Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl lite olika hur man fotograferar. Det brukar räcka med att kolla histogrammet när ljuset ändras (om ens då; ljusmätningen på moderna kameror är ganska tillförlitlig). Sen när jag fotograferar så koncentrerar jag mig på motivet.

Men det är klart att vad verktygen klarar av styr lite hur man jobbar. Om kameran hade haft en närhetssensor vid sökare så kanske jag hade vant mig vid att göra annorlunda.

Med närhetssensor så hade Canon kunnat haft en funktion där förhandsgranskningen kan slås på om man tar ned kameran och slås av om man håller kameran vid ögat.

Jag har aldrig förstått varför Canon la til en så smart funktion på 400D (tror jag var först) men inte har det på efterföljande hus. När man väl tagit fram tekniken till en modell borde det vara en marginell kostnad att implementera den på efterföljande modeller.

Ja, det är ju en sån enkel "bekvämlighetsgrej" som är bra att ha och är inte "ivägen" för de som inte är intresserade.

Precis som Canon inte försämrat för de som inte använder av touch på de kameror som nu har touch, där funkar det ju med samma rutiner som tidigare.

Finns på 550D också, och skulle gissa på att den sitter där på alla nya modeller som saknar "lilla displayen".

Jag tror att den inte finns på dom större modellerna för att folk som fotar med dom aldrig behövt vänja sig med att använda den större displayen för att se inställningar.

På min 60D brukar jag ha skärmen infälld med displayen inåt.
Det löser problemet helt. :)

Det brukar oftast vara kontraproduktivt att ha automatisk visning av senaste tagna bild, tycker jag. Det tar bort uppmärksamhet från fotograferandet.

HeHe..Kontraproduktiv, vackert ord släng åt Kafka gråsvarta kontorlandskap. ja gör det samma med min A77 vänder skärmen inåt, har effekt på av för att få en lungnare EVF, tittar igenom bilderna efter ett tag. Till en början med mina första digitalkameror så förstorade jag in varje tagen bild, för att kolla att skärpan satt. det var ett jäkla joxande när man tog många bilder och klart kontraproduktivt.

A77:an är säker i exponeringen, sällan att man behöver överraskas av konstigheter, dagens kameror är väl ganska så säkra och bra.

Well, när man försöker fota kolsvarta katter, som lätt får svarta möbler i bakgrunden att bli överexponerade, då vet man aldrig riktigt hur exponeringen sitter :p

70D verkar dock hittils säkrare än tidigare kameror.

Finns på 550D också, och skulle gissa på att den sitter där på alla nya modeller som saknar "lilla displayen".

Jag tror att den inte finns på dom större modellerna för att folk som fotar med dom aldrig behövt vänja sig med att använda den större displayen för att se inställningar.
En del av Canons marknadssegmentering. Canons marknadsförare tycks inte tro att folk byter "upp sig" till dyrare modeller.

Att den automatiska avstängningen finns på kameror som 400D är för att där är man hänvisad till den stora, lysande bakre displayen för att göra inställningar för fotograferandet på. Det finns ingen liten inställningsdisplay. Det fanns på 350D, så det var därför sensorn infördes på 400D.
Men på de större kamerorna finns det en eller två separata inställningsdisplayer, som inte är belysta i vanliga fall, och därför inte stör.

Jag funderade lite på varför jag aldrig reagerat på detta, och kom fram till att ofta släpper jag inte knappen så länge jag fotograferar samma motiv, och när jag inte gör detta tar jag ofta kameran från ögat. Dessutom ställer jag skärmens ljusstyrka (eller låter kameran göra det, på hus som har automatik) så att den inte är direkt bländande.

Men på de större kamerorna finns det en eller två separata inställningsdisplayer, som inte är belysta i vanliga fall, och därför inte stör.

Vi har ju debatterat det här förrut! :)

Jag förstår ändå inte motiven. Huruvida kameran har en liten inställningsdisplay eller inte borde sakna betydelse. Det som är avgörande är ju att OM det finns möjlighete att göra inställningar via den stora bakre displayen vill man att den släcks automatiskt när man för kameran till ögat.

