Photocon
Aktiv medlem
Jo och så sitter vi med APS-C kameror som har ett steg sämre till s.a.s. Inte för att EF-S går att sätta på FF men ändå. Vad är tillräckligt är väl en balans mellan tycke, smak samt ekonomi. Själv kämpar jag mot suget efter ett 70-200/2.8L IS II (för jag har liksom du ett 70-200/4L IS) och intalar mig ständigt att "det är ju så stort" mm. Festligt nog kan man ju säga att det vore mer ekonomiskt att istället köpa ett 5DMkII hus nu när det ligger på 18. EF 70-200/2.8L II ligger på 20...
Personligen tycker jag det är en bra idé. Så pass bra att jag faktiskt i andras ögon bytte ned mig när jag sålde mitt 70-200/2.8 L is usm och skaffade ett 70-200/4L is usm ett tag efter att jag skaffat min 5DMKII.
Jag förlorade ett steg i ljusstyrka, men finner att jag personligen har lättare för att hantera kombot och jag får därmed bättre bilder innehållsmässigt. Det handlade faktiskt inte om ekonomi utan om ergonomi i mitt fall. Dessutom uppträder den ljussvagare L-zoomen bra på min 7D också.
Brusproblemet är i princip ickeexisterande på en 5DMkII och med 7D klart hanterbart. 70-200/2.8:an blev ofta liggandes hemma när jag skulle ut och allmänfotografera p g a dess tyngd. Så icke med den ljussvagare och därför används det ofta med resultat jag själv är nöjd med.