Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Kan vi försöka hålla oss till ämnet.

Något jag undrar lite över är känslan i kameran. Hur upplevs menyer, inställningar, knappar och rattar (nya av/på knappen t ex)?

Efter bara en timme längtar jag redan till den dag 1Ds IV kommer med allt det gottiga från 7D, känns kort sagt som en riktigt bra o genomtänkt kamera att jobba med. Skön att hålla i och väldigt bra menysystem.
 
Håller med dig Björn vad det gäller första intrycken.
Det är absolut inte samma tryck i bilderna och "på skärmen" i jämförelse med exv 5dmk2,de behöver skärpas upp.
Färgövergångar, "blödningar" här måste en jämförelse till med exv 5dmk2 så att man/jag ser ev skilnader och hur de uppkommer, dvs samma bilder tagna med exv 40d, 5dmk2 och 7d.
AF verkar lugnare och inte ge samma nervösa resultat som jag än idag kan få med mina 5dmk2 , jag körde en serie av bilder och alla var lika skarpa med 85/1.2 på bländare 1.2, kameran vill inte fokusera om i samma utsträckning som 5dmk2 vill mellan bildtagandet.

Knappen ON/OFF , varför inte placera knappen som hos Nikon? Där framme under avtrycket?
 
Tack för ett utförligt svar Mikael..fick för mig att det va "samma" sensor i G9,G10 och nya G11an.

nej det är inte samma sensor, det är en helt ny och i nästa generation har säkert Sony högre upplösning.http://www.sony.net/Products/SC-HP/cx_news/vol57/pdf/icx685cqz.pdf
uj det var massa stavfel och ord som skulle bort, men det är bra att du förstår andemeningen med inlägget, dvs vi kommer att få vänja oss med att pixelkriget inte på några vägar är över och att Canons val av att ösa på med fler pixlar inte behöver vara av ondo så länge jämförelser görs likvärdigt med en kamera med färre pixlar, exv en utskrift i samma storlek.En fördel kommer vi alltid att ha med fler pixlar och det är högre upplösning när ljuset är tillräckligt och tillåter att en sådant mervärde av upplösning kan ske.
 
Senast ändrad:
Din 100%-ighet sprack!

Ajajaj... :) Jag skyller helt utan att skämmas på att det var ett överbehandlat 50%-utsnitt! Hehe :)

Nu är det iaf Canon som är överst (the Fiddler).
Av näsdukarna är det den undre som är 7D.

Interline-sensorn (i G11) som är till för att ge "hela ögonblicksbilder" i stället för "scan-line bilder" - som inte fungerar lika bra till filmning - tar lite mer av sensorns yta i anspråk för att kunna göra det den ska. Canon har en minimi-prestanda PER PIXEL som de verkar hålla sig till ganska slaviskt - och efterhand som tekniken gjort framsteg har upplösningen kunnat ökas.

Det är dock fortfarande så att en sensor tillverkad med exakt samma teknik, och lite lägre upplösning ger bättre brusprestanda - med båda bilderna skalade till samma storlek. Canon antar dock att de flesta är nöjda med den kvalitet som ges av kamerorna - och jag får väl anta att detta stämmer. Nikon har valt en lite högre kvalitet per pixel, och har därmed inte kunat hålla samma upplösningar.

Att AF-funktionen är "lugnare" låter ju mycket bra, det är en av de saker jag inte trivts med i Canon-kameror. Det är också en av anledningarna till att många varit mer tveksamma än tidigare till att köpa Canon-kameror i dom dyrare klasserna.


Så här har det sett ut genom historien, är inte färdig med 7D's siffror än - vill gärna ha "bekräftelse" avDxO innan jag uppskattar verklig ISO-känslighet.
 

Bilagor

  • Canon sensor history.gif
    Canon sensor history.gif
    17 KB · Visningar: 660
Ajajaj... :) Jag skyller helt utan att skämmas på att det var ett överbehandlat 50%-utsnitt! Hehe :)

Nu är det iaf Canon som är överst (the Fiddler).
Av näsdukarna är det den undre som är 7D.

Interline-sensorn (i G11) som är till för att ge "hela ögonblicksbilder" i stället för "scan-line bilder" - som inte fungerar lika bra till filmning - tar lite mer av sensorns yta i anspråk för att kunna göra det den ska. Canon har en minimi-prestanda PER PIXEL som de verkar hålla sig till ganska slaviskt - och efterhand som tekniken gjort framsteg har upplösningen kunnat ökas.

Det är dock fortfarande så att en sensor tillverkad med exakt samma teknik, och lite lägre upplösning ger bättre brusprestanda - med båda bilderna skalade till samma storlek. Canon antar dock att de flesta är nöjda med den kvalitet som ges av kamerorna - och jag får väl anta att detta stämmer. Nikon har valt en lite högre kvalitet per pixel, och har därmed inte kunat hålla samma upplösningar.

Att AF-funktionen är "lugnare" låter ju mycket bra, det är en av de saker jag inte trivts med i Canon-kameror. Det är också en av anledningarna till att många varit mer tveksamma än tidigare till att köpa Canon-kameror i dom dyrare klasserna.


