Annons

Canon EOS 7D

Jo och så sitter vi med APS-C kameror som har ett steg sämre till s.a.s. Inte för att EF-S går att sätta på FF men ändå. Vad är tillräckligt är väl en balans mellan tycke, smak samt ekonomi. Själv kämpar jag mot suget efter ett 70-200/2.8L IS II (för jag har liksom du ett 70-200/4L IS) och intalar mig ständigt att "det är ju så stort" mm. Festligt nog kan man ju säga att det vore mer ekonomiskt att istället köpa ett 5DMkII hus nu när det ligger på 18. EF 70-200/2.8L II ligger på 20... :)

Personligen tycker jag det är en bra idé. Så pass bra att jag faktiskt i andras ögon bytte ned mig när jag sålde mitt 70-200/2.8 L is usm och skaffade ett 70-200/4L is usm ett tag efter att jag skaffat min 5DMKII.

Jag förlorade ett steg i ljusstyrka, men finner att jag personligen har lättare för att hantera kombot och jag får därmed bättre bilder innehållsmässigt. Det handlade faktiskt inte om ekonomi utan om ergonomi i mitt fall. Dessutom uppträder den ljussvagare L-zoomen bra på min 7D också.

Brusproblemet är i princip ickeexisterande på en 5DMkII och med 7D klart hanterbart. 70-200/2.8:an blev ofta liggandes hemma när jag skulle ut och allmänfotografera p g a dess tyngd. Så icke med den ljussvagare och därför används det ofta med resultat jag själv är nöjd med.
 
Hemmablind eller?
Många av oss som inte använder Canon anser nog att de allra flesta märkestalibanerna finns just här......Finns även en hel del Canonister som har samma åsikt

Nejdå jag ser bra här hemma, men märkt att en del användare av visst fabrikat har ömma tår.
Det är också väl känt vem "den hela delen" är.
 
Tycker att det finns "märkesrasister" lite var stans, oavsett märke. Och det är något som vi alla bör kämpa emot eftersom det trasslar till trådarna, hindrar oss att få så pass objektiva kunskaper som möjligt från varandra och verkligen på ett moget sätt kunna jämföra exv olika fabrikats fördelar resp nackdelar.

Tråden är väl inget lokalderby i hockey?
 
Personligen tycker jag det är en bra idé. Så pass bra att jag faktiskt i andras ögon bytte ned mig när jag sålde mitt 70-200/2.8 L is usm och skaffade ett 70-200/4L is usm ett tag efter att jag skaffat min 5DMKII.

Jag förlorade ett steg i ljusstyrka, men finner att jag personligen har lättare för att hantera kombot och jag får därmed bättre bilder innehållsmässigt. Det handlade faktiskt inte om ekonomi utan om ergonomi i mitt fall. Dessutom uppträder den ljussvagare L-zoomen bra på min 7D också.

Brusproblemet är i princip ickeexisterande på en 5DMkII och med 7D klart hanterbart. 70-200/2.8:an blev ofta liggandes hemma när jag skulle ut och allmänfotografera p g a dess tyngd. Så icke med den ljussvagare och därför används det ofta med resultat jag själv är nöjd med.

Vad man väljer är väl oftast en kompromiss. Mitt eget aktivaste foto är gärna på resor till länder dit jag troligen inte kommer 2 gånger. Därför vill jag gärna ha med mig bra bilder därifrån eftersom möjligheten att komma dit och ta om bilderna är i det närmaste noll.
Så min kameraväska bör innehålla 2 kameror (5DMKII och 1DMIIKN) plus en kompakt som min G9. Sedan 85/1,2 för mörkerbilder 17-40, 24-105, samt minst 70-200/4 IS. Sedan ett kompakt kolfiberstativ för vissa bilder samt avtonade filter mm. Mitt 70-200/2,8 får numera stanna hemma på grund av vikten.
Som alla inser väger min väska åtskilligt så lätta objektiv är välkomna.
Så att alttid ha det ljusstarkaste alternativet är inte alltid smartast.
Jag tycker nog att ljussvagare optik på 4.0 har sina fördelar. Sedan får man har några ljusstarka i bakfickan fast då gärna fasta som prestaerar bra men inte väger så mycket.
Vet att min 85/1,2 bryter mot alla dessa regler. Fast den den brukar ge mig så unika bilder att den trots tyngden får åka med.
 
Jag umgås också med tankar på att komplettera mitt EF 70-200mm f/4L IS USM med ytterligare ett, fast då EF 70-200mm f/2,8L IS II USM. Ibland tycker jag det vore bra med det ena, ibland det andra.

Så länge pengarna räcker till bröd ändå...
Se för övrigt tråden om Foto som materialsport...
 
En material sport , visst sport av olika slag fordrar olika uppoffringar, så även inom foto där plånboken tunnas ut regält för att få det eftraktade objektivet etc... För den som ska leva på sitt fotograferande finns ju inget allternativ till att skaffa det man behöver i konkurensen, men för oss amatörer så blir suget efter bättre bara värre ju bättre utrustning vi har, jag var nöjd med det jag hadell till min 400D men med 7D kom suget efter mer och bättre objektiv främst på telesidan.
 
Som alla inser väger min väska åtskilligt så lätta objektiv är välkomna.

Bara kamerorna och objektiven du räknade upp väger nästan 6 kg. Med alla tillbehör, plus väskans egen vikt, finns det väl en risk att du kommer över tillåten handbagagevikt? Har du varit tvungen att väga kameraväskan vid incheckningen nån gång?

