Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som har provat 70D och 7D vid samma förhållanden? 70D har ju väl också iFCL, men jag vet inte om den har samma problem som 7D.

För övrigt är kamerorna, 70D och 7D alltså, såpass lika att det är självklart att 70D jämförs med bland annat 7D i en sån här tråd.
 
Är det någon som har provat 70D och 7D vid samma förhållanden? 70D har ju väl också iFCL, men jag vet inte om den har samma problem som 7D.

För övrigt är kamerorna, 70D och 7D alltså, såpass lika att det är självklart att 70D jämförs med bland annat 7D i en sån här tråd.


Ja man söker en typ av referens för att få en bättre uppfattning om eventuell utveckling, normalt borde väl 60D jämföras här, eftersom 70D är ersättaren, 7D blev utnämnd som världens bästa semipro vid sitt första år, men blir i alla fall intressant att ta med fast den har några år på nacken.
 
Vad är det som lockar med EOS 70D?

Min fråga ställdes i sammanhanget av att filip.hermelin skrev att han har en Fuji X100s och var orolig för att en EOS 70D skulle vara ett stort steg nedåt i bildkvalitet. Därför undrade jag vad som lockade med en EOS 70D.
Jag gillar verkligen min x100s, den tar fantistiska bilder men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte saknar att ha systemkamera som jag har haft innan (har haft 450D, och 60D). Det jag saknar med systemkamera är den snabba autofokusen, stora sökaren, möjlighet att byta objektiv och kunna zooma, och själva känslan samt ergonomin.

Det som lockar med just 70D är att det känns som en kombination av 60D och 7D. Den har 60D's vinklingsbara skärm och storlek, och 7D's fokussystem. Är av intresserad av att börja filma mer vilket 70D verkar passar väldigt bra till med tanke på vinklingsbara skärmen samt nya autofokus systemet.

70D ligger ungefär i den prisklassen jag kan tänka mig att lägga på ett kamerahus. Har varit sugen på 6D men den är betydligt dyrare och har även sämre fokus system som jag har förstått.
 
Testade att köra 70D på 3200 iso i dagens skumljus. Gick över förväntan. Kameran är definitivt vassare än tidigare canonmodeller (fullformat inte inräknade) i alla fall om man använder den som jag gjort med DPP.
http://www.naturreportage.se/manadens_13/sept_okt13/album/index.html

Som vanligt är alla bilder jag tar med 400/5,6 på frihand. Med 3200 iso och bl.5,6 klarar man riktigt sunkigt ljus även på frihand.


Fina bilder trevligt att se dom.
 
Testade att köra 70D på 3200 iso i dagens skumljus. Gick över förväntan. Kameran är definitivt vassare än tidigare canonmodeller (fullformat inte inräknade) i alla fall om man använder den som jag gjort med DPP.
http://www.naturreportage.se/manadens_13/sept_okt13/album/index.html

Som vanligt är alla bilder jag tar med 400/5,6 på frihand. Med 3200 iso och bl.5,6 klarar man riktigt sunkigt ljus även på frihand.

Trevliga bilder och kul att du är nöjd.

Hur upplever du autofokus jämfört med 7D?
 
Ungefär

Både plus och minus vad gäller AF vid stillbild. Med liveview/filmning är det ju bara plus. Minus är avsaknad av utökad mittpunkt och lilla mittpunkten som jag ibland använde för fåglar i lövverk och snår. På plussidan tycker jag den är mindre nervös än 7D som oftare flippar lite fram och tillbaka vid stillastående motiv och även vid rörliga (gäller följande AF). Tror nog inte det är någon jätteskillnad dock. Kamerans AF fungerar något bättre än 7D vid kombon 400/5,6 + kenko 1,4. Med mittzonen klarar den flygande fågel i bra ljus.
 
Tack Tony.

Jag är lite intresserad därför att jag har sålt min 7D och använder bara min 5D mk3.

Nu har jag köpt ett litet radhus i Spanien som jag kommer att besöka då och då och då tänkte jag lägga en kamera där nere för att slippa släpa min 5D fram och tillbaka.