Så här har det sett ut genom historien, är inte färdig med 7D's siffror än - vill gärna ha "bekräftelse" avDxO innan jag uppskattar verklig ISO-känslighet.

Hur kan det vara skillnad mellan 20D och 30D, när de är i princip samma kamera?
 
Utan batterigrepp är 7D en fjant att hålla i, jämfört med en 40D med detsamma. BG-E7 verkar inte finnas att få tag i än.

Slutarljudet hade de jobbat med, sa de på Canon, men det var nog på dövskolan då. Skramligare än 40D.

Knapparna på baksidan får man trycka hårt på för att något ska hända. Men det är väl mest en vanesak, och minskar ju risken för att något ska hända av misstag.

Bakre hjulet går mycket tyngre än på 40D, men det minskar ju också risken för oavsiktlig justering.

Multiblixtstyrningen med inbyggd blixt är betydligt långsammare i sina kommandoutskick än 580 EX II, men den har ju den klara fördelen att alltid vara med.

Om det är mörkt i omgivningen, så att kameran tänder den röda belysningen i sökaren när man fokuserar, tror man någon slaktade en gris i prismahuset, så rött som det blir. Men man vänjer sig vid det också.

M.Fn knappen vägrar mitt finger att hitta ordentligt. Har inte haft sån knapp sen T90, och där användes den bara till spotmätningen, så det var inte så ofta. Men det är nog bara fingret det är fel på.

Nu kan jag inte komma på mer att gnälla på. Resten är en hejdundrande kamera.
 
Håller med dig Björn vad det gäller första intrycken.
Det är absolut inte samma tryck i bilderna och "på skärmen" i jämförelse med exv 5dmk2,de behöver skärpas upp.
Färgövergångar, "blödningar" här måste en jämförelse till med exv 5dmk2 så att man/jag ser ev skilnader och hur de uppkommer, dvs samma bilder tagna med exv 40d, 5dmk2 och 7d.
AF verkar lugnare och inte ge samma nervösa resultat som jag än idag kan få med mina 5dmk2 , jag körde en serie av bilder och alla var lika skarpa med 85/1.2 på bländare 1.2, kameran vill inte fokusera om i samma utsträckning som 5dmk2 vill mellan bildtagandet.

Knappen ON/OFF , varför inte placera knappen som hos Nikon? Där framme under avtrycket?

Anar jag en liten besvikelse?....min skickades idag....
försent att ångra sig...
 
Knappen ON/OFF , varför inte placera knappen som hos Nikon? Där framme under avtrycket?

Jag tycker att Canon har en bra placering av strömbrytaren på sin 3-siffriga EOS-serie, under mode-ratten. Varför kan den inte sitta där även på den 2-siffriga serien?

Tillägg: Nämen titta! Det är ju där den sitter på 7D. Då kanske 60D får ärva den placeringen.
 
Senast ändrad:
Nä, det har du kanske rätt i, men



är väldigt konstigt formulerat. Jag har inte lyckats tolka det än, men ge mig ett dygn till så kanske ...:)

Av det du räknar upp blir ingenting sämmre av högt pixeltal. Kan det va nått, kul detta kan bli en ny tråd. Men förstog direkt vad han menade, vilket är viktigast. / Bengt.
 
Anar jag en liten besvikelse?....min skickades idag....
försent att ångra sig...

Nejdå, ingen besvikelse alls.
Bilderna blir detaljrika och bra, en hanteringsfråga samt efterbehandlingsfråga om man kör raw.

Hade blivit besviken om inte AF motsvarat mina förväntningar, men det gör den med råge.
 
Tips.. kameran finns på scandinavianphoto i bankeryd.. jag va inne innan å köpte. 10st har gått på några timmar.

Ikväll blir det handboll i en dåligt belyst hall å prova :)
 
Kommer vi ha något annat än sportbilder på måndag att bedömma? :)

Vad jag gärna skulle vilja veta är hur snabba minneskorten måste vara för 1080p-filmningen. Fälttester då, inte Canons säljarsnack.
 
Jag använder transcends riktiga fulkort och filmar med utan problem.

Den billiga varianten. Sålänge man formaterar då och då så blir det inga problem
 
Till filmning duger de flesta korten.. de är när man kör seriebildtagning med RAW + JPEG där man måste ha snabba kort.
 
Jag följer denna tråd med intresse, själv en amatörfotograf som faktiskt tycker att det är roligt att fotografera, roligt att nya produkter dyker upp med nya lösningar, bra att det finns så många duktiga teknik intresserade gossaR MED förhoppningsvis glädje att fotografera oxå.
Men ibland känns det som ni sitter i sandlådan och kastar sand på varandra, dryga!! besserwisasrar!! eller var det sshmetterlingar :)
F... ut och plåta!! var glada att ni har möjligheten, det är inte alla som har det.
Ha en trevlig helg och låt kameran tala!!
Karl Börje Ekeberg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.