Annons

Canon EOS 7D

Är det normalt att när fokuspunkten blinkar till lyser upp hela sökaren med det röda skenet?

Så är det inte på de andra Canonkameror jag testat!
 
Hela sökaren lyser röd? På min 7D lyser endast hjälplinjer o spotcirkeln rött samtidigt med fukuspunkten.
Jag gjorde en fokuskollgenongång i dag med mina Canonobjektiv , jag körde zoomarna vid alla olika brännvidsmarkeringarna vid avstånden 50xbrännvidden och största bländare, dels med fas-AF och dels med LV. ryggarna på Bonniers lexikon fick agera fotomodeller. Det blev ett antal bilder, (stativ och kabelutlösare givitvis), Så granskning i DPP i 100 o 200% och ingen felfokus kunde upptäckas, jag använde mittpunkten i normalstorlek. Det ska observeras att fokuspunkterna är större än markeringarna i sökaren, även spot-Af men i mindre grad, så mycket som tolkas som felfokusering kan ha sin förklaring här. Spotfokus var mycket bra i Krügerparken när djur som befann sig bakom buskar skulle fotas, jag slapp skarpa kvistar o suddiga elefanter. Det finns en mängd olika inställningsmöjligheter av AF, passande för olika situationer, zon-AF fungerar som auto-AF men på ett mindre område, utvidgad fukuspunkt är bra då det kan vara svårt att hålla motivet inom en punkts mätområde. Så finns ju en mängd olika inställningar för följande AF, så det finns lite att lära o att exprimentera med.
 
Hela och hela - tanken är att det som är tillslaget, så det visas som svart i sökaren, ska bli rött när det röda ljuset tänds. Men ljuset är såpass kraftigt, för att kunna illuminera grafiken ordentligt, att om det är mörkt runtomkring ser man återskenet av det som "hamnar vid sidan" i hela sökaren.
 
Jo det blir ju så , ska det synas i en ljus omgovning så blir det kraftigt i en mörkare, det skulle ju kunna styras automatiskt som bilskärmen. Men jag har inte reagerat på det röda och skulle nog inte kunnat berättat att det blir så innan jag uppmärksammades här.
Ha det så bra
 
Supernöjd

var jag med min 7D, haft den nästan 1 år. Den blev stulen förra helgen:( Har funderat och kollat och funderat 7D vs 5D men jag köper igen 7D då den varit överraskande bra - hur det nu gick till med alla förväntningar...

Enda "svagheten" för mig är att EF 17-55, som är det bästa allround objketivet för kameran, inte är ett fullblod.

7D rekomenderas!
 
Copyrightinställningar på 7D

Vet någon om man kan få in Å,Ä,Ö i copyrightinställningar på en Canong 7D, När jag ska skriva in mitt namn så finner jag inte dessa bokstäver på skärmen.
Någon som vet om man kan fixa det. Kameran är inställt på svenska i menyn.
 
Nån som tror på någon prissänkning på 7d i höst eller efter photochinas nyheter?

Begagnat priserna är ju fortfarande skrämmande högt, sett att de flesta brukar ligga på runt 11000 och uppåt och det känns ju inte så motiverat att köpa beg när man får en ny för 1500 mer.
 
Min 7D käkar batteri

Om jag glömmer stänga av kameran är batteriet stendött efter ett dygn. Har inte kollat hur lång tid det tar men om jag laddar batteriet ikväll, stoppar kameran i väskan är batteriet slut i morgon eftermiddag. Vad tusan gör kameran?? Nu har jag bara min gamla 350D att jämföra med men den kunde ligga veckovis utan problem. Är alltså inte van att behöva stänga av kameran o då är det lätt att glömma.
Är det normalt eller är det nåt fel på kameran??
 
Senast ändrad:
Om jag glömmer stänga av kameran är batteriet stendött efter ett dygn. Har inte kollat hur lång tid det tar men om jag laddar batteriet ikväll, stoppar kameran i väskan är batteriet slut i morgon eftermiddag. Vad tusan gör kameran?? Nu har jag bara min gamla 350D att jämföra med men den kunde ligga veckovis utan problem. Är alltså inte van att behöva stänga av kameran o då är det lätt att glömma.

Har du ändrat inställningen för automatisk avstängning?
Låter lite som att kameran inte stänger av sig självt.
Är ju inställningsbart hur lång tid det skall ta (och möjligt att ställa in så att kameran aldrigt stänger av sig självt).
 
Men kameran stänger ju av sig själv efter några minuter om du inte ändrat några inställningar. En 7D skulle hålla i månader oanvänd om man inte använde den, antagligen ett halvår - men det är en gissning eftersom det aldrig kan hända :)
 
Tänkte väl det ...

Kameran har varit inlämnad för fokusjustering för ett par veckor sedan. Dom hade ställt om en del annat men det här tänkte jag inte på. Kan inte kolla just nu - batteriet på laddning:)

Tack för era svar!
 
Har du batterigrepp? I så fall kan man råka ut för att kameran står på avtrycket i greppet och därför kör slut på strömmen.

Har du den inställd på att stänga av sig om en minut, eller någon annan rimlig tid?

Min kan stå på dagar i sträck utan att batterierna tar slut. Fast jag brukar stänga av den ändå, just för att den inte ska stå med någon knapp intryckt.
 
Autofokus:
Ni som har en 7D, kan ni förklara lite vilka AF inställningar ni användar och varför? Känns som en djungel om man går från en 350d, där jag enbart använder mittpunkten. Jag har ännu inte inhandlat 7D, men hoppas kunna göra det framöver.

/Magnus
 
Autofokus:
Ni som har en 7D, kan ni förklara lite vilka AF inställningar ni användar och varför? Känns som en djungel om man går från en 350d, där jag enbart använder mittpunkten. Jag har ännu inte inhandlat 7D, men hoppas kunna göra det framöver.

/Magnus

Ofta använder jag mittpunkten. En riktigt bra finess med 7D är att den kan lagra olika fokuspunkter för stående och liggande format. Oftast använder jag stående för porträtt och då har jag lagrat en punkt "uppe till vänster" som brukar funka bra för att sätta i ögat på personen.

Men som du är inne på, fokusmöjligheterna med 7D är mycket mer komplicerade än för 350D och själv använder jag många olika varianter beroende på motiv. Jag tycker kombinationen av den stora sökaren, möjligheten att flytta punkten med joysticken och alla de olika fokuspunkterna (spot, vanlig, utökad, zon etc) är en av de allra största fördelarna med 7D och gör den riktigt skoj att använda.
 
Jag kör också oftast på en punkt (med uttökade precision) och flyttar oavbrutet runt den med joysticken samt One Shot för "min normalfotografi". Sen, om jag ska följa flygplan eller fågel eller så blir det såklart servo och så sätter jag på hjälppunkterna. Men fortfarande ofta flytta huvudpunkten hit och dit för att hjälpa till med komposition när man inte vill fylla hela sensorn med objektet. För tar man en bild av ett flygplan vill iaf jag hellre ha mer luft framför än bakom planet osv.

Zon och dom andra har jag inte utforskat så mycket om jag ska vara ärlig.
 
För mig blir det också oftast med en utökad punkt, spotAF var bra i Krügerparken där djuren ofta befann sig i buskage, med enbart en punkt har jag gjort det klassiska att få fokus långt bort i stället för på de två personerna nära. ZonAF någon gång, fungerar som autoval men på ett begränsat område, men autoval av alla pnkterna endast vid t.ex flygande fågel mot blå himmel och inga grenar "inom synhåll" Följande AF har jag inte provat i någon större utsträckning, där har sportfotograferna bättre erfarenhet.
 
Man kan ge många exempel, men jag har funnit att det mest förvirrar för den som är ny på 7D. Bättre att man lär sig hur de olika lägena fungerar, och sedan använder man sin egen erfarenhet för att välja vilken man ska ha vid ett visst tillfälle.
Varje fotograf fungerar olika, men kamerorna är likadana, så det är bättre att lära sig kameran och sen applicera det på hur man fotograferar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.