Eftersom jag har en del EF-S gluggar så lutar det åt att jag tar ner dessa och min gamla 40D. Samtidigt så blir det en del foto av golf (som kräver många b/s) där nere och kanske vill man filma ett och annat och då förefaller ju 70D som ett bra alternativ.

Svåra val här i livet! :)

Upplever du inte den mindre sensorn som ett handikapp nu när du har 5D mk3 att jämföra med?
 
Jo

Jo visst är det skillnad på den och 5DIII. Men eftersom jag vill kunna filma lite med bättre AF än med 5DIII så blir det ett fint komplement. Har också en ef-s 10-22 och ett sigma 17-70 som jag trivs med så jag vill absolut ha en lättare kamera med mindre sensor att använda som walkaround och komplement.
 
Ja, det låter som en vettig kombo. Jag har också 10-22 och även 17-55 2.8 IS och de är ju helt OK gluggar.

Får ta mig en funderare, tack för input.
 
Idag på Mediamarkt fick jag min första chans att peta på en 70D som hade laddat batteri och var igång.
Känns som att den skulle bli ett ganska lagom steg upp från min nuvarande 550D, både med tanke på greppvänlighet och sökare.

Men, jag reagerade på att skärmen inte stängdes av då jag lade sökaren mot ansiktet. Den såg inte heller ut att ha någon sensor för detta, som min 550.

Saknas den möjligheten, eller var det jag som missade något?
 
Så är det också på 7D o de andra mer avancerade modellerna. Informationen som XXXD har i bakre skärmen finns istället i den övre displayen, så normalt behöver inte skärmen vara på. Men det finns ju inställningsmöjligheter via skärmen också så funktionen vore nog motiverad ändå.
 
Kolla om det finns någon sensor vid sökaren, 100D och 700D har den placerad där då skärmen slås av. Om så så kanske det är någon inställning?
 
ja blev så sjukt sugen på canon eos 70d så ja beställde kittet på cyberphoto nyss med ett 18-135 objectiv o lite annat, ska bli spännande o se hur bra denna är, min första kamera btw hehe :D
 
Kameror med toppdisplay behöver inte ha bakre skärmen tänd för att göra inställningar på. Och vill man göra det så använder man Q-knappen för att tända skärmen baktill, så slocknar den av sig själv. I fallet i denna tråd har någon felaktigt använt INFO-knappen för att tända displayen och sen använt sökaren att fotografera med. Använder man INFO-knappen att tända displayen med så innebär det att man säger till kameran att hela tiden visa inställningarna på bakre displayen, för det är det man vill.

Alla funktionerna kan alltså sägas finnas. Men man måste förstås känna till hur de fungerar.
 
På 700D och 100D så släcks skärmen även vid infoläget. De har en sensor vid sökaren, väldigt praktiskt när det är en touchskärm.



Konstigt om Canon struntat i den på 70D.
 
Som nämnts tidigare i tråden så tycks den funktionen saknas på samtliga modeller med topdisplay.
Tanken är väl att man ska använda den istället, eller tända skärmen vid behov, eller helt enkelt ha alla sina inställningar i huvudet.
Kommer nog bli en lite inlärningskurva från 550'n, speciellt då det ofta är mörkt när jag fotar.

Men å andra sidan får man betydligt mer info i den optiska sökaren. Så funktionen skulle antagligen vara en lösning på ett problem som kameran inte har.
 
Toppdisplayen har belysning.

Som också bara syns då man trycker på en knapp. Då kan man lika gärna tända stora skärmen.
Som sagt, det år klart kameran går att använda. Det är enbart en extra bekvämlighetsfunktion som saknas. vad vet jag, det kanske anses som "fult" hos seriösare fotografer att kunna använda bildvisningsdisplayen så.

jag tyckte iallafall personligen att övergångarna från två displayer på 350D till en display + sensor på 550D enbart medgav fördelar.
Men innan övergången var jag såklart skeptisk :p
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.