Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Bara lite input,
som greppet är utformat kommer "batterikontakten" normalt att vara placerat på ett sådant sätt att vatten sällan rinner in just där.
Jag har aldrig haft problem med vatten i greppet, däremot vatten i joysticken. Avtryckaren och blixtfästet verkar kunna vara två andra känsliga punkter på sjuan.
 
Läckande silikon bröst kanske ?
Jag såg att Duracell gett sig in på batterier till kameror och fann dessa intressant som har det mycket trevliga uppbyggnaden av Litium ion. Inte så himla billigt men billigare än orginal batterier iaf.
http://www.duracelldirect.se/digitalkamera/canon/eos-7d-batteri-adapter-laddare.html

Mvh./Lennart Erik Edlund

Frågan är om de går att ladda i original laddaren, med tanke på att deras egen annonseras brevid.
 
Frågan är om de går att ladda i original laddaren, med tanke på att deras egen annonseras brevid.

Är inte säker men troligvis behövs inte en speciell laddare till litium ion batterier men på detta nummer ska dom kunna ge svar.
Duracell Hjälplinje 08 50 68 54 91
Se denna länk http://www.batteriexperten.com/sv/a...batteri.html?gclid=CNO4-Jr_-a0CFe5YmAodoQrCqw också ett Litium ion batteri som är billigare endast 299 Kr. och i den annonsen står texten "går att ladda i orginla laddaren." Samt 1800 mAh. värt att testa pga. fördelarna med Litium ion samt halva priset av ett Canon orginal.

Ja dåligt att Duracell inte ser och rättar till så viktig information om kapaciteten är 1400 eller 1800 mAh
Man ser heller inte ett ord om batterierna hanterar överföring av laddstatus mm.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Kör man med nätverksgreppet WFT-E5B finns det en liten skumpackning runt systemkontakten, där kameran kommunicerar med greppet.

Borde försöka kolla upp hur det ser ut med den skumpackningen. Jag har hittills bara sett det greppet på bild.
Det skulle troligtvis kunna hjälpa alla som har bg-e7 och är nojjiga över den tätningen.

Det känns som att det är trots allt typ 3år sedan 7D kom, så pirattillverkarna "borde" ha kommit i en bit med att få batterierna att kommunicera med kameran.

Verkligen ingen utav er som provat med ett piratgrepp och vågar stå för det?
 
Skumringen sitter klistrad runt systemkontakten. Det skulle förstås gå att klistra en motsvarande, större ring runt batterikontakten på det andra greppet. Nätverksgreppet försörjer ju inte kameran, så där finns bara systemkontakten.
 
Har nu kört piratbatteri från fotofyndet några dagar. Känns.. "helt ok" änsålänge..

Kom hem 57% laddat. Slängde i det i originalladdaren i ca 10 min, bara för att se om den tog laddning. Orange lampa lös, skönt tänkte jag. Sätter i det i kameran och avläser 85%. Bra! tillbaka till laddaren och helt plötsligt lyser den grönt som att den är fulladdad??
Meckar med att dra ur kontakter 1-2 ggr, och lämnar den sedan över natten fastän den lyser grön. På morgonen visar den iaf 100%.

Tillsammans med ett piratgrepp som jag fått hem några dagar tidigare, visar iaf Battery Info att den drar ungefär jämnt med originalet. Ger det några dagar till innan jag har bestämt mig fullt ut.


Nu har jag inte känt på originalgreppet, men det här som kom hem gick totalt på ca 300kr inkl frakt. (löjligt lågt för att inte testa). Det känns någorlunda plastigt på sina ställen, och passformen på ena sidan tycker jag kunde ha varit bättre. Dock ger det mig vertikalläget och övergripande känns det bra i kvaliteten. Och alla knappar funkar.. fortfarande! ;)

Totalt har det gått på ca 550kr för ett batterigrepp och ett batteri av pirat. Det kan tyckas sniket för en såpass dyr kamera (ni kommer tycka jag är mer sniken när jag säger att jag köpte den på rajalakampanjen 10k för huset) men det är helt ok grejer jag fått för pengarna. Änsålänge!
När vi pratar totala livslängden osv, vågar jag inte ge några uttalanden, men om det är någon som känner för att testa, så tror jag inte ni ska vara rädda för att köra en piratversion. Även om det såklart inte gynnar Canon, vilket jag i samma veva känner mig lite kluven till.. :/
 
Har nu kört piratbatteri från fotofyndet några dagar. Känns.. "helt ok" änsålänge..

