Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Beror väl på vilken RAW-konverterare som används och hur den är inställd. I DPP t.ex. kan du välja om brusinställningarna skall följa med från kameran eller om det skall följa ett förinställt värde i DPP. Kan alltså vara idé att ha brusreducering på även om man fotar i RAW. Kan förenkla arbetsflödet om man ofta är nöjd med vad huset "rekommenderar" vid aktuellt ISO-tal. Går förstås att ändra till 0 till 20 i efterhand eftersom det är RAW.

Inställningarna för brusreducering gäller när man filmar, så av den anledningen kan det också vara idé att ha den inställd på något bra så att man inte glömmer bort att slå på den. Om man filmar förstås.

Okej! Jag kör lightroom 3, men kan ju lika gärna ha den på mellanläget då antar jag.
 
Pratade med en herre som jobbar på RCC i Mölndal på fotomässan i Älvsjö. Enligt honom skulle de veta vad som behövde göras för att rätta till blixtstyrningen på en 7D, och receptet skulle vara att byta ut någon hårdvara i kameran och sedan justera den samtidigt.

Uselt av Canon att inte informera teknikern på Intervision i Malmö om detta, när han försökte fixa kameran tidigare. Om de nu vet vad som behövs, varför gör de inte det då?

Fick också på mässan klarhet i att Canon lever på att, som han sa, "det är inte många som är tillräckligt avancerade användare av 7D för att upptäcka att blixtstyrningen inte fungerar".

Jag vill inte skriva vad jag anser om en sådan attidtyd till fel i ett företags produkter, för sådant språkbruk lämpar sig knappast här. Det enda man kan göra är att avråda alla från att köpa något alls från Canon. Nästa gång är det förstås något allvarligare de skiter i att fixa.
 
Jag hade min till RCC i Göteborg, nya delar enl uppgift: resistor o chip. Jag använder blixt mycket lite så jag har bara provat som hastigast och då tycktes det fungera, det kanske blir mer använt nu när mörkret lägrat sig, men då kanske man vill ha stämningdbilder, vi får se. Det är ju klart att om folk inte använder en funktion så märker de ju inte att den inte fungerar som den ska, men verkstäderna borde ju känna till förekommande problem. Jag var f.ö. också på fotomässan i går, jag var ganska "avslagen" efter en tids dålig hälsa, men fick i alla fall min 7D rengjord o kollad, även om jag inte tror det var så mycket att göra på den. Läste fel i FOTO och tog en delseger som slutseger i deras, enl. mig förkastliga jämförelsetest, får väl skylla på utmattning. Jag tittade på ett och annat bl.a. Nikons D7000 men jag växte nog ur dess grepp för över 50 år sen, jag fick helt enkelt inte plats med fingrarna utan en mycket konstlad handställning.
 
Apropå något helt annat, kanske. Har inte läst igenom hela tråden, och sökfunktionen på FS verkar vara utslagen.

Jo, jag läste i recensionerna om denna kamera, och där säger innehavarna att auto-iso:n inte tillåter exponeringskompensation. Så kan det säkert vara, auto-iso är ju en kompensation i sig. Min fråga är därför om man kan stänga av auto-iso:n och göra den exponeringskompensation man vill?
 
Apropå något helt annat, kanske. Har inte läst igenom hela tråden, och sökfunktionen på FS verkar vara utslagen.

Jo, jag läste i recensionerna om denna kamera, och där säger innehavarna att auto-iso:n inte tillåter exponeringskompensation. Så kan det säkert vara, auto-iso är ju en kompensation i sig. Min fråga är därför om man kan stänga av auto-iso:n och göra den exponeringskompensation man vill?

Absolut. Ställ ISO fast bara.

Edit: trevligt nog finns en dedikerad knapp i pekfingertrakten för detta ändamål :)
 
Det är alltså bara när man använder Auto ISO tillsammans med M som man inte kan exponeringskompensera. Auto ISO tillsammans med P eller någon annan exponeringsautomatik fungerar bra.
 
Det är alltså bara när man använder Auto ISO tillsammans med M som man inte kan exponeringskompensera. Auto ISO tillsammans med P eller någon annan exponeringsautomatik fungerar bra.

Nu är jag inte med.

Exponeringskomp i M är väl per definition inte möjlig - oavsett ISO-inställning.

Eller är jag ute och cyklar nu?
 
Exponeringskomp i M är väl per definition inte möjlig - oavsett ISO-inställning.
Jo, om du har auto-iso skulle det kunna vara möjligt, eftersom det egentligen inte är ett rent "manuellt" läge. Kameran väljer ju iso efter vilken exponering mätsystemet tycker är "rätt". Då vore det bra om man kunde kompensera utan att ställa in ett fast iso.
 
Jo, om du har auto-iso skulle det kunna vara möjligt, eftersom det egentligen inte är ett rent "manuellt" läge. Kameran väljer ju iso efter vilken exponering mätsystemet tycker är "rätt". Då vore det bra om man kunde kompensera utan att ställa in ett fast iso.

Behövs det inte en mkt finare ISO-stegning för att kunna under-/överexponera i tex 1/3 steg?
 
Jo, om du har auto-iso skulle det kunna vara möjligt, eftersom det egentligen inte är ett rent "manuellt" läge. Kameran väljer ju iso efter vilken exponering mätsystemet tycker är "rätt". Då vore det bra om man kunde kompensera utan att ställa in ett fast iso.

Då blir det väl "ISO-kompensation"? ;)
 
Alltså, vad är det för problem med blixtfotografering?

Jag har en "kitblixt" som kom med 500D, en Sigma EF-530 DG ST.

Nu är det ett bra tag sedan jag använde den på 7D.

Jag är väl inte speciellt nöjd med blixten. Jag har problem med att "dosera" ljuset. Tycker att TTL-modet fungerar dåligt, ger för lite ljus.

Tänkte så smånigom köpa en Canon EX 580 II (eller vad den heter).

Som sagt, vad är problemet? Ett kort svar räcker gott och väl!

/Leif
 
Kort svar: Canon tillverkar inte blixtsystem som är lika bra som andra tillverkares. E-TTL är ett "lotteri" väldigt ofta. Upplättningsblixt verkar Canon inte veta vad det är. Gäller både 580 version 1 och 2.

Nikons system är överlägset. På Canons system får man ofta gå in och ändra doseringsmängden i blixten efter att "provskjutit".
 
Alltså, vad är det för problem med blixtfotografering?

Jag har en "kitblixt" som kom med 500D, en Sigma EF-530 DG ST.

Nu är det ett bra tag sedan jag använde den på 7D.

Jag är väl inte speciellt nöjd med blixten. Jag har problem med att "dosera" ljuset. Tycker att TTL-modet fungerar dåligt, ger för lite ljus.

Tänkte så smånigom köpa en Canon EX 580 II (eller vad den heter).

Som sagt, vad är problemet? Ett kort svar räcker gott och väl!

/Leif

Sigma hade ju problem med att deras blixtar inte var kompatibla med 50D, inget sånt problem som kvarstår med 7D?
 
Tack!
Det var just det där provskjutandet jag inte gillade!

Upplättning... Det gäller att lära sig något trick för att få det att fungera tillfredsställande då.

/Leif
 
Det gäller alltså att testa blixten på båda kamerorna (500D och 7D) innan jag ger mig ut på något "viktigt" uppdrag.
Tänk att det skall jobbas så mycket med "självklarheter" som att få till lämplig/önskad dosering.

Förresten, finns det blixtar som klarar serietagning, eller är det alltid någon sekund för uppladdning?

/Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.