Annons

Canon EOS 7D

Är det brukligt att priset är så "kartellartat" och enligt generalagents riktpris vid nylanseringar?
Normalt sett känns det som det rådar lite konkurrens.
 
Är det brukligt att priset är så "kartellartat" och enligt generalagents riktpris vid nylanseringar?
Normalt sett känns det som det rådar lite konkurrens.
Nej, det brukar kunna skilja ganska mycket (det är ju relativt vad man nu tycker är mycket) i pris mellan olika handlare. Däremot brukar det ta ett par dagar innan alla handlare har satt sina egna priser på en vara.
 
Kanske jag

Vem vill betala 19k för ett aps hus?

Är AF lika bra som det verkar (nästan i klass med 1d-husen med sina kopplade Af-punkter) så är det nog många fågel/djurfotografer som sätter det huset högt. (40D/50D har en AF som suger i jämförelse) Skulle vilja kunna använda konvertern till 400:at men de ökade pixeantalet och därigenom utökade beskärningsmån kan till viss del kompensera för AF bara till 5,6.
 
Jag har varit ute och jobbat hela dagen, såg någon namne dvs Mikael som hade synpunkter på varför beställa en kamera som inte är testad, jag har som sagt inga problem med att testa utrustning oavsett vad det är.

Nu vill jag inte måla fan på väggen men jag har ögnat igenom vad imaging resource skriver, och de har bara jämfört jpg bilder än så länge.

The Canon 7D is the digital SLR that many Canon fans have been waiting for, with a long list of long-absent features that the lineup has needed to take on cameras like the Nikon D300.
Helt okay ≈ min egen anmärkning

The Canon 7D produces somewhat less saturated images than did the 50D. Though the 7D still pushes reds, oranges and blues a bit, it doesn't push them quite as much as the 50D did.

Även 5dmk2 har samma problem = min egen anmärkning

Nu till något som är kanske mer intressant

Compared to its most obvious competitor the Nikon D300 (as this is being written, we haven't yet tested the D300s), it's interesting to see how trade-offs are made in the two cameras. At high ISOs, the D300 has higher luminance noise, but lower chroma noise, doing a much better job of holding onto the tone-on-tone detail in the red fabric swatch, but with higher luminance noise in areas of flat tint. At the same time, though, the D300 manages to show almost zero chroma noise in neutral shadows. Overall, it's a close contest, with the winner being somewhat a matter of personal tastes. We ourselves have a hard time judging a clear-cut winner between the two cameras, liking the Nikon's excellent detail preservation and very low chroma noise, but also liking the slightly more "photographic" look of the 7D's images. (At low ISO, though, the Canon 7D is the hands-down winner for resolution.)

Jag tänker använda kameran till mitt 300/2.8is med 1,4 konverter, objektivet klarar lätt upplösningen.
Finns det ett mervärde upp till 800iso för den fotografering jag tänker ägna mig åt i Sydafrika nov-december så är det tillräckligt bra för mig.
En combo med 5dmk2 med samma upplösning/utsnitt kan var och en räkna ut med rö... att det skulle bli tungt och väldigt dyrt.

Det finns alltså två huvudfrågor för mig,1: när inträder brytpunkten så att upplösningen sjunker så mycket pga Signal/brus förhållandet dvs vid vilken förstärkning=iso. 2: hinner jag testa den fullt ut innan jag sticker.Än så länge så är At low ISO, though, the Canon 7D is the hands-down winner for resolution det jag vill testa, även titta på hur dynamiska omfånget är. Här vet vi idag att Nikon och även Sony har en förmåga att klämma ut lite mer än vad Canon har lyckats med.
Just uttaget från sensor verkar nu även Canon ha jobbat med vad det gäller d7
 
Senast ändrad:
Men snart har det hamnat lite lägre och då blir nog räven glad igen :))
Visst är det ett duktigt pris. Men för en som har en 40D eller ännu äldre känns det som om det nya AF-systemet och HD-videon kan vara värt det. Och 80% mer pixlar är nog inte att förakta heller, förutsatt att det inte saktar ner slutartiden för mycket. Bruset borde de väl ha grepp om.
 
