Annons

Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det tycker jag inte alls är någon urspårning. För att ett jämförande test ska visa något så måste förstås alla omständigheter runt testet vara desamma för alla apparater man testar. Bäst är att göra fotografiska tester i kontrollerade miljöer med konstljus så att man åtminstone har kontroll på den parametern.


Dpreview har ju använt full studiobelysning vid ISO-tester åtminstone tidigare, då kunde till och med gamla CCD-sensorer överraska. Den fiolspelande gubben hade väl sina fördelar, man tittade så ögona blödde för att hitta skillnader. Jag har tittat på före och efterbilder i bland där då skribenten vill påvisa skillnader och har många gånger trott att dom förväxlat bilderna.
 
Ok, jag håller absolut med om att t.ex HDR-funktionen i kameran som testades, var helt överlägsen i D7100, no contest. Likaså vann den Michaels egna moire-test väldigt klart. Nu är jag lite tveksam till vad enstaka moiretest egentligen visar. Fotografera din Monitor t.ex, på olika avstånd|zoom och olika fokusinställningar, så kanske du ser vad jag menar.

Den faktiska upplösningen kontrollerade han nog aldrig eller redovisade?, men visst har sensorn fler pixlar. Om det sen resulterar i en högre upplösning är en annan sak. Det beror ju på t.ex. antialiasingteknik, och hur oberoende pixlarna är av varandra genom kedjan av elektriskt oberoende för fotositerna på sensorn och genom demosaikeringen.
HDR funktionen bryr mig faktiskt inte så mycket om och moire undviker man väl ganska lätt genom att inte bära skjortor med linjer som är nära varandra. Men dynamiskt omfånget är ju ganska viktigt men frågan är om det ens är synbart om inte inte "pixel peepar".

Jag är faktiskt sugen på en 70D själv. Lite av mitt dilemma är att jag har en Fuji x100s nu som tar fantastiska bilder och jag rädd att jag kommer känna att jag går ett stort steg nedåt i bildkvalitet.
 
Jag har idag en 50D och det som lockar med 70D är: Bättre autofokus, lägre brus på höga ISO, en vinklingsbar display framför allt för makrobilder i låga vinklar och så är jag nyfiken på det där med filmning.
 
Men den Score-design som du länkade till, är ju DxO's sammanfattning av objektiv-prestanda, (vilken de mycket riktigt alltid knyter till en kamera).

De poäng de delar ut till kamerasensorer är nåt annat. Den baserar sig på ett antal egenskaper som vi absolut kan vara överens om är önskvärda i en bra sensor, men man skall nog akta sig för att tro att den faktiskt kvantifierar bildkvaliten som sensorn ger.

http://www.dxomark.com/index.php/en/About/Sensor-scores/Overall-Score

Därmed tycks ditt "inlägg i annan tråd" bygga på en missförståelse.

Ja där ser man! Dom måste ha förtydligat infon sen senast...
 
Det tycker jag inte alls är någon urspårning. För att ett jämförande test ska visa något så måste förstås alla omständigheter runt testet vara desamma för alla apparater man testar. Bäst är att göra fotografiska tester i kontrollerade miljöer med konstljus så att man åtminstone har kontroll på den parametern.

Instämmer helt. Annars blir det ju i värsta fall som Monets studier av liknande motiv i olika ljusförhållanden.
 
Solens förflyttning under en minut ansågs som mycket avgörande för bildkvaliteten, var bara ett påpekande av tusen andra, Andra frågor rörde sig om objektiven var exakt lika, önskvärt vore att använda samma objektiv på kamerorna, men då spricker det av att tiden går mellan bytena så solen ändrar sitt läge, att använda två lika objektiv sprack omedelbart då några inte kunde vara säkra på att dom presterade lika bra, med vetskapen om att det skiljer mellan objektiven även i samma serie.


Så slutsummeringen av den tråden var att det går helt enkelt inte att testa kameror, ingen var nöjd med någonting. När då DXO kommer upp och alla tolkningar som görs så ingår då egna tolkningar av hur DX0 menar. Tack vare länkarna som kom så förklarar DX0 det hela ganska bra tycker jag.


