pet
Aktiv medlem
Förstår överhuvudtaget inte varför man skall jämföra en kamera med högre upplösning med en kamera med sämre upplösning och räkna ner bilden med högre upplösning till den lägre om det är upplösning som jämförs.
Skall jag nästa gång räkna ner min 5dmk2 21 miljoner pixlar till min D1x 5,2 miljoner pixlar ?
Ingen stor skilnad kommer att ses där heller om vi jämför basiso och den storlek D1x kan ge.
Hade D1x varit ett under till högisokamera , bäst i klassen på 6400iso så kan jag förstå om man vill jämföra en kamera med 21 miljoner pixlar nerräknad till 5.2 miljoner då nerskalningen minskar bruset / upplösningen från 21miljoner kameran så att även den får bra 6400isoegenskaper så länge vi jämför med den lilla bildens upplösning.
Håller med dig till viss del Mikael..dock så är det långt ifrån alla användare av dessa två kameror som kommer använda upplösningen maximalt "in real life" så jag tror inte upplösningsskillnaden kommer vara märkbar i praktiken om man nu inte beskär bilderna hårt alt printar/visar bilderna på web i gigantiskt format...för du/vi jämför/tittar trotts allt på 100% corp här där man ser skillnad/tydlig skillnad i upplösning på små små detaljer men så fort man minskar ner den större filen så minskar/försvinner övertaget i den synbara upplösningen...men viss med tanke på hur bra 7D är så är dess extra pixlar kanon tex när man behöver/vill beskära en bild hårt.