Canon måste ha känt sig väldigt säkra på sitt nya AF-system när man vågade ge Rob Galbraith ett betaexemplar, eller möjligen väldigt pressade :), men det ser ganska lovande ut. (Speciellt med tanke på att bara mittsensorn är f/2,8 känslig.)

"Based on our experience with the new camera's AF system so far, it's likely that focus on static subjects is going to be solid. We'll need to give the camera more of a continuous focus workout than this, however, to see if it will be right for peak action sports."

Sista delen av sidan 1 behandlar AF.
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-10042-10239
 
Jag tänker använda kameran till mitt 300/2.8is med 1,4 konverter, objektivet klarar lätt upplösningen.
Finns det ett mervärde upp till 800iso för den fotografering jag tänker ägna mig åt i Sydafrika nov-december så är det tillräckligt bra för mig.
Förhoppningsvis finns det ett "mervärde" även på betydligt högre iso. När lejon och leoparder dyker upp i den tidiga gryningen (och sena skymningen, för den delen...) tvingas man vrida upp till 3200 -- och visst, det blir bilder med 40D på den nivån också. Men de fick gärna bli lite mindre brusiga...

Jag är inte lika säker på köp som du, Mikael -- men jag måste definitivt räkna och fundera ganska allvarligt på om det inte kan bli en 7D inför vinterresan.

Någon 300/2,8 tror jag däremot inte det blir. ;-)
 
Haha, kanske dom mest dumma argumenten jag har hört. Snacka om lojal konsument / Canon indoktrinering.
Det var det dummaste svaret på de argumenten som jag nånsin har hört, fast utan något "kanske".

Vad har formatet på sensorn med fabrikatet på kameran att göra?
Vad har lojalitet med någon viss tillverkare med formatet på sensorn att göra?

Vilken typ av kamera jag väljer att använda beror naturligtvis på vad jag vill åstadkomma, och kan också bero på vad jag har råd med. Jag köper ingen pluttsensor i en 5D Mark II om det är en Hasselbladare som jag behöver. Likaså köper jag inte en kamera med ynklig serietagningsförmåga och AF á la Hedenhös om det är en 7D jag behöver.

Var din lojalitet ligger har jag ingen aning om, men ditt kunnande ligger uppenbarligen inte i att välja kamerasystem.
 
Synd att de inte Canon outade 60D idag också. Då hade det funnits ett alternativ för oss som ej blev intresserade av 7D, eller för oss som tyckte att den är för dyr.
 
Synd att de inte Canon outade 60D idag också. Då hade det funnits ett alternativ för oss som ej blev intresserade av 7D, eller för oss som tyckte att den är för dyr.
Det finns tydligen en kamera som kallas 50D och kostar ungefär hälften av 7D:s pris. Den är visserligen nästan ett år gammal, men kan kanske vara nåt ändå?

;-)
 
Förhoppningsvis finns det ett "mervärde" även på betydligt högre iso. När lejon och leoparder dyker upp i den tidiga gryningen (och sena skymningen, för den delen...) tvingas man vrida upp till 3200 -- och visst, det blir bilder med 40D på den nivån också. Men de fick gärna bli lite mindre brusiga...

Jag är inte lika säker på köp som du, Mikael -- men jag måste definitivt räkna och fundera ganska allvarligt på om det inte kan bli en 7D inför vinterresan.

