Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Jo Anders har rätt naturligtvis, innan man fått sakerna i händerna och provat lite så är det svårt att greppa, men det brukar sen inte vara några större problem när man väl använder kameran, det mesta ger sig självt ganska bra, jag upplever inga svårigheter med kameran, det hela fungerar ju logiskt och smidigt så det är inget att oroa sig över. jag har själv sen tidigare en 400D och använder med den nästan uteslutande endast mittpunkten, 7D upplever jag som en underlättning. Lycka till.
 
Fram till i somras använde jag "auto select" lite då och då. Lite av lathet i "enklare" bilder av typen gatumiljöer och landskap. Min erfarenhet säger att den är helt värdelös, ibland visar sökaren att kameran har satt fokus på t.ex. ett träd 30 meter bort medan objektivets fokusskala står på 3m...
För det mesta klarar man sig utmärkt med utökad fokuspunkt (AF point expansion), här undrar jag nästan om inte zon-AF är lite onödig.
För dom trickiga fallen rekommenderas Spot-AF, men kom ihåg att den är liten. Sätter du fokus på vindrutan på en bil, ja då har du inte träffat nummerplåten. Om huvudsyftet är att avbilda ett större föremål, och inte att sätta spot-on på en viss detalj, så kan det vara säkrare med utökad fokuspunkt.

Att kunna flytta på fokuspunkten med joysticken är mycket smidigt.

Slutligen tycker jag att man inte ska vara rädd att använda servo-AF på föremål som inte är så flyktiga av sig. T.ex. vid porträtt där både modellen och fotografen är rörliga.
 
Bra att veta är att även spot-AF är större än markeringen i sökaren. Den normala punkten är ännu större. Jag är petig med var jag lägger fokus, och i kombination med joysticken hittar jag alltid ett läge där den låser även när jag har spot-AF. Nu tillhör jag dom som ofta använder Av-läget eftersom jag vill ha koll på skärpedjupet. Min trognaste följeslagare till kamerna (trognare än kameran själv f.ö.) är

http://itunes.apple.com/us/app/dof-plus/id309381301?mt=8

Den ger fin koll när man vill planera en bild lite grann.
 
Tack så mycket!!

Det var ju en jäkla skillnad att få se en film som beskriver vad inställningarna/ändringarna gör jämfört med att först läsa i instruktionsboken & sen prova det i kameran.
 
7D och ACR CS4 vs CS5. Skillnad?

Vet inte om jag borde göra egen tråd om detta men försöker här först...

Jag har CS4 med ACR 5.7 (slutliga versionen). Fotar RAW. Är det någon som vet om ACR i CS5 gör ett bättre jobb vid RAW-framkallningen än "den gamla" ACR 5.7?

Jag är inte 100 men tycker att DPP ger "renare" bilder än ACR. Men sen kan man jag dra i brusreduceringsreglagen i ACR - liksom i DPP så jag har svårt att jämföra objektivt. Tacksam för åsikter och insikter!
 
Vet inte om jag borde göra egen tråd om detta men försöker här först...

Jag har CS4 med ACR 5.7 (slutliga versionen). Fotar RAW. Är det någon som vet om ACR i CS5 gör ett bättre jobb vid RAW-framkallningen än "den gamla" ACR 5.7?

Jag är inte 100 men tycker att DPP ger "renare" bilder än ACR. Men sen kan man jag dra i brusreduceringsreglagen i ACR - liksom i DPP så jag har svårt att jämföra objektivt. Tacksam för åsikter och insikter!

Jag har jämfört brusreduceringen i Lightroom mellan version 2 och 3.
Skillnaden skall vara densamma mellan PS CS4 och PS CS5.

Skillnaden i brusreducering mellan LR2 och LR3 är enorm.
I LR3 är den så bra att jag inte hittat någon plugin eller liknande som gör jobbet bättre över huvud taget.
 
Jag har jämfört brusreduceringen i Lightroom mellan version 2 och 3.
Skillnaden skall vara densamma mellan PS CS4 och PS CS5.

Skillnaden i brusreducering mellan LR2 och LR3 är enorm.
I LR3 är den så bra att jag inte hittat någon plugin eller liknande som gör jobbet bättre över huvud taget.

Det var ju precis det där jag inte ville höra... ;-)

Tack för info Danne. Nån annan med liknande erfarenhet?, det verkar som man bör uppgradera.
 
