Annons

Canon EOS 7D

Jag med, blir knattehockey i helgen samt elithockey på måndag med 7D, då kommer AF att få visa vad det går för.

Ser fram emot att Adobe ska släppa ny CR och LR så jag kan plåta i råformat, men tills dom gör det blir det jpeg.

håller precis på att kolla bilder jag har tagit med 7d, vad som slår mig är att Canons JPG ut från kameran utan att ändra några inställningar i S-rgb är jävligt snygga vad det gäller hudtoner/vitbalans och mitt motiv, har svårt att få till det med samma renhet från Camera raw, nu är profilen en beta.
Tittar vidare och återkommer
PS det är mättnaden i CR som är för högt ställd jämfört kamerans rendering
 
Ladies and Gentlemen:

Personligen forstar jag inte alls ivern eller suget over denna kamera sa lange man verkar kopa den for battre stillbilder.

Visst, jag forstar. Men jag tycker det verkar sjukt, SJUKT att kopa en kamera for ca 18 000 nar du far en 40d i dagarna for 5990.

Jag ar toksugen pa denna 7D. Anledningen ar inte att den skulle vara vard pengarna for battre stillbilder.
Jag jobbar med TV/FILM och behover en gedigen kamera att gora kortfilmsprojekt med. Da ar en 7D tom nastan prisvard, men knappt det heller. Det ar ju bara darfor jag snackar och laser om denna kamera.
Filmfunktion, filmfunktion, filmfunktionen!

Sa for er som inte koper kameran mest for filmningens skull:
Ni ar ena riktiga TOKAR!!! TOKAR!!!

;)
 
7D vs 1D mark 3

Är det ok att slänga in en fråga angående 7D eller 1D mark 3? Jag har lånat hem en 1D och sitter här och klämmer på den. 1:an är dyrare begagnad än 7:an är ny. Jag fotar lite sport på hobby nivå och undrar väl mest om man kan få lite tips? Vad tycker ni vad ska jag köpa?

Peter
 
Svårt att svara på vilken kamera du skall välja, 7d 1600iso Porträtt i befintligt ljus delförstoring av bilden tagen med 85/1.2 , inte tokigt alls
 

Bilagor

  • IMG_0035.jpg
    IMG_0035.jpg
    46.9 KB · Visningar: 715
...

Hur ofta syns upplösningsfördelen i färdig bild? Det lär bero på motiv, objektiv och vald bländare (diffraktion?), bildstorlek, bildbehandling, handhållningsteknik, AF/fokusering mm.

Upplösningsfördelen är ju aldrig en nackdel!

Ju högre pixeldensitet en kamera har desto större krav på objektiv, större tendens till diffraktion och högre krav på fotografens handhållningsteknik eller bra stativ.

Inget av de du räknar upp blir ju aldrig sämre, så varför fortsätter du att sprida dessa myter?
 
Lanserar inte Canon till alla återförsäljare som har förhandsbokning samtidigt? En del har redan sänt ut ett gäng beställningar enligt fotosidan och så, men t.ex. min återförsäljare får inte in dem förens den 27:e Oktober.

Är huset helt slut på Cyberphoto måntro? Är det värt att lägga en beställning där istället för att få den snabbare? Har tre evenemang att fota innan den 23-26:e, så det vore ledsamt att få den så sent så att säga.
 
Tänk på att detta är ett litet utsnitt taget från en visning i 100% på skärmen 1600iso samt att bilden är konverterad med camera raw.
Varför undrar du om slutartiden?

jo, för att kornigheten kanske kunde bero på lång exp.tid, men det förstår jag ju nu att så inte var fallet.
Resultatet är ju väldigt bra med tanke på visning 100% och 1600 iso, så man får nog spetsa på en 7d vad det lider. Ser fram emot era tester och diskussioner i ämnet, tycker ni gör riktigt bra ifrån er. Alltså ren underhållning att följa 7d här på sidan.
 
Scandinavianphoto

Scandinavianphoto i Mölndal fick ett gäng idag... de tog slut direkt. I morgon fredag skulle en ny sändning komma. Jag köpte en på stubben.




Lanserar inte Canon till alla återförsäljare som har förhandsbokning samtidigt? En del har redan sänt ut ett gäng beställningar enligt fotosidan och så, men t.ex. min återförsäljare får inte in dem förens den 27:e Oktober.

Är huset helt slut på Cyberphoto måntro? Är det värt att lägga en beställning där istället för att få den snabbare? Har tre evenemang att fota innan den 23-26:e, så det vore ledsamt att få den så sent så att säga.
 
M_Wolf, tack för tipset! fick nyss syn på att min far hade fått hem papper från MultiTech om avbetalningsbekräftelse. Det stod även att så fort de fått tillbaka uppgifterna så skickas beställningen iväg. Kanske är det så att de har kameror redan nu bara att de har tagit slut till de som förhandsbokat, trots att det står den 27:e Oktober på deras hemsida?
 
Jag var nyfiken och for ner till hockeyhallen och tog lite bilder, ville veta hur AF fungerade i dåligt ljus och snabba motiv.

En träningsmatch mellan Spånga och MB Hockey på B-J nivå i Spånga ishall fanns att tillgå, den hallen har taskigt ljus jämfört med arenorna och jag körde på ISO 1600, 1/500, F/2,0 med 135L. Körde med bara mittpunkten som jag brukar göra då jag inte pluggat på hur AF kan ställas in med 7D ännu.

Jag tog ca 250 bilder totalt utan någon annan ambition än att se hur kameran klarade situationen. Jag kan med glädje konstatera att AF i servo överträffar alla andra kameror jag har haft och har och i denna svåra situation var 100% rätt. Inte en enda bakfokuserad bild på kortet denna gång.

Däremot ska man nog inte köra med jpeg standard som jag gjorde. Det brus som finns i bilden skärps upp då och blir inget snyggt, inget som syns i skärmstorlek men zoomar jag in 100% så blir det uppenbart.

Hur som helst kan jag konstatera att detta blir en utmärkt hockeykamera även i dom sämsta hallar.

Några bilder direkt ur kameran...
www.sorkin.se/7D/_MG_0162.JPG
www.sorkin.se/7D/_MG_0187.JPG
www.sorkin.se/7D/_MG_0193.JPG
 
Jag inhandlade min 7D, med en packe nordiska manualer, hos Japan Photo ikväll. Säljaren nämnde att Canon tydligen haft ett datorhaveri, vilket skall ha försenat leveranserna. Flera av dem som enligt t ex prisjakt.nu, påstås ha den i lager, har (hade idag iaf) inga fysiska kameror. Detta gällde även Japan Photo, då jag ringde tidigare på dagen och frågade. JP Sveavägen/Stockholm fick dock ett gäng hus samt hus+kit under em.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.