 50D-grepp.jpg
    50D-grepp.jpg
    78.8 KB · Visningar: 739
  • 7D-grepp.jpg
    7D-grepp.jpg
    77.3 KB · Visningar: 748
Liveview AF funkar med stapplade extenders

Bästa nya funktion för mig att AF med Liveview fungerar felfritt även över f8 och med flera extenders. Testade 7D med 500/4 + 2X samt med 2X +1,4 och 2X + 1,4X+1,4X. Med tre extenders blev det långsamt med fungerade cirka 7 av 10 gånger. Med två extenders funkade det felfritt varje gång. Mycket uppskattat funktion eftersom jag har oftast använt MF med Liveview.
 
Intressant! Vad är det för motiv du fotar med tele + extender och kan använda liveview?

Bara nyfiken!
 
Tack, kom inte åt ditt exempel dock (krävde lösenord).

De få gånger jag fotar fågel tycker jag sällan att jag skulle hinna med att mixtra med live view, de rackarna sitter aldrig still tillräckligt länge. ;)

PS. Kollade lite av dina bilder på pbase - rackarns fina!
 
Innan jag börjar tala om vad jag tycker om hur 7D är att hålla i ska jag först slå fast att jag är synnerligen väl medveten om att detta är 100% subjektivt och personligt. Andra kan mycket väl uppleva det helt annorlunda.
...
Så, efter den reservationen ska jag torgföra min åsikt att EOS 7D är helt värdelös att hantera.
Odugligt skräp, annorlunda uttryckt, om man jämför med 40D.
....
Återigen, folk och deras händer är olika, men för mig är 7D inget annat än en ergonomisk naturkatastrof.

Anders Persson är ju helt klart upprörd över förändringen av greppet men han gör sitt absolut bästa för att förklara att det är hans personliga uppfattning.

Jag har nog varken små eller stora händer och mina fingrar är inte särskilt långa så jag fortsätter att var hoppfull om greppet.
Ska bli spännade att höra fler rapporter om ergonomin.
Tänkte i alla fall vänta ett tag med inköpet
 
Notera nu at jag inte upplever detta som ett problem om jag hanterar kameran motsvarande vad det blir om man till personalens stigande frustration står och pillar på kameran i en kvart i en fotoaffär.

Jag märker det när jag rantat runt med kameran i en kvart, med 70-200 mm på, och försökt fånga rörliga motiv på längden och tvären. Då har jag inga problem alls med att få kramp i fingrar/hand om jag hanterar 40D + BG-E2N, men det får jag med 7D. Utan batterigrepp.
Jag skulle kunna sammanfatta det med att 7D har greppet hos 400D, men lasten hos 40D.

För femtioelfte gången, detta är hur just min hand upplever 7D. Fast en kompis, som också har 40D med batterigrepp, sa samma sak efter fem minuter. Han har större labbar än vad jag har.

Jag hoppas verkligen att den kommer att kännas bra med batterigrepp på, när jag får tag i ett, för 7D har egenskaper som känns som rejäla, närmast gigantiska, lyft från 40D. Det jag har hunnit mecka med Servo AF är ju som en annan värld. Men även andra onödigt dumma detaljer i menyer och sånt i de äldre kamerorna fungerar nu betydligt mer självklart. Detta finns förmodligen även på kameror som 5D Mark II och kanske 50D, men dem har jag inte använt tillräckligt för att kunna säga det.
 
Notera nu at jag inte upplever detta som ett problem om jag hanterar kameran motsvarande vad det blir om man till personalens stigande frustration står och pillar på kameran i en kvart i en fotoaffär.

Jag märker det när jag rantat runt med kameran i en kvart, med 70-200 mm på, och försökt fånga rörliga motiv på längden och tvären. Då har jag inga problem alls med att få kramp i fingrar/hand om jag hanterar 40D + BG-E2N, men det får jag med 7D. Utan batterigrepp.
Jag skulle kunna sammanfatta det med att 7D har greppet hos 400D, men lasten hos 40D.

.

Det är ju precis det som är bra med din rapport. Du har använt kameran , inte småklämt lite i butik.
Och därför blir det intressant för mig att höra vad andra användare säger
 
För femtioelfte gången, detta är hur just min hand upplever 7D.

Inte bara din hand, jag har samma upplevelse men reagerade inte lika starkt som du. Men jag skulle gärna velat att kameran fyllde ut högerhanden bättre.

Tycker dock det är värt det om det krävs för att flytta knapparna tillbaka till vänster i stället för under displayen, något jag ogillade med 40D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.