Ja, och batterigreppet saknas med besked.
Innan jag börjar tala om vad jag tycker om hur 7D är att hålla i ska jag först slå fast att jag är synnerligen väl medveten om att detta är 100% subjektivt och personligt. Andra kan mycket väl uppleva det helt annorlunda.
Så, efter den reservationen ska jag torgföra min åsikt att EOS 7D är helt värdelös att hantera.
Odugligt skräp, annorlunda uttryckt, om man jämför med 40D.
Varför nu detta, då? När man tittar på kamerorna kan man få uppfattningen att de är väldigt lika (40D och 7D, alltså). Men det visar sig att kamerans baksida har genomgått en kedjereaktion.
Man har satt dit en större sökare (bra!), vilket har gjort att man fått flytta ner displayen, vilket gjort att knapparna under displayen (40D) har fått flytta ut till vänster om displayen, vilket har gjort att displayen har fått flytta åt höger, vilket har gjort att bakre hjulet och joysticken har flyttat åt höger, vilket har gjort att den "bula" runt/under knapparna AF-ON, * och den till AF-punktval har fått göras mindre och smalare.
Detta i sin tur leder till att tummen hamnar längre till höger, den del av handflatan som tummer sitter utanför hamnar längre till höger, handens insida kommer för långt fram och fingrarna får inte plats att hålla i kamerans grepp runt kanten.
Jag har inte speciellt stora händer, däremot ganska långa fingrar. Efter att idag ha lagt en timme på att försöka börja en utvärdering om hur AF fungerar mot rörliga mål, fick jag ge upp redan efter en kvart. Jag hade helt enkelt kramp i högerhanden, så jag kunde inte hålla i kameran utan att få ont.
I allmän frustration tog jag tag i 40D istället. Vilken skillnad! Nu hade den batterigreppet på, så för att tillfredställa min nyfikenhet skruvade jag av det för att testa.
Skillnaden är fortfarande dramatisk.
40D kan jag hålla i utan problem. De få millimetrar som tummen kommer längre till vänster gör att min högerhand håller om kameran, inte i nåt slags krampaktigt grepp mellan fingertopparna (nu överdrev jag förstås, men ni förstår principen, hoppas jag).
Nu vill det till att de får fram batterigreppen någorlunda kvickt, och att det rimligtvis bättre stödet för lillfingret och handflatan där fixar till ergonomin.
Som det är nu kan jag inte annat än att konstatera att kamerans specifikationer tydde på att 7D skulle vara ett bra steg framåt jämfört med 40D, för de i tid ibland ganska utdragna sportfotoövningarna som jag ägnar mig åt. De innebär ofta (om det ska bli några bra bilder) att jag ränner omkring med kameran i handen hit och dit, vanligtvis med 70-200 mm optik på. Detta är inget problem alls för mig med 40D. Det går till och med bättre med den lilla 400D, låt vara att den då har batterigrepp på sig. Egentligen är den inte mycket bättre att hålla i än 7D, men 400D är mindre och lättare i sig, så det går bättre ändå.
Återigen, folk och deras händer är olika, men för mig är 7D inget annat än en ergonomisk naturkatastrof.
Tills jag får på ett BG-E7 kommer den att degraderas till sånt som inte kräver något mer långvarigt hanterande. Den duger utmärkt till att sitta och leka med i vardagsrummet, fotografera katten i soffan och sånt.
Som seriöst arbetsredskap får den kraftfullt stryk av 40D.
Så, när jag nu har gnällt av mig om detta, som berör hur kameran fungerar i mina händer, kan jag meddela att det finns ett fel, eller snarare utelämnande, som inte har med mina händer att göra.
På 40D kan man med JUMP välja om man med främre ratten ska hoppa 1, 10, 100 bilder, en bildskärm (alltså 1, 4 eller 9 bilder) eller till nästa datum.
På 7D finns ingen JUMP-knapp, utan inställningen ligger i en meny. Men i den menyn finns inte varianten att hoppa en bildskärm, oavsett hur många bilder denna visar. Men i verkligheten är det smartare än det verkar. Ställer man in hoppet på 10 bilder hoppar den nämligen 10 bilder bara när man visar en enda bild. Visar man fyra eller nio hoppar den just fyra eller nio. Detta är smartare än vad det är på 40D, för där blir en bildskärm just bara en bild om man visar en bild, något som man inte har någon nytta av, för det kan man göra med det bakre hjulet.
Det är alltså inget fel på funktionen på 7D här, bara på bruksanvisningen och möjligen på menysystemet, som kunde visat alternativet som 10/skärm, inte bara 10 bilder.
Apropå AF så kan 1D Mark III expandera en manuellt vald AF-punkt med två eller sex assisterande punkter (linjära). Den man har i mitten av denna flock är korsformad, om optiken är minst f/4 om det är centrumpunkten och minst f/2,8 om man har expansionen runt någon annan punkt.
1D Mark IIN kan gå upp till 13 punkter totalt, om optikens brännvidd är minst 200 mm.
7D kan antingen expandera en punkt med de fyra omkringliggande (i 7D ligger punkerna i raka linjer, inte omlott) eller köra med en zon, som i mitten innehåller nio punkter.