Det var ju precis det där jag inte ville höra... ;-)

Tack för info Danne. Nån annan med liknande erfarenhet?, det verkar som man bör uppgradera.

Du kan väl dra ner demoversionen och testa själv kanske?

Nu tillhör jag de som i princip nästan aldrig använder annat än lightroom längre.
Tidigare körde jag brusreducering separat i PS (plugin), LR har ju verktyg för det mesta av bildredigering i fotografering.
Så för min del är LR3 det bättre verktyg som både sparar mig tid och hjälper mig att få bättre ordning på mina bilder.
 
Nu tillhör jag de som i princip nästan aldrig använder annat än lightroom längre.
Tidigare körde jag brusreducering separat i PS (plugin), LR har ju verktyg för det mesta av bildredigering i fotografering.
Så för min del är LR3 det bättre verktyg som både sparar mig tid och hjälper mig att få bättre ordning på mina bilder.

Håller helt med, det är otroligt bra. Efter att ha köpt och tittat igenom hela kursen som Moderskeppet har för Lightroom så uppfyller det helt mina krav på ett program för hantering och redigering.
 
Du kan väl dra ner demoversionen och testa själv kanske?

Får nog göra det. Det är inte extrafunktionerna i PS CS5 som motiverar det, men är ACR såpass förbättrat fäller det nog utslaget.

Håller helt med, det är otroligt bra. Efter att ha köpt och tittat igenom hela kursen som Moderskeppet har för Lightroom så uppfyller det helt mina krav på ett program för hantering och redigering.

Nä, på det sättet är nog inte LR ett alternativ för mig. Jag har iofs lite uppdrag nuförtiden, men än så länge tillhör jag dom som bearbetar "enstaka bilder mycket", snarare än "många bilder lite" om du förstår hur jag menar. Men kanske inte ska uttala mig så kategoriskt, fast när jag provkörde LR för nåt år sedan saknade jag en massa grundläggande saker i PS.
 
Nä, på det sättet är nog inte LR ett alternativ för mig. Jag har iofs lite uppdrag nuförtiden, men än så länge tillhör jag dom som bearbetar "enstaka bilder mycket", snarare än "många bilder lite" om du förstår hur jag menar. Men kanske inte ska uttala mig så kategoriskt, fast när jag provkörde LR för nåt år sedan saknade jag en massa grundläggande saker i PS.

Jag är inte så avancerad användare, för mig räcker det bra att ändra exponering, skärpa, brus och göra förändringar som har med färg och ljus att göra och de funktionerna finns i överflöd i LR3.

Lager och mer avancerad redigering i Photoshop kan jag inte så mkt om och inte valt att fördjupa mig i det, ännu

I Lightroom finns dessutom bra funktioner för att fortsätta redigering i Photoshop vid behov och exportera dit bilden, och sedan tillbaka.
 
Kameran hänger sig !?!?

Har en 7d som jag haft i 10 månader och idag när jag skulle fota så "hängde" (slutaren går inte tillbaka om jag inte trycker på avtryckaren en gång till) den sig i av tv lägena men funkade normalt i auto och c lägena !?!?
nån som upplevt nått liknande ??
undrar om det är jag som lyckats göra nått som orsakat det, har provat att byta minneskort och ta ur batterier samt även återställt kameran !
Vore tacksam om nån vet vad jag kan göra eller om det bara är att bita i det sura äpplet och skicka in den !
 
Nä den ska inte påverka RAW bilder, enbart jpeg. Och jag har min avstängd eftersom jag väldigt sällan fotar jpeg. Den ska tydligen fungera väl men du har naturligtvis mer kontroll om du fixar det i efterhand hemma.

/ Magnus
 
Beror väl på vilken RAW-konverterare som används och hur den är inställd. I DPP t.ex. kan du välja om brusinställningarna skall följa med från kameran eller om det skall följa ett förinställt värde i DPP. Kan alltså vara idé att ha brusreducering på även om man fotar i RAW. Kan förenkla arbetsflödet om man ofta är nöjd med vad huset "rekommenderar" vid aktuellt ISO-tal. Går förstås att ändra till 0 till 20 i efterhand eftersom det är RAW.

Inställningarna för brusreducering gäller när man filmar, så av den anledningen kan det också vara idé att ha den inställd på något bra så att man inte glömmer bort att slå på den. Om man filmar förstås.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.