Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Jag tycker att alla nya funktioner (film, sökare, fps, AF mm) i sig är skäl nog att slå till. Om det dessutom verkligen stämmer att bildkvalitén är märkbart bättre än 40D/50D, ja då är det ju ett oemotståndligt paket!

Det ser ut som om man inte behöver fundera så länge på vad man skall ge sig själv i födelsedagspresent i år! :)
 
Det är verkligen sant!

Skulle faktiskt kunna tänka mig en 7D som komplement till 5D istället för att komplettera med tex. en 1Dmk3.

För mig så vore det mumma. Jag har numera inga behov av att ha två likadana kameror men med olika objektiv tillängliga hela tiden. Har ett avsevärt större behov av ett FF OCH ett DX hus för att dra nytta av respektive sensorstorlek.

Vi har diskuterat DX vs FF och olika objektiv i en annan tråd och i ärlighetens namn så skiljer det inte speciellt mycket ekonomiskt längre totalt sett. Det beror givetvis på vad du kräver för objektiv men väldigt ofta klarar man sig med enklare objektiv på en FF så kostnaden kan bli lägre för arsenlen av gluggar till FF. I alla fall på en D700 resp D300. Tex så klarar du dig utmärkt rent kvalitetsmässigt med 70-300 VR 4-5,6 på D700 medan D300 "kräver" en 70-200 VR f2,8 för att matcha. Skillnaden i kostnad mellan dessa två är enorm.
 
Jag tycker att alla nya funktioner (film, sökare, fps, AF mm) i sig är skäl nog att slå till. Om det dessutom verkligen stämmer att bildkvalitén är märkbart bättre än 40D/50D, ja då är det ju ett oemotståndligt paket!

Det ser ut som om man inte behöver fundera så länge på vad man skall ge sig själv i födelsedagspresent i år! :)

... och jag som fyller år i morgon - så enkelt det blev!
 
Laddade hem ISO3200-bilderna utan NR från IR för 50D och 7D och körde en brusprofilering i Noise Ninja.

50D: 57 (26 lum, 31 chroma)
7D: 43 (22 lum, 22 chroma)

Tillägg:
Motsvarande för
5DII: 33 (16 lum, 16 chroma)
 
Senast ändrad:
Varför beställer man en kamera som man inte har någon aning vad den ger för prestanda eller kvalitet. vad är vitsen med det? Mvh Mikael

Vitsen är att jag har inga problem med att få tag i utrustning för test, snart vet jag om kameran/objektivet eller vad det nu må vara fyller mina krav

Mvh Mikael
 
Va inte sååå naiv Björn ;-)

Mvh.

/janne

Säger han som alltid har senaste 1Ds versionen först ;)

Jag har länge velat ha något med snabb AF som komplement till mina 5D och 5D mkII men har inte haft tillräckligt behov för att slanta upp för en 1D mkIII. Är ganska säker på att denna kommer att överträffa den 40D jag använder för action och som tredjehus.
 
Såg en liten intressant detalj att 7D nu äntligen har möjlighet till +/- 5 EV i exponeringskompensation. En första för DSLR:er från Canon, något Nikon verkar ha haft i alla sina DSLR:er. Visst, ingen avgörande sak, men ändock smidigt!

Och när vi ändå rör oss i avdelningen "små, smidiga förbättringar" så är det synd att det fortfarande bara är Pentax (?) som kan erbjuda en bättre AF Assist än stroboskopljus.
 
Jag trodde att man köper något för att det är bra produkt,men det är väl inte bevisat att så är eller.Mvh Mikael

Den historia Canon visat de senast 9 åren med sina DSLR .....
Räcker för mig i varje fall, jag har inte blivit besviken på någon av alla de Canonhus jag köpt sedan D30...D60...10D...mfl, och idag funkar min 5D II super :)
 
Jag trodde att man köper något för att det är bra produkt,men det är väl inte bevisat att så är eller.Mvh Mikael

Du har uppenbarligen inte läst Risedals trådar om andra kameror. Det är Risedal som bevisar om Canons "sanningar" om sina nya kameror stämmer eller inte.

Jag kan rekommendera dig att läsa den stora 40D vs 50D tråden till att börja med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.