apersson850
Aktiv medlem
Jo, men vid denna timme "iddes" jag inte. Nu ska jag gå och lägga mig.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vi tar en till jämförelse från utskrift.
D7 och Nikon D300
Compared to its most obvious competitor the Nikon D300 (as this is being written, we haven't yet tested the D300s), it's interesting to see how trade-offs are made in the two cameras. At high ISOs, the D300 has higher luminance noise, but lower chroma noise, doing a much better job of holding onto the tone-on-tone detail in the red fabric swatch, but with higher luminance noise in areas of flat tint. At the same time, though, the D300 manages to show almost zero chroma noise in neutral shadows. Overall, it's a close contest, with the winner being somewhat a matter of personal tastes. We ourselves have a hard time judging a clear-cut winner between the two cameras, liking the Nikon's excellent detail preservation and very low chroma noise, but also liking the slightly more "photographic" look of the 7D's images. (At low ISO, though, the Canon 7D is the hands-down winner for resolution.)
Jo, men vid denna timme "iddes" jag inte. Nu ska jag gå och lägga mig.
Vi tar en till jämförelse från utskrift.
D7 och Nikon D300
Compared to its most obvious competitor the Nikon D300 (as this is being written, we haven't yet tested the D300s), it's interesting to see how trade-offs are made in the two cameras. At high ISOs, the D300 has higher luminance noise, but lower chroma noise, doing a much better job of holding onto the tone-on-tone detail in the red fabric swatch, but with higher luminance noise in areas of flat tint. At the same time, though, the D300 manages to show almost zero chroma noise in neutral shadows. Overall, it's a close contest, with the winner being somewhat a matter of personal tastes. We ourselves have a hard time judging a clear-cut winner between the two cameras, liking the Nikon's excellent detail preservation and very low chroma noise, but also liking the slightly more "photographic" look of the 7D's images. (At low ISO, though, the Canon 7D is the hands-down winner for resolution.)
Hur är autofokus vid filmning?
När helst du behöver det så klart!
Och kom nu inte och säg att bara för att du inte behöver det så behöver ingen annan det heller!
Ojojoj Teo! Det blev många varianter på en gång det där...
En tätpixligare sensor har alltid en fördel, i vad du än säger ovan, över en grovpixligare av samma storlek (om vi håller oss där en stund). Men upplösningsmässigt så har t.ex 40D en fördel över 5DII upp till ca ISO 1600 sen har den större sensorn en fördel tack vare lägre brus.
Inget blir sämre med en tätpixligare kamera men du har alltid möjligheten att med bra stativ, bra fototeknik och bra objektiv att utnyttja den mer än motsvarande grovpixliga.
Varför har vi AA-filter?
Varför ska sensorn begränsa objektivens kapacitet?
Mina källor är några kunniga personer som t.ex.:
http://www.dpreview.com/members/?User=hiixiwilhvij
http://www.dpreview.com/members/?User=hiifigiwheid
En till om lite av varje:
http://www.josephjamesphotography.com/equivalence/light.htm
Dina källor? Nä, du har inga!
En notering: En 60Mpix PhaseOne P65+ motsvarar ca 25 Mpix FF. Vilket i sin tur motsvarar ca 11 Mpix APS-C. Är det svårt att handhålla en D300?
För att återknyta till tråden så är 7D ett stort steg framåt för digital kamerateknik och varenda EF-objektiv kommer att leverera bättre kvalitet på 7D, hela vägen upp genom bländartalen, jämfört med någon annan APS-C-kamera.
Tydliggör fem av dina påståenden och jag sätter 100.000 kronor på att jag kan finna källor som motbevisar dessa dina påståenden. Vi gör ett skriftligt kontrakt och vittnen finns det massor av! En jury på tre personer bedömer om dina eller mina påståenden har evidensbaserade källor eller inte. Om alla dina fem påståenden av alla dessa tre kunniga personer bedöms som helt korrekta och mina påståenden och källor på motsvarande sätt bedöms som icke tillförlitliga erhåller du 100.000 kronor. Varje påstående är värt 20.000 kronor.
Är du med eller inte? Dags att gå från kaxigt snack till seriös handling och visa om du är trovärdig eller inte!
Jag förstår inte hur du kan säga att det där är "upsamplat" till Canons storlek. Det HÄR är orginalstorlek.
Dina vadslagningar tar oanade proportioner, likaså här, ge dig nu, läs för helvete på vad exv Emil, Sheehy, Fossum mfl skriver.
Vad är det du inte förstår? Att fler pixlar inte är av ondo? Att oavsett diffraktion så kommer alltid en kamera med samma sensorstorlek och med fler pixlar återge högre upplösning än jämfört med en kamera med färre om samma objektiv används?
D300s till vänster 7d till höger
ses någon skilnad i Du vin Corp ? eller siffrorna?
Men han har ju rätt, om inte egenskaperna per ytenhet har drastiskt blivit sämre i den sensor som innehåller fler pixlar. Detta har inte skett hittils.
Läs gärna Eric Fossum
God natt.
Men han har ju rätt, om inte egenskaperna per ytenhet har drastiskt blivit sämre i den sensor som innehåller fler pixlar. Detta har inte skett hittils.
Läs gärna Eric Fossum
God natt.
Du börjar bli jävligt tjatig nu Tore, om vad som ses eller inte, Joakim, jag mfl har gång på gång visat att upplösningsskilnad finns.
Här Nikon 300s 200iso och Canon 7d.
Nikon uppräknad till 7d bildfilsstorlek, och ja, beroende på vad man visar så ses skilnaden tydligt.I vilken bild skulle mm strecken ses tydligast om vi gjorde en 1m stor bild från de två. Nikon till vänster , Canon till höger.
Ge dig nu, acceptera att det finns skilnader i upplösning och de ses ganska tydligt här
Och Canon är överst - om du inte hittat på nå konstigt med brusreduceringen/skärpningen.