Photocon
Aktiv medlem
Under året har jag fått 12 bilder publicerade i diverse nyhetsorgan, vad nu det har med saken att göra.
Att kunna hantera kameran är en sak - men det är inte det samma som att bli totalt insnöad på mikrometernivå, eller hur?
Därmed inte sagt att det är nåt fel med att ha ett brinnande intresse för tekniken - men att många tycks skriva som de gör bara för att vilja briljera med sina detaljkunskaper, det står jag för. För hur många användare har i praktiken nytta av om bruset är 8 e eller 4,7 e?
Jag ställde inte frågan om dina publicerade bilder. De flesta på FS har knappast foto som yrke. Men flera har det som bisyssla. Det viktigaste är väl att man fotograferar. Sedan i vilken form är efter tycke och smak.
Alla kunskaper som någon FS-medlem tillför en tråd kanske inte spelar roll för alla på tråden, men sannolikt spelar det roll för vissa och är mycket värdefullt för dem. Skulle det bara röra breda frågor skulle ju en tråd bli föga bättre än ett nummer av Digitalfoto.
Så personligen köper jag inte "insnöad på mikrometernivå" heller. För vissa kan infon vara extremt viktig.
Likadant med brusvärdena. Att en majoritet sannolikt kanske tillmäter differensen mellan 8 och 4,7 mindre betydelse är ingen orsak att utelämna den kunskapen eftersom det finns några som kunskapen är värdefull för.
Jag är säker på att många på trådarna är väldigt tacksamma för de som du anser "briljerar" med sina kunskaper och delar med sig av dem.
Lika säker är jag på att det stora flertalet deltar i forumtrådarna för att inhämta kunskap. De fungerar lite grand som studiecirklar där man lär av varandra. Och då är bara "mikrometernivå" en bonus enl mitt sätt att se.
//L