Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Du har uppenbarligen inte läst Risedals trådar om andra kameror. Det är Risedal som bevisar om Canons "sanningar" om sina nya kameror stämmer eller inte.

Jag kan rekommendera dig att läsa den stora 40D vs 50D tråden till att börja med.

Nej det har jag missat,men är det inte ni som skall köpa kameran till Risedals då, så han kan testa till er.Mvh Mikael
 
Laddade hem ISO3200-bilderna utan NR från IR för 50D och 7D och körde en brusprofilering i Noise Ninja.

50D: 57 (26 lum, 31 chroma)
7D: 43 (22 lum, 22 chroma)

Tillägg:
Motsvarande för
5DII: 33 (16 lum, 16 chroma)

Kollade in D90 (D300s?) på samma sätt:

D90: 47 (24 lum, 22 chroma)

och

40D: 54 (22 lum, 32 chroma)
 
Det enda jag saknar i specen är väl dubbla minneskort-platser. Jag gillar CF men hade gärna sett möjligheten att använda SD också.
 
Japp 1Ds IV best jag för snart ett år sedan...
Det enda jag vet är att när den väl kommer så lär det vara en satans bra kamera :)

/Janne

Det finns en anledning till för mig att vara tidig, jag vill ha den och betala den under detta bokslutsår. Fast jag var först i kön med 5D mkII hos min leverantör förra året fick jag kameran den 30/12 så det var på gärdsgården då.
 
Den historia Canon visat de senast 9 åren med sina DSLR .....
Räcker för mig i varje fall, jag har inte blivit besviken på någon av alla de Canonhus jag köpt sedan D30...D60...10D...mfl, och idag funkar min 5D II super :)

Ja det är nog en bra kamera ,men dyr. Är det inte så att priset sjunker efter låt säga ett halv år,Varför så bråttom.Mvh Mikael
 
Billigare än så här det blir det inte!

Ja det är nog en bra kamera ,men dyr. Är det inte så att priset sjunker efter låt säga ett halv år,Varför så bråttom.Mvh Mikael

Dyr?

Jag kommer ihåg den säljare som försökte sälja på mig en DCS 520 anno -98,
Man hade då sänkt priset på denna värstingdigitalkamera, 2 megapixel, ja priset var sänkt till endast 120.000:- ex moms.

-Nu ska du köpa Janne, för billigare än så här det blir det inte!!

Hans ord ringer ofta i örat mitt.

Bara kuriosa men rätt kul ändå ;-)

/Janne
 
Runt 15k hade varit mer lämpligt för denna.

Nikon D300s kostar väl runt 19, så det känns väl som om 7D borde hamna i samma nivå. Säkert sjunker den några tusenlappar om ett halvår när den första uppståndelsen lagt sig.

Man kan väl alltid önska sig lägre pris men helt galet känns det väl inte.
 
Nikon D300s kostar väl runt 19, så det känns väl som om 7D borde hamna i samma nivå. Säkert sjunker den några tusenlappar om ett halvår när den första uppståndelsen lagt sig.

Man kan väl alltid önska sig lägre pris men helt galet känns det väl inte.

Är det inte så att Sony`s A850 en FF kommer att landa i den prisklassen,då tycker i alla fall jag att det är dyrt.Mvh Mikael
 
Ja det är nog en bra kamera ,men dyr. Är det inte så att priset sjunker efter låt säga ett halv år,Varför så bråttom.Mvh Mikael
Ibland kan man ha tur också. 5DII kostar c:a 23800:- hos billigaste leverantör på Prisjakt och c:a 25.000:- hos första billiga "seriösa" handlare. När den kom kunde den köpas för 22.500:-. Men visst, man kanske inte alltid kan tajma in en finanskris med dalande krona vid varje kameraköp :).
 
Ibland kan man ha tur också. 5DII kostar c:a 23800:- hos billigaste leverantör på Prisjakt och c:a 25.000:- hos första billiga "seriösa" handlare. När den kom kunde den köpas för 22.500:-. Men visst, man kanske inte alltid kan tajma in en finanskris med dalande krona vid varje kameraköp :).

Steget från 7D till 5DII är ju inte så stort heller,jag skulle nog gneta ihop några tusingar till då och köpa 5DIIàn i så fall.Mvh Mikael
 
Steget från 7D till 5DII är ju inte så stort heller,jag skulle nog gneta ihop några tusingar till då och köpa 5DIIàn i så fall.Mvh Mikael

Säkert är 5DII ett bätre alternativ för somliga.

För egen del trivs jag dock rätt bra med APS-C så även om de två hamnar ganska nära varandra i pris tror jag att jag nog lutar åt 7D i alla fall.

För mig är snabbhet och autofokus viktigare än kort skärpedjup, extrem upplösning och minimalt brus.
 
Undrar om 7D kommer vara lika fin som 5D2 på Iso 6400, i så fall är valet ej svårt..
Är 7D storleksmässigt som 5D2 eller 40D?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.