Annons

Canon EOS 7D

Undrar om 7D kommer vara lika fin som 5D2 på Iso 6400, i så fall är valet ej svårt..
Är 7D storleksmässigt som 5D2 eller 40D?

Det ligger nog i sakens natur att ingen APS-C-kamera når upp till en bra FF som 5D2. Men 7D kommer säkert att vara Canons bästa APS-C-kamera på höga ISO med en märkbar skillnad ner till tidigare modeller.

Mitt inlägg nånstans här ovan indikerar detta men mer och bättre mätningar kommer säkert på rå-filer. Tyvärr är risken då att det är använd rå-konverterares kapacitet som mäts. Äh. vi har ju DxOMark att kolla på.

7D är nog exakt lika stor som 5DII. Har förresten 40D och 5DII och det händer att jag tar fel och märker det inte förrän jag tittar i sökaren, så lika är t.o.m. dessa två.
 
Synd bara att den inte har programmerbar auto-iso som nikonkamerorna...

Canons Auto-ISO är helt brännviddsstyrt och behöver knappast någon egen programmering ala Nikons. Har kollat D700 och det verkar helt ologiskt att behöva programmera om när man går från t.ex. tele till vidvinkel.

Förhoppningsvis är dock 7D försett med en fungerande Auto-ISO på "M-läget" så man kan ställa tid och bländare sen fixar Auto-ISO resten. Den möjligheten saknar jag på 5DII, 40D/50D.
 
Af

Är det någon som luskat ut om den har Proffs-AF som i 1D husen? Jag menar kopplad AF så att man kan koppla den valda mittpunkten till omkringliggande hjälppunkter. Och klarar den AF upp till f8? Är det inte så är det bara att invänta 1DMKIV.
 
Steget från 7D till 5DII är ju inte så stort heller,jag skulle nog gneta ihop några tusingar till då och köpa 5DIIàn i så fall.Mvh Mikael

Jo visst, så känner jag också spontant men då missar du ju de snabba bilderna, crop-factorn mm, dvs sånt som en sportkille kanske är ute efter primärt. Dessa kameror är ju inte tänka att vara konkurrenter på något sätt.

Känslan med denna kameran är att jag bli äcklad men samtidigt sugen, ungefär som på krogen efter några öl för mycket.
 
Är det någon som luskat ut om den har Proffs-AF som i 1D husen? Jag menar kopplad AF så att man kan koppla den valda mittpunkten till omkringliggande hjälppunkter. Och klarar den AF upp till f8? Är det inte så är det bara att invänta 1DMKIV.

Du hittar lite info on AF en bit ner på den här sidan
http://www.dpreview.com/previews/canoneos7d/page3.asp

Tror även att du kan välja någon av de 19 fokus och koppla de närmaste omliggande till vald punkt. Se "Manual select: AF point expansion"

Upp till bl5.6 för fungerande AF, så du får nog hoppa 7D...
 
Senast ändrad:
Förhoppningsvis är dock 7D försett med en fungerande Auto-ISO på "M-läget" så man kan ställa tid och bländare sen fixar Auto-ISO resten. Den möjligheten saknar jag på 5DII, 40D/50D.

Inte ens 1D mk3 har det, helt obegripligt.
Hoppas det för det är något jag väntat länge på, Pentax har ju det, helt underbart.
 
Canons Auto-ISO är helt brännviddsstyrt och behöver knappast någon egen programmering ala Nikons. Har kollat D700 och det verkar helt ologiskt att behöva programmera om när man går från t.ex. tele till vidvinkel.
Nu vet jag inte hur Nikons programmering funkar och om den är helt brännviddsoberoende låter inte det så lockande. Men jag tycker inte den icke-kontrollerbara brännviddstyrningen är så himla bra på 5DII:an alltid. Det händer att jag inte vill ligga på slutartider enligt tumregeln 1/brännvidd (som 5DII:an ofta avviker från ändå, exvis 1/40 med 50mm) utan ibland skulle jag vilja ha den aggressivare och ibland mer förlåtande. Det hade varit smidigt att ställa styrkan själv via en 1/[x * brännvidd] funktion.

Förhoppningsvis är dock 7D försett med en fungerande Auto-ISO på "M-läget" så man kan ställa tid och bländare sen fixar Auto-ISO resten. Den möjligheten saknar jag på 5DII, 40D/50D.
Usch ja, det är faktiskt riktigt störande att det inte funkar, nästan så att jag tycker det gränsar till en bug och borde rättas.
 
