Nu har jag en liten julafton här hemma. jag ska återkoppla om vad jag tycker om kameran som fd Nikonist.
Paket öppning.
nu har jag varit ut i ett par timmar med kameran och tagit ca 300 bilder.
det finns en specifik funktion som jag saknar i denna canon 70D jämfört med min tidigare D7100
och det är att kunna välja längsta tillåtna slutartid i AV läget under auto ISO inställningarna, det var en funktion som jag alltid använde mig av vid fotande med teleobjektiv.
annars är jag ganska nöjd överlag, bildkvaliten och skärpan tycker jag var snäppet bättre i D7100, det gick att beskära hårdare men ändå behålla en stor del "krispighet"
det finns även ingen möjlighet att köra med utökad mitt punkt i autofokusen, det saknar jag också.
känslan på själva kameran är ok, den känns inte lika kvalitativ som tex 7D men den ligger nära D7100, avtryckaren på Nikon upplever jag som lite bättre men det är en smaksak.
en sak som 70D helt klart är mycket bättre på är bufferten som va D7100 absoluta akilleshäl.
jag kan rekommendera denna kamera utan att skämmas och jag tycker att den faktiskt står sig bättre än 7D, jag fick några fler keepers under gårdagen än vad bror min fick med 7D.
(vi fotar båda med 400mm 5.6)
batterigreppet till 70D är MYCKET bekvämare att hålla i än 7D:s stora monsterblaffiga grepp.
AI-servo fungerar mycket bra, hade inga problem att följa både stora och små fåglar "in flight" med denna, där känner jag att den faktiskt spöar D7100, Autofokusen är för mig den viktigaste funktionen.
Bruset vid högre ISO upplever jag som betydligt mindre störande än Nikons, även fast man rampar upp ISO:t duktigt så behålls bra med detaljer i bilden vilket gör dom ganska lätta att rädda.
Mer kommer senare när jag lär känna kameran bättre.
Mvh Peter