Någon 300/2,8 tror jag däremot inte det blir. ;-)

jag är inte alls säker på köp, jag har beställt en för test.
50d var med som andra kamera förra gången jag var nere i Sydafrika och med lite uppskärpning fungerade den ganska bra, mervärdet låg dock inte i att gasa upp den i högre iso. Nu har ju Canon en ny sensortknologi med enligt dom själva klart bättre verkningsgrad än tidigare sensorer samt att de har bättre utläsning, får se vad detta innebär
 
Det finns tydligen en kamera som kallas 50D och kostar ungefär hälften av 7D:s pris. Den är visserligen nästan ett år gammal, men kan kanske vara nåt ändå?

;-)

När man är barn är 1 min en eon av tid. Tydligen är det så också när man växer upp och blir intresserad av kameror så är en 1 år kamera en eon gammalt :)
 
Det finns tydligen en kamera som kallas 50D och kostar ungefär hälften av 7D:s pris. Den är visserligen nästan ett år gammal, men kan kanske vara nåt ändå?

;-)
Du menar kameran som har sämre brus-värden än både 450D och 40D, samt saknar videofunktion? ;) Själv har jag en 450D och jag tycker inte att 50D är en värdig uppgradering.

Nej jag väntar och hoppas på 60D. Förmodligen så outas den i Februari när 7D-hysterin har gått ner till "normal nivå".
 
Visst är det ett duktigt pris. Men för en som har en 40D eller ännu äldre känns det som om det nya AF-systemet och HD-videon kan vara värt det. Och 80% mer pixlar är nog inte att förakta heller, förutsatt att det inte saktar ner slutartiden för mycket. Bruset borde de väl ha grepp om.

Jag har en 40D själv som inte gått speciellt långt, knappt 20000 exp, och jag tycker den fungerar bra för mitt fotograferande. 40D har bra följande och snabb AF för rörliga motiv som flygande fågel mm - en teknik som ju hänger mycket på egen "skytteträning" med kameran oavsett modell. 40D har oxå fina bildegenskaper och är ett bra som andrakamera till 5DII för dom är så lika varann i handhavandet.

7D har många intressanta nymodigheter som ny sensor med fler pixlar, ny af med fler möjligheter, ny sökare, bättre mätning, bättre brusegenskaper mm men flera av alla nya egenskaper gör oxå att det blir större skillnader i handhavandet mot 5DII, vilket inte alltid är så bra. Jag kör 40D minst ett år till för att se vad som finns på marknaden då. Utvecklingen går rasande fort...

Hade jag däremot varit utan en aps-c-kamera idag och varit i behov av en så hade jag utan tvekan köpt en 7D idag.
 
Enligt min åsikt Allt för mkt pengar för det huset.

Jag betalade med glädje drygt 19K för min 10D när den släpptes. Ett av mina allra bästa kameraköp. Jag har inte ångrat det en sekund, men visst är det rätt dyrt för ett APS hus idag.

Jag vågar också påstå att jag tar bilder med min 10D än idag som lätt konkurrerar med 7D i 'verkliga livet'. Man har bara glädje av extrapixlarna och det låga bruset vid ganska extrema fall. Vid måttliga förstoringsgrader (både på skärm och hyggliga pappersförstoringar) och på normalt betraktningsavstånd är det garanterat extremt svårt att säga vilken kamera som använts.

Den skulle kunna komplettera en 5DM2, visst, men då har vi inte sett vad Leica kommer att lansera om exakt 8 dagar.
Risken är finns att jag hellre lägger mina 19K där.
 
Det inbyggda horisontgyrot skulle jag kunna ge en hel del för att få på min 5DM2. Jag har så förbenat svårt att hålla kameran i horisont... Tycker det plus en överliggande displayen i sökaren är de mest intressanta finesserna på 7D.
 
Den skulle kunna komplettera en 5DM2, visst, men då har vi inte sett vad Leica kommer att lansera om exakt 8 dagar.
Risken är finns att jag hellre lägger mina 19K där.

Det är ju en helt annan grej. Tror inte den nya Leican blir en snabb sport-, action- och fågelkamera. Men dina 19K lär ju räcka till handpenningen :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.