Ajajaj...
Jag skyller helt utan att skämmas på att det var ett överbehandlat 50%-utsnitt! Hehe
Nu är det iaf Canon som är överst (the Fiddler).
Av näsdukarna är det den undre som är 7D.
Interline-sensorn (i G11) som är till för att ge "hela ögonblicksbilder" i stället för "scan-line bilder" - som inte fungerar lika bra till filmning - tar lite mer av sensorns yta i anspråk för att kunna göra det den ska. Canon har en minimi-prestanda PER PIXEL som de verkar hålla sig till ganska slaviskt - och efterhand som tekniken gjort framsteg har upplösningen kunnat ökas.
Det är dock fortfarande så att en sensor tillverkad med exakt samma teknik, och lite lägre upplösning ger bättre brusprestanda - med båda bilderna skalade till samma storlek. Canon antar dock att de flesta är nöjda med den kvalitet som ges av kamerorna - och jag får väl anta att detta stämmer. Nikon har valt en lite högre kvalitet per pixel, och har därmed inte kunat hålla samma upplösningar.
Att AF-funktionen är "lugnare" låter ju mycket bra, det är en av de saker jag inte trivts med i Canon-kameror. Det är också en av anledningarna till att många varit mer tveksamma än tidigare till att köpa Canon-kameror i dom dyrare klasserna.
Så här har det sett ut genom historien, är inte färdig med 7D's siffror än - vill gärna ha "bekräftelse" avDxO innan jag uppskattar verklig ISO-känslighet.