Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
Kommer nog bli en lite inlärningskurva från 550'n, speciellt då det ofta är mörkt när jag fotar.
Canon differentierar ganska hårt mellan sina kamerakategorier, tre-siffriga för "nybörjare" och tvåsiffriga (+ 7D) för "avancerade användare". De tvåsiffriga har fungerat i princip likadant sen början av 1990-talet, och Canon verkar vara ovilliga att göra radikala ändringar.

Det innebär definitivt en liten inlärningskurva för den som byter från en tresiffrig till en tvåsiffrig, men man har ju alltid en inlärningskurva när man börjar använda ett nytt, lite ovant, verktyg.

Men å andra sidan får man betydligt mer info i den optiska sökaren. Så funktionen skulle antagligen vara en lösning på ett problem som kameran inte har.
Man får nog helt enkelt vänja sig vid ett lite annorlunda arbetssätt. För vissa kan det vara lite irriterande i början, men jag tror också att det för en del visar sig vara bättre.
 
Jag blev en stolt 70D ägare i Onsdags. Hittade paketet med 18-55 IS STM för 9900:- på Netonnet. Dagen efter så hade de höjt till 10450:). Hittade endast huset för de priset tidigare.

I alla fall, jag bytte upp mig från 100D och det blev ett rejält lyft. Tidigare har jag ägt en 7D så jag är väldigt glad över att få 7 bps + snabb af tillbaka. Älskar känslan av kameran, den är robust och stabil.
Har testat lite flygande fågel och kameran klarar det väldigt bra med 300/4L + 1.4x mkII.

Hur kan jag dock få AF Funktionen till en annan knapp än själv AF knappen som enligt mig ligger lite py till (långt bort)? Någon som vet?

Filmningen har jag endast testat lite fort och den är i särklass det bästa jag har testat och sett från en systemkamera. Väldigt bra AF där.

Otroligt nöjd!
 
Sök via Q skärmen, kolla om något liknande för användarfunktion eller så finns där, kanske heter anpassning också. Skrolla igenom alternativen på den skärmen.



Egna inställningar heter det på 60Ds Qskärm.
 
Undrar hur 70D ser ut baktill, då? När jag håller i min 1DX, som är betydligt större (är jag helt övertygad om), då ligger tummen rakt över AF-ON knappen.

Nåväl, jag tyckte det vore märkligt om det inte är beskrivet i bruksanvisningen, så jag tittade efter, och visst finns det beskrivet. Läs om Egna inställningar på sidan 383, så ser du hur man gör för att tilldela AF till de knappar som är möjliga som alternativ.
 
Apropå placeringen av AF-ON knappen, så finns här en bild på hur det ser ut när jag håller i en 1DX. Knappen är försvunnen under tummen.

Bilden är rätt usel, men visar i alla fall var knappen sitter.
 
Egen vitbalans ?

Det står i manualen till EOS 70 D "Titta genom sökaren och rikta hela rutan med den prickade linjen (enligt bilden) över ett enfärgat vitt motiv" o.sv..

Längre ner i manualen står "Istället för ett vitt motiv kan ett gråkort 18% ge mer korrekt vitbalans".

Det jag undrar är om tillvägagångssättet är detsamma vare sig jag riktar mot ett enfärgat vitt motiv eller mot gråkort ? Alltså man ställer korrekt exponering och tar ett kort, som sen används som referens för egen vitbalans ?

Då spelar det alltså ingen roll om man använder vitt eller 18% grått kort för att ställa in vitbalansen ?

//Benny
 
Ingen röd fokus vid fokusering??

När man fokuserar med den optiska sökaren i 70D så blir dem bara röda när det är motiv som är nära. När jag fokuserar på nåt längre bort, så hör jag "pip-ljudet"att det är i fokus men fokusrutorna förblir svarta. Ska det vara så? Går det att ändra så att det blir röda.
 
När man fokuserar med den optiska sökaren i 70D så blir dem bara röda när det är motiv som är nära. När jag fokuserar på nåt längre bort, så hör jag "pip-ljudet"att det är i fokus men fokusrutorna förblir svarta. Ska det vara så? Går det att ändra så att det blir röda.

Hej, tror du hittar svaret på sidan 374 i instruktionsboken. Kan vara flera orsaker.

//Leif
 
Hör väl kanske inte hit, men, måste passa på att tipsa om att NetOnNet säljer huset för 7990kr idag.
Sitter med en liggandes bredvid mig nu, i kväll blir det leka av :)
 
Då spelar det alltså ingen roll om man använder vitt eller 18% grått kort för att ställa in vitbalansen ?
Anledningen till att det kan bli bättre vitbalans med ett gråkort är att det är neutralgrått med 18% reflektans med rätt bra tolerans. Ett godtyckligt vitt papper kanske inte är så värst vitt, och våra ögon har svårt att bedöma det.
 
Anledningen till att det kan bli bättre vitbalans med ett gråkort är att det är neutralgrått med 18% reflektans med rätt bra tolerans. Ett godtyckligt vitt papper kanske inte är så värst vitt, och våra ögon har svårt att bedöma det.

Många s.k. gråkort är inte neutrala i färgtemperaturen utan är endast avsedda för att ställa in exponering och inte vitbalans.
 
Löjligt bara att man ska kunna missa de sista 1000 kronorna i rabatt genom att inte fylla i rabattkoden! Fast det ordinarie x-trapriset på 8990 kr vittnar ju om en nära framtida prissänkning.






Ja, snart är det ju billigare att köpa en ny 70D istället för en begagnad 5DmkII. 😊




De senaste veckorna har netonnet haft 8990, men andra butiker som Scandinavian har inte hängt med i prissänkningen. Hoppas på lite till ändå.
 
Så, nu när kaj hunnit leka lite med nya huset märker jag en faktisk nackdel med att det saknas en närhetssensor som stänger av skärmen.
Image review!
Så fort jag släpper avtryckaren efter att ha tagit en eller ett par bilder så blinkar skärmen till i synfältet.
Hur gör ni andra gör? Kör helt utan image review?
 
Så, nu när kaj hunnit leka lite med nya huset märker jag en faktisk nackdel med att det saknas en närhetssensor som stänger av skärmen.
Image review!
Så fort jag släpper avtryckaren efter att ha tagit en eller ett par bilder så blinkar skärmen till i synfältet.
Hur gör ni andra gör? Kör helt utan image review?

På min 60D brukar jag ha skärmen infälld med displayen inåt.
Det löser problemet helt. :)

Det brukar oftast vara kontraproduktivt att ha automatisk visning av senaste tagna bild, tycker jag. Det tar bort uppmärksamhet från fotograferandet.
 
Med närhetssensor så hade Canon kunnat haft en funktion där förhandsgranskningen kan slås på om man tar ned kameran och slås av om man håller kameran vid ögat.



Förhandsgranskningen tycker jag är bra för att kolla histogrammet. Har förhandsgranskningen påslagen men när jag inte är intresserade så har jag skärmen vänd inåt. (60D)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.