Vi är ju många som ser så illa att vi inte kan använda topp-displayen - för tusan, för mig börjar det bli så illla att jag knappt ser inställningarna ens på den stora displayen! :)

Jag förlitar mig mer och mer till minnet när jag manövrerar mina kameror, försöker memorera "tangenttryckningarna" så mycket det går. Än så länge tycks minnet inte försämras i lika rask takt som synen, men det är väl bara en tidsfråga.... :)

Vi har ju debatterat det här förrut! :)

Jag förstår ändå inte motiven. Huruvida kameran har en liten inställningsdisplay eller inte borde sakna betydelse. Det som är avgörande är ju att OM det finns möjlighete att göra inställningar via den stora bakre displayen vill man att den släcks automatiskt när man för kameran till ögat.

Det vanligaste är att man trycker ner avtryckaren halvvägs när man tittar genom sökaren, och släcks ju displayen i alla fall.
Den största fördelen med sensorn på baksidan är framför att för att tända displayen när man för kameran ifrån ögat.
Själv tycker jag att det funkar bra som det är, har både hus med och utan sensor.

Jag har både en 400D och en 7D alltså med och utan denna sensor, jag har inga problem med det men andra har andra behov så för dem vore det bra om även de lite dyrare modellerna hade det. Det behövs att tillräckligt många framför önskningen och att den når Canon. Annars finns en annan allvarligare brist för (högerhands)handikapade. Det finns vad jag vet inga modeller från någon tillverkare som lämpar sig för enbart vänsterhandsmanöver. För mig är detta inte heller något problem, men det finns förvisso folk med olika behov, och även om de inte är i majoritet så vore det önskvärt att olika behov kunde tillgodoses.

Det vanligaste är att man trycker ner avtryckaren halvvägs när man tittar genom sökaren, och släcks ju displayen i alla fall.
Den största fördelen med sensorn på baksidan är framför att för att tända displayen när man för kameran ifrån ögat.
Själv tycker jag att det funkar bra som det är, har både hus med och utan sensor.

Sant.

Det jag alltid har önskat mig på 7D och 5Dmk3 är custom function som gör att när man trycker på någon av de små knapparna vid topp-displayen för att välja ISO, Drive, AF etc, då skulle den stora displayen tändas och visa den inställning.

Men nu är vi väl på väg bort från ämnet kanske.

Det går ju bra att välja om man vill tända bakre displayen (för att visa inställningar, alltså) med knappen INFO eller med knappen Q. Väljer man INFO förblir displayen tänd även när man trycker ned avtryckaren, men väljer man Q släcks den då. Måste tändas ånyo med nytt tryck på Q.

Det står i manualen till EOS 70 D "Titta genom sökaren och rikta hela rutan med den prickade linjen (enligt bilden) över ett enfärgat vitt motiv" o.sv..

Längre ner i manualen står "Istället för ett vitt motiv kan ett gråkort 18% ge mer korrekt vitbalans".

Det jag undrar är om tillvägagångssättet är detsamma vare sig jag riktar mot ett enfärgat vitt motiv eller mot gråkort ? Alltså man ställer korrekt exponering och tar ett kort, som sen används som referens för egen vitbalans ?

Då spelar det alltså ingen roll om man använder vitt eller 18% grått kort för att ställa in vitbalansen ?

//Benny

Ingen hade nåt svar på mina 2 frågor då ?

Spelar det roll om man kör vitt eller 18% och är tillvägasättet detsamma oavsett ?

//Benny

Under förutsättning att det grå verkligen är grått, alltså "mörkvitt", inte någon gulgrönaktig tonad sak, så fungerar det på precis samma sätt. Allt som är strikt mellan vitt och svart, över (minst) 50 nyanser av grått, är ju samma färg, bara med olika ljushet.

Ingen hade nåt svar på mina 2 frågor då ?

Spelar det roll om man kör vitt eller 18% och är tillvägasättet detsamma oavsett ?

//Benny

Tillvägagångssättet är detsamma. Exponeringen brukar inte vara så noga så länge man inte överexponerar. Ett "riktigt" 18% gråkort har fördelen att de inte har färgstick, som eventuellt kan finnas på vanliga vita ytor.

Hur är Canon 70D med 400/5,6?

Jag har haft många olika kameror och objektiv men tröttnar på att dra runt vikten som blir på ex 500/4 med 5d mk3 mm.
Med 70D och 400/5,6 så blir vikten 2kg och då har man 1,6 crop med ett 19 punkter och ett bra autofokus system.

Att vara mera rörlig med ett lättare "paket" ger oftast mera och bättre bilder, 400/5.6 har jag ägt några genom åren och vet att dom presterar mkt bra.
Men den stora frågan är hur 70D presterar?

Någon som kan svara på detta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar