ANNONS
Annons

Canon EOS 7D

Jag laddade batterierna till blixten och provade den trådlösa lite, först installerade jag fw 1.2.3, jag vet inte om det har någon inverkan. Man måste observera att med FEL så mäts blixtljuset med spotmätning, viktigt var man mäter. Jag testade med en 18% skärm, då satt exponeringen varje gång, men då jag provade mot vårt piano blev det stor skillnad om jag mätte mot det mörka träet, ljusa notblad eller mot div blandat ovanpå.
 
Gott att höra. Jag har kört rätt mycket med två EX430 + inbyggda. Och det funkar. Nu fotar jag rätt mycket små saker men tre blixtar är alltså inblandade, M-läge, div blixtkomp och olika vikt på dom använder jag. FEL är inte inblandat. Har även kört en del med mellanringar (för extrema närbilder) - och om inte annars så borde jag sett då ifall det går snett. Jag har dessutom ett ganska tidigt ex av 7D (nov 2009) och fick då precis som Anders P den att blåsa full effekt några ggr. Har ingen aning om mjukvaruuppdateringen har ngt med detta att göra - eller om det var skit bakom spakarna för ett år sen - men nu verkar det funka fint.
 
Vilka funktioner går använda när man fotar i RAW när det gäller t ex 7D Highlight Tone Priority and Auto Lighting Optimizer osv. Fungerar någon av dessa funktioner i raw?
 
Allting går att köra med RAW, men det blir ju inte hugget i sten då. Du kan till exempel lägga till Auto Lighting Optimizer i datorn i efterhand istället, eller ändra graden av ALO, om du fotograferat i RAW.

Det problem jag har med hur 7D styr slavblixtar handlar alltså inte om att jag inte inser att FEL spotmäter, så det är noga var man mäter. Det handlar heller inte om att E-TTL II inte är perfekt i alla lägen. Det handlar istället om att kameran gör väsentligt olika (till exempel fyra stegs överexponering) när jag använder den inbyggda blixten som master, jämfört med om jag fotograferar på samma sätt med en 580 EX II som master.
Att E-TTL II inte är perfekt är en sak, men det ska inte vara skillnad mellan tämligen bra och snövitt överexponerat, bara för att man har en annan master. Men detta är alltså inget konstigt. Canons eget folk har bekräftat att det är fel, men de gör ingen affär av det, typ återkallande av kameror, för de flesta märker inte ens att deras 7D inte fungerar som den ska, även om det faktiskt är fel på den.
 
Vilka funktioner går använda när man fotar i RAW när det gäller t ex 7D Highlight Tone Priority and Auto Lighting Optimizer osv. Fungerar någon av dessa funktioner i raw?

Den enda funktion som har någon egentlig betydelse för råfilen är "Highlight tone priority", förutom de grundläggande egenskaperna tid, bländare och ISO. Lite förenklat gör "Highlight tone priority" så att kameran underexponerar ett steg, det vill säga om du väljer ISO 200 exponeras bilden efter ISO 100 (vilket också är skälet till att du inte kan välja lägre än ISO 200). Råkonverteraren (även Adobe Camara Raw och Lightroom) justerar sedan upp mellantonerna till normal nivå med en anpassad kontrastkurva (ungefär som funktionen Fyllnadsljus i ACR). Vi får på detta sätt 1 EV mer information i högdagrarna, på bekostnad av ökat brus i skuggorna.
 
Den enda funktion som har någon egentlig betydelse för råfilen är "Highlight tone priority", förutom de grundläggande egenskaperna tid, bländare och ISO. Lite förenklat gör "Highlight tone priority" så att kameran underexponerar ett steg, det vill säga om du väljer ISO 200 exponeras bilden efter ISO 100 (vilket också är skälet till att du inte kan välja lägre än ISO 200). Råkonverteraren (även Adobe Camara Raw och Lightroom) justerar sedan upp mellantonerna till normal nivå med en anpassad kontrastkurva (ungefär som funktionen Fyllnadsljus i ACR). Vi får på detta sätt 1 EV mer information i högdagrarna, på bekostnad av ökat brus i skuggorna.

Ok, tack! Användbart?
 
Ja, ska du ex.vis fota utomhus med markant ljus himmel så får du ju ett steg bättre täckning där, och motsvarande förbättrade ytterligare recoverymöjligheter från highlights/ljusa partier. Kostnaden, som Sara skrev, är mer brus i mörkare partier.
 
Ok! Lite som exponerings-gaffling mao?

Nja, gaffling är bättre brusmässigt, där ökar du ju faktiskt sensorns dynamiska omfång "på riktigt" genom att kombinera olika exponeringar. Men gaffling innebär andra kompromisser, om än inte på brusområdet.

Men resultatmässigt kan det ju påminna lite om varandra. Fast HTP ger ett steg, en vanlig Canongaffling ger typiskt 4 (2 åt varje håll).
 
Ja, ska du ex.vis fota utomhus med markant ljus himmel så får du ju ett steg bättre täckning där, och motsvarande förbättrade ytterligare recoverymöjligheter från highlights/ljusa partier. Kostnaden, som Sara skrev, är mer brus i mörkare partier.

Bruset ökar inte.
Om det är 7d som diskuteras så är Saras och din konklusion felaktig, bruset ökar inte, tvärtom, läsbruset minskas från 8,6 e till 4,7 e genom att man exponerar kameran efter 200iso istället för 100iso .
Antal max utlästa elektroner är 20187 e på 100iso och 11373 e och 200iso.
Dynamiska omfånget är detsamma i båda fallen.