Eller reser du bara med båt? :)
 
Åker oftast med flyg. Nej jag har aldrig behövt väga kamerväskan. Tar oftast en kamera löst.
Stativet tar jag i det incheckade bagaget. Man får förresten inte ha det löst som handbagage.
Ibland får också något tungt objektiv åka i det incheckade bagaget väl invirat i kläder och jag är medveten om risken. 1% av flygbagaget kommer inte fram samtidigt med passageraren. 1% av det bagage som inte kommer fram samtidigt som passageraren kommer aldrig fram alls.
Risken är alltså ganska liten.
Resten får åka i kameraryggan eller väskan beroende på vad jag har.
Skulle du mot förmodan få väskan vägd och de protesterar så är det bara att ta ut kamerorna och sätta på de tyngsta objektiven. Kameror räknas som personliga tillhörigheter och räknas inte in i handbagagets vikt om du har dem lösa.
 
Senast ändrad:
Sista sidorna med allt annat än just prat om Canon 7D, gör att jag är sådär sugen på att skumma igenom tråden/söka 50 tänkbara söktermer.

iaf! Jag köpte min 7D igår, och det kliar riktigt i fingrarna på mig att vilja ut och ta kort. På min 500D har jag dock batterigrepp, och jag kände direkt när jag packade upp den att jag kände mig naken..

7D+16gb CF, tog dock rätt hårt på min ekonomi just nu, så jag börjar såklart fundera på piratversioner. Både av batterier, men främst BG-E7. Är det någon utav er som haft kamera under en längre tid, som vågat testa pirat?
Jag vet att det är/var diskussion i början om batterierna och dess kompatibilitet, men det har väl hänt något på sista åren?

Så! Piratversioner av BG-E7 och batterier. Värt?

/Henke som är sprudlande glad att jag äntligen har min 7D efter några års väntan! :D :D
 
Jag har 7D sedan 1,5år och har fyra batterier, två original två pirat. Köpte piratbatterierna från kaffebrus, dom fungerar bra. Dock har jag inget batterigrepp tycker 7D sitter bättre i handen än min förra 40D.
 
Jag använder enbart original när det gäller batterier.
Batterigrepp ska införskaffas när kassan så tillåter.

Jag har haft min kamera sedan den kom i stort sett. Jag älskar den!

Jag vågar nog inte lita på batterier som inte är original. Vad händer vi kyla? Kan jag lita på att laddningen håller i sig? Jag tar inköpen lite pö om pö och planerar inköpen istället.

Det är inte gratis att fotografera, så är det bara. Men jag prioriterar mitt fotograferande framför mycket annat.

Minneskort och batterier är förbrukningsvaror som det är bra att ha flera utav.

En liten fråga: Vet ni om det finns laddare som tar fler än ett batteri åt gången?
Jag skulle spara en massa tid på att kunna ladda flera åt gången.
 
Finns såklart både bra och dåliga piratbatterier men med tanke på priset så har du råd att gå på några nitar innan du kommit upp i originalpriset. Jag kör 7D batterier av märket phottix, funkar precis lika bra som original.

Kör kameran utan grepp och se vad du tycker, jag har alltid haft batterigrepp till mina kameror men just 7D tycker jag är bra att hålla i ändå.
 
Du kan säkert spara en del pengar men hur är det med vädersäkringen? 7d skall ju vara tät och bra på det området. Då tänker jag att även orginal batterigrepp också är det, men det är så klart bara en spekulation.

Från cyber: "Greppet har tätad batterilucka, men är i övrigt tyvärr inte tätat till samma nivå som kamerahuset."

Är kanske bättre än inget iaf? Vet inte om andra märken har nån tätning alls?
 
Med batterigrepp monterat inför man en svaghet när det gäller tätning, nämligen skarven mellan kamera och grepp. Om det inte är tätt där så kan man få in vatten i anslutningarna mellan kameran och greppet.

Det var troligen detta som var orsaken till att ganska många Canon EOS 5D dog under en turistresa till Antarktis ledd av Michael Reichmann, villket han rapporterade i ett blogginlägg på The Luminous Landscape.

Utan grepp på är tätningen av luckorna under kameran bättre.
 
Med batterigrepp monterat inför man en svaghet när det gäller tätning, nämligen skarven mellan kamera och grepp. Om det inte är tätt där så kan man få in vatten i anslutningarna mellan kameran och greppet.

Det var troligen detta som var orsaken till att ganska många Canon EOS 5D dog under en turistresa till Antarktis ledd av Michael Reichmann, villket han rapporterade i ett blogginlägg på The Luminous Landscape.

Utan grepp på är tätningen av luckorna under kameran bättre.



Håller jag helt klart med om, att tätningen som gott försvinner.
Dock är det ett övervägande jag gjort eftersom jag
1, fotograferar absolut mest i porträtt
2, när jag ligger i gömsle bidrar handförflyttelsen till onödig rörelse, vilket -kan- skrämma djuren. Kan inte ligga med handen "över" kameran i väntan.

Ska försöka knåpa ihop ett skydd man kan ha mellan. Tack för upplysningen iaf! :)
 
Jag har ett piratbatteri, som jag fick tillsammans med en annan begagnad pryl jag köpte. Det fungerar likadant som original, fast tar slut fortare.

Skarven mellan grepp och kamera är en svag punkt gentemot vatten, men jag har aldrig haft något problem med den. Ett varv med lämplig tejp kan förstärka skyddet. Tänk på att eltejp kletar!
 
Jag har ett piratbatteri, som jag fick tillsammans med en annan begagnad pryl jag köpte. Det fungerar likadant som original, fast tar slut fortare.

Skarven mellan grepp och kamera är en svag punkt gentemot vatten, men jag har aldrig haft något problem med den. Ett varv med lämplig tejp kan förstärka skyddet. Tänk på att eltejp kletar!

Eller en liten smidig o-ring kanske
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.