Aha då förstår jag precis vad du menar.Mvh Mikael


Känslan med denna kameran är att jag bli äcklad men samtidigt sugen, ungefär som på krogen efter några öl för mycket.[/QUOTE]
 
Jag är nyfiken på vad M-raw och S-raw innebär i denna kamera.
Det står att s-raw är ca 4,5 mp, kanske 4 pixlar ihopslagna då?
Det står att m-raw är drygt 10 mp, verkar konstigt tycker jag. Hade väntat mig halva originalupplösningen där.
 
Dpreview anger följande för RAW-formaten


5184 x 3456
3888 x 2592
2592 x 1728

Dvs 3/4 och 1/2 av max i en dimension. Vilket ger 56% och 25% av max i megapixel. Det borde väl vara någon form av sammanslagning. Det verkar ju dock inte vara samma som på 5DII, där heter det väl sRAW och sRAW2 och förhållandena är lite annorlunda.
 
Vore också intressant att veta om RAW-bufferten ökar om man väljer t ex M-RAW. Med 8 bilder per sekund och en buffert på "bara" 15 bilder blir det ju snabbt fullt! :)
 
Bra sammanfattning..

Från dpreview.. Bra sammanfattning tycker jag

Canon, the company which completely ruled the full-frame market for years, still has no equivalent to the D700 in their product line.

If you are a Canon full-frame user, you either have to choose between the 5D -- which is really just a hot rod kluge -- a big sensor jammed into a mediocre 30D body with outdated AF, and a $7000 1DSMkIII, which is so expensive that many professionals (it's target market) forgo it because it's not cost-effective to own.

Meanwhile, Nikon has several great full-frame options at prices well below $7000 -- cameras that are fully-baked, well-executed designs. So does Sony.

So it is inconceivable to me that Canon would put all the goodness that is the 7D into a crop-sensor camera, while continuing to fail to address the professional and advanced amateur market that wants a full-frame camera that is better than the 5DMkII, but costs less than the 1DsMkIII.

Either a full-frame 7D is just around the corner, or Canon is handing a vital portion of the camera market to Nikon and Sony on a silver platter.
 
Jag är nyfiken på vad M-raw och S-raw innebär i denna kamera.
Det står att s-raw är ca 4,5 mp, kanske 4 pixlar ihopslagna då?
Det står att m-raw är drygt 10 mp, verkar konstigt tycker jag. Hade väntat mig halva originalupplösningen där.

Det där s-raw är intressant. Jag tittade på dpreviev för att om dom hade några s-raw bildexempel, att jämföra med högupplöst högiso. Det kulle vara intressant att se om s-raw klarar höga iso bättre. Men hittade bara högupplösta bider.
 
Laddade hem ISO3200-bilderna utan NR från IR för 50D och 7D och körde en brusprofilering i Noise Ninja.

50D: 57 (26 lum, 31 chroma)
7D: 43 (22 lum, 22 chroma)

Tillägg:
Motsvarande för
5DII: 33 (16 lum, 16 chroma)

Säger tyvärr ingenting om slutresultatet. Du har ingen aning om hur mycket NR som ligger pålaggt som standard. Trots att det kanske står att de är tagna med avslagen NR så betyder det inte att så verkligen är fallet. Många tillverkare applicerar NR trots att NR är avslagen i menyerna
 
Från dpreview.. Bra sammanfattning tycker jag
Faktiskt en riktigt bra sammanfattning...på vilket j*kla gnäll det är i kameravärlden. Det har gnällts ända sedan Nikon släppte sin D300:a att Canon inte har något bra "svar" på den (sen varför det alltid måste finnas "svar" på andra tillverkares kameror kan man ju fundera på). Hade 7D haft en FF-sensor så hade det varit de rösterna vi hade kunnat sammanfatta från dpreview.

Det roliga är sedan om man börjar läsa lite på de andra märkenas forum. I Nikonforum kan man hitta många som gnäller på att Nikon inte har något prisvärt alternativ för de som vill ha hög upplösning i FF-format. I Sonyforum kan man höra gnäll om att det saknas kameror som kan filma, eller att bruset är för högt. I Pentaxforum har det länge gnällts på att det saknas en snabb kamera (och nu verkar K-7:ans 5.2 bilder/s fortfarande inte räcka) samt att de inte satsar på FF. Olympusanvändare vet jag faktiskt inte vad de gnäller på, men en och annan verkar ibland vilja ha lite större sensor.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.