SÅ bruset ökar INTE , signalen halveras men eftersom läsbrsuset också i 7d fall nästan halveras så blir resultatet detsamma i båda fallen dvs 100 respektive 200iso och ett DR på 11.2
Vad du vinner är med att exponer 7d efter 200iso är headroom dvs ökat avståndet till klippning

ATT jmf med exv Nikons d7000 sensor från Sony som har ett läsbrus 3,1 e och 49058 e och DR på 14 steg
 
Bruset ökar inte.
Om det är 7d som diskuteras så är Saras och din konklusion felaktig, bruset ökar inte, tvärtom, läsbruset minskas från 8,6 e till 4,7 e genom att man exponerar kameran efter 200iso istället för 100iso .
Antal max utlästa elektroner är 20187 e på 100iso och 11373 e och 200iso.
Dynamiska omfånget är detsamma i båda fallen.

SÅ bruset ökar INTE , signalen halveras men eftersom läsbrsuset också i 7d fall nästan halveras så blir resultatet detsamma i båda fallen dvs 100 respektive 200iso och ett DR på 11.2
Vad du vinner är med att exponer 7d efter 200iso är headroom dvs ökat avståndet till klippning

ATT jmf med exv Nikons d7000 sensor från Sony som har ett läsbrus 3,1 e och 49058 e och DR på 14 steg

Bara en fråga... vilket gör du helst? Använder kameran för att ta kort med? Eller hänger på forum och diskuterar detaljer som egentligen inte spelar någon roll?

Ibland får man en känsla av att allt för många på fotosidan har allt för mycket tid över... Inget illa menat dock
 
Bara en fråga... vilket gör du helst? Använder kameran för att ta kort med? Eller hänger på forum och diskuterar detaljer som egentligen inte spelar någon roll?

Ibland får man en känsla av att allt för många på fotosidan har allt för mycket tid över... Inget illa menat dock

Många har ett tekniskt intresse av kameror och optik men mindre intresse av fotografering (syftar inte på någon särskild person). Är väl inget fel i det? Det är ju väldigt intressant.
 
Bara en fråga... vilket gör du helst? Använder kameran för att ta kort med? Eller hänger på forum och diskuterar detaljer som egentligen inte spelar någon roll?

Ibland får man en känsla av att allt för många på fotosidan har allt för mycket tid över... Inget illa menat dock
Vad gör du själv här då? Inte är du väl här och fotograferar får vi hoppas på? Kasta inte glaset i stenhuset när kon är på isen....eller hur det nu var.
 
Bara en fråga... vilket gör du helst? Använder kameran för att ta kort med? Eller hänger på forum och diskuterar detaljer som egentligen inte spelar någon roll?

Ibland får man en känsla av att allt för många på fotosidan har allt för mycket tid över... Inget illa menat dock

efter snart 30 år som yrkesverksam fotograf, dvs jag har dragit in pengar på att fotografera dagligen i snart 30år , är detta forum en ren och skär avkoppling för mig.
Hur är det med dig?
Hur många bilder har du publicerat in olika sammanhang under året, dvs årsredovisningar, kataloger, tidningar broschyrer, reportage?
 
Bruset ökar inte.
Om det är 7d som diskuteras så är Saras och din konklusion felaktig, bruset ökar inte, tvärtom, läsbruset minskas från 8,6 e till 4,7 e genom att man exponerar kameran efter 200iso istället för 100iso .
Antal max utlästa elektroner är 20187 e på 100iso och 11373 e och 200iso.
Dynamiska omfånget är detsamma i båda fallen.

SÅ bruset ökar INTE , signalen halveras men eftersom läsbrsuset också i 7d fall nästan halveras så blir resultatet detsamma i båda fallen dvs 100 respektive 200iso och ett DR på 11.2
Vad du vinner är med att exponer 7d efter 200iso är headroom dvs ökat avståndet till klippning

ATT jmf med exv Nikons d7000 sensor från Sony som har ett läsbrus 3,1 e och 49058 e och DR på 14 steg

Hej,

Utan att förstå alla detaljer ovan. Är det enligt din mening bättre att använda HTP i en 7D jämfört med att inte använda HTP? Jag använder ofta HTP + bildstil neutral, std kontrast, ökad skärpa och färg, för att få störst DR med min 7D. Alltid RAW och Canon DPP. Är jag rätt ute?
 
Bara en fråga... vilket gör du helst? Använder kameran för att ta kort med? Eller hänger på forum och diskuterar detaljer som egentligen inte spelar någon roll?

Ibland får man en känsla av att allt för många på fotosidan har allt för mycket tid över... Inget illa menat dock

Det går utmärkt att kombinera. Beror på hur man disponerar sin tid plus det faktum att om man inte fotograferar så kan man ju logiskt sett inte diskutera egna erfarenheter från fotografiska situationer med olika kameror.

"Inte illa menat"? Må så vara men diskuterar detaljer "som egentligen inte spelar någon roll" känns onödigt att slänga in i tråden.

Kunskap om verktygens funktion har mig veterligen aldrig försämrat resultatet av hantverket.
 
Under året har jag fått 12 bilder publicerade i diverse nyhetsorgan, vad nu det har med saken att göra.

Att kunna hantera kameran är en sak - men det är inte det samma som att bli totalt insnöad på mikrometernivå, eller hur?

Därmed inte sagt att det är nåt fel med att ha ett brinnande intresse för tekniken - men att många tycks skriva som de gör bara för att vilja briljera med sina detaljkunskaper, det står jag för. För hur många användare har i praktiken nytta av om bruset är 8 e eller 4,7 e?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar