Mja, riktigt så kan det nog inte fungera.
Jag har ännu inte läst på DxO-mark att slutpoängen är kvadrerad, men det förklarar ju varför genomsnittet (average) är så mycket större än något av delpoängen, så det verkar troligt att den är kvadrerad.
Tyvärr har jag inte heller sett hur exakt de beräknar genomsnittet. Men här finns ju en hel del tankefel i att försöka översätta det till nån geometrisk bildstorlek. Om vi är överens om att det är bildkvalitet (i nåt avseende) som är det intressanta, så uppstår ju genast frågan om hur mycket varje delresultat bidrar till bildkvaliten. DxO's poäng förefaller förutsätta att varje delresultat påverkar bildkvaliten exakt lika mycket. Och det är naturligtvis fullständigt orimligt!
Ditt resonemang sen, om att översätta poängen till en bildstorlek, förutsätter ju att DxO's mätvärden är bildkvaliten, och hela bildkvaliten. Det förkastar jag nog också.
Vidare så bryr sig ju DxO endast om att räkna med maxvärdet i varje fall. Dels är ju detta långt från typfallet, dels så sammanfaller ju inte maxvärdena, varför poängen heller aldrig kan ha med representativ bildkvalite att göra, i något fall.