Kom hem 57% laddat. Slängde i det i originalladdaren i ca 10 min, bara för att se om den tog laddning. Orange lampa lös, skönt tänkte jag. Sätter i det i kameran och avläser 85%. Bra! tillbaka till laddaren och helt plötsligt lyser den grönt som att den är fulladdad??
Meckar med att dra ur kontakter 1-2 ggr, och lämnar den sedan över natten fastän den lyser grön. På morgonen visar den iaf 100%.

Tillsammans med ett piratgrepp som jag fått hem några dagar tidigare, visar iaf Battery Info att den drar ungefär jämnt med originalet. Ger det några dagar till innan jag har bestämt mig fullt ut.


Nu har jag inte känt på originalgreppet, men det här som kom hem gick totalt på ca 300kr inkl frakt. (löjligt lågt för att inte testa). Det känns någorlunda plastigt på sina ställen, och passformen på ena sidan tycker jag kunde ha varit bättre. Dock ger det mig vertikalläget och övergripande känns det bra i kvaliteten. Och alla knappar funkar.. fortfarande! ;)

Totalt har det gått på ca 550kr för ett batterigrepp och ett batteri av pirat. Det kan tyckas sniket för en såpass dyr kamera (ni kommer tycka jag är mer sniken när jag säger att jag köpte den på rajalakampanjen 10k för huset) men det är helt ok grejer jag fått för pengarna. Änsålänge!
När vi pratar totala livslängden osv, vågar jag inte ge några uttalanden, men om det är någon som känner för att testa, så tror jag inte ni ska vara rädda för att köra en piratversion. Även om det såklart inte gynnar Canon, vilket jag i samma veva känner mig lite kluven till.. :/

Sniket nä det tycker jag inte men man kan ju hoppas fler handlar av piraterna så orginal prylarna går ned i pris.
För så himla dyrt för ex. orginal batterier som det är så tycker jag det är oker.

Undrar när pirat kamrorna kommer hehe !
Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Sniket nä det tycker jag inte men man kan ju hoppas fler handlar av piraterna så orginal prylarna går ned i pris.
För så himla dyrt för ex. orginal batterier som det är så tycker jag det är oker.

Undrar när pirat kamrorna kommer hehe !
Mvh. /Lennart Erik Edlund


Tanken slog mig när jag skrev det med. :p Om det kommer piratkameror så hoppar jag nog över dem ;)

När jag själv jobbade i butik, pratade jag med flera leverantörer som berättade och förklarade hur det funkar i fabrikerna. Där en och samma fabrik, tillverkar batterier till en massa större märken, och sedan säljer egna( kanske något sämre vad vet jag?) 'pirat'batterier.
Känns trots allt konstigt att betala flera 4-5 ggr mer, när sakerna sannolikt kommer från samma fabrik.


Hoppas att min "recension" på piratgrejerna, inte retar upp för många här inne! :)
 
Tanken slog mig när jag skrev det med. :p Om det kommer piratkameror så hoppar jag nog över dem ;)

När jag själv jobbade i butik, pratade jag med flera leverantörer som berättade och förklarade hur det funkar i fabrikerna. Där en och samma fabrik, tillverkar batterier till en massa större märken, och sedan säljer egna( kanske något sämre vad vet jag?) 'pirat'batterier.
Känns trots allt konstigt att betala flera 4-5 ggr mer, när sakerna sannolikt kommer från samma fabrik.


Hoppas att min "recension" på piratgrejerna, inte retar upp för många här inne! :)

Vi lever i en ja rätt fri värld och rättar våra inköp som vi vill och har råd till och retar det någon så tycker jag att dom kan betala och se glada ut för dom har väl råd och ska inte tracka på dom som inte har det. Och dom som tillverkar pirater ska också leva.
Om fabrikanterna lägger upp till försäljning ett sk. pirat tillbehör som kostar mindre och samtidigt tillverkar orginalet så biter dom sig själva i svansen och det tackar vi för.

Men det finns ju också tillverkare som kopierar och tillverkas det inom regler som är tillåtna och blir billigare så gynnar det ju oss konsymenter.

Kina bl.a har väl massor av märkes kopior där man knappt kan se skillnaden från orginalet men dom är ju ute efter att kopiera så man inte kan veta vad man köper och då är det ju inte på rätt sida om lagen. Men detta händer väl inte inom teknik branschen skulle jag tro, mest kläder väskor Cd DVD klockor mm.

Men oftast så är orginal batteriet bättre men det är inte 4-5 gånger bättre än piratbatterier så man kan lätt säga att man kan tjäna en del på att testa andra saker än orginalen.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Jag kör med ett originalbatteri och ett pirat i ett original batterigrepp. Det jag kan konstera är att piratbatteriet laddar ur betydligt fortare. Det visar också "uppladdat" i laddaren långt innan det verkligen är uppladdat. Det är säkert skillnad på "pirat och pirat" precis som det är skillnad på "Original och pirat". Jag kommer dock inte att köpa fler piratbatteri...
 
Brus vid dåliga ljusförhållanden

Går i tankarna att införskaffa en ny fågelkamera, men tvekar då mitt ända egentliga motiv till att byta bort min 40d är bättre brusegenskaper vid framförallt dåliga förhållanden. Alltså lite FÖR tidiga morgnar och lite FÖR sena kvällar. I mitt tycke det finaste ljuset men nästan alltid resulterar det i helt ohanterbara brusnivåer. ISO-talen jag siktar mot är 1600-3200 med användbart resultat, vid dåliga ljus förhållanden.

Använder 40D + 400 5,6 och är jätte nöjd med resultatet dagtid och en bit in på kvällen men när det blir mörkare så är det bara att packa ihop och gå hem

Tacksam för svar // Niklas
 
Går i tankarna att införskaffa en ny fågelkamera, men tvekar då mitt ända egentliga motiv till att byta bort min 40d är bättre brusegenskaper vid framförallt dåliga förhållanden. Alltså lite FÖR tidiga morgnar och lite FÖR sena kvällar. I mitt tycke det finaste ljuset men nästan alltid resulterar det i helt ohanterbara brusnivåer. ISO-talen jag siktar mot är 1600-3200 med användbart resultat, vid dåliga ljus förhållanden.

Använder 40D + 400 5,6 och är jätte nöjd med resultatet dagtid och en bit in på kvällen men när det blir mörkare så är det bara att packa ihop och gå hem

Tacksam för svar // Niklas

Jag bytte ut min 40D mot en 7D, brusförhållandena är bättre på den nya och tillsammans med den högre upplösningen kan du använda minst ett ISO steg till vid en given betraktningsstorlek.
 
Jag bytte ut min 40D mot en 7D, brusförhållandena är bättre på den nya och tillsammans med den högre upplösningen kan du använda minst ett ISO steg till vid en given betraktningsstorlek.

Tack för svar, min upplevelse är att allt över ISO400 går i papperskorgen vid det ljus jag pratar om.. att fota med 40D och ISO1600 funkar utmärkt om förutsättningarna är lite bättre. om det är som du skriver bör ju inte brusegenskaperna motivera bytet.
 
Tack för svar, min upplevelse är att allt över ISO400 går i papperskorgen vid det ljus jag pratar om.. att fota med 40D och ISO1600 funkar utmärkt om förutsättningarna är lite bättre. om det är som du skriver bör ju inte brusegenskaperna motivera bytet.

Nja, det är allt rätt mycket bättre brusbild på 7D ändå, som sagt minst ett steg och mer i många lägen. Tvekar inte att använda 3200 men då får man rensa efter. På 1600 tycker jag den är riktigt bra.

Men det stora lyftet är AF och hastighet, en högre klass på kamera totalt sett.
 
Nja, det är allt rätt mycket bättre brusbild på 7D ändå, som sagt minst ett steg och mer i många lägen. Tvekar inte att använda 3200 men då får man rensa efter. På 1600 tycker jag den är riktigt bra.

Men det stora lyftet är AF och hastighet, en högre klass på kamera totalt sett.

Håller med om att 7D är en mycket bra kamera med ett skönt grepp och bra AF samt bra brus egenskaper. Kanske inte bäst i bas isot men helt användbart. Frestande som Björn att också inköpa en FF bara dom får igång leveranserna någon gång. Så frusterande att gå och invänta detta steg när själva lanseringsdagen varit för snart en månad sedan.

Mvh. /LEE
 
Tack för svar, min upplevelse är att allt över ISO400 går i papperskorgen vid det ljus jag pratar om.. att fota med 40D och ISO1600 funkar utmärkt om förutsättningarna är lite bättre. om det är som du skriver bör ju inte brusegenskaperna motivera bytet.

Mycket beror ju på hur känslig man är för brus, nog tycker jag man kan använda ISO 800 och 1600 på en 40D utan problem, även om det är lite mörkt ute.

7D är klar bättre på ISO 1600 och 3200.

Här har du några exempel på fågelbider med 7D och höga ISO:

http://www.orrspelet.se/bilder/public/Djur och natur/2012-01-00 Smafaglar mm/index.html

http://www.orrspelet.se/bilder/public/Djur och natur/2011-12-31 Rastasjon/index.html

Visst är det brusig men för min del funkar det tycker jag, ISO 4000:
http://www.orrspelet.se/bilder/public/Djur och natur/2012-01-00 Smafaglar mm/slides/From-3599.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.