Vi vet inte eller om DXO-personal ena dagen är lite krassliga med feber, eller har drabbats av tennisarmbåge, inte omöjligt att några vinglas för mycket grumlar till det hela så att spakar dras åt fel håll. Överlag så var Nikonfolk mer positiva till DX0 än övriga, Att Sony producerade sina egna sensorer grusade en aning av att dom som köpte den samma var bättre än Sony med att skruva i hop det hela till en så bra enhet som möjligt, ( en kritik som dyker upp lite då och då )

Och kom ihåg att snabb autofokus ger ingen nytta om inte följande autofokus fungerar, så EP5-kameror och 100s som fått snabbare AF är inte till stor hjälp, en för alla och alla för en.

//Bengt.
 
Det är nog lika bra att bara använda hålkameror med mattskiva på vilken man ritar av motivet med blyertspenna.
 
Kanske detta

Vad är det som lockar med EOS 70D?

Jag har några förslag på svar på denna fråga:

1. Bättre AF vid filmning. Bl.a. fas-AF med följande Af styrd direkt från sensorn.
2. Möjlighet till +3x crop utan digitala/optiska förluster genom att använda de 1920x1080 mitterska pixlarna av sensorn. (ett 400/5,6 kan användas vid filmining som ett 1200/5,6 med samma optiska egenskaper skulle användas vid stillbildsfoto)
3. Bättre brusegenskaper vid iso 400 eller högre vid jpg eller raw vid användning av DPP. (Ca 1/2 steg eller mer enligt mina egna fälttester (http://www.naturreportage.se/manadens_13/sept_okt13/september_oktober_13.htm)
4. mindre än 7D, vilket iofs kan vara en nackdel om man har stora händer.
5. Ingen minskning av fps pga av att exponeringsanalysen är direktkopplad till AF-analysen i beräkningen (kan också bero på den nya snabbare processorn - Canon ger inte svar på frågan)
6. Fördel jäntemot 7D: Fällbar skärm med touchmöjligheter.

Nackdel: Brist på utökad mittpunkt (se länk ovan) samt färre inställningar för AF
 
5. Ingen minskning av fps pga av att exponeringsanalysen är direktkopplad till AF-analysen i beräkningen (kan också bero på den nya snabbare processorn - Canon ger inte svar på frågan)

7D är enda kameran med den buggen. 5D Mark III och 1D X har det inte. Min gissning är att det inte gick att fixa med en firmware-uppdatering, men att man inte gjorde om misstaget.
 
Det har väl apersson850 visat att det inte är ett problem i praktiken?

Nu handlar den här tråden om 70D, men för allmänbildningens skull ;) :

Buggen på 7D var rätt störande i praktiken. Om jag följde en mörkklädd fotobollsspelare så sjönk serietagningshastigheten tydligt jämfört med en ljusklädd.

Kameran behövde inte ens ha autofokusen på för att kameran skulle sänka hastigheten om kameran riktades mot en mörk yta. Det exemplet har större ingen praktisk relevans, men visar hur tokigt felet var/är.
 
Ursäkta off.topic. men det är första gången jag hört talas om att 7D haft problem med mörka ytor, tänk alla tester man plöjt igenom. ( kan så klart ha missat )- Antalet keepers vid flygande fågelbilder med 7D har vad jag förstått varit mycket hög, men troligtvis då gällt vita måsar alltså. Det förekom klagomål om att AF hade problem vid enkla stilleben, men inte att det rörde sig om mörka ytor. Mörkade Canon ner detta problem.
 
När det gäller 7D hade Canon lätt kunnat fixa så att nedsaktningen inte berör serietagning i manuellt läge, i alla fall. Det enda som exponeringsmätningen används till då är ju för att uppdatera mätarnålen, och den har man inte tid att fixa med när det rasslar för fullt ändå. I de automatiska lägena kan man komma runt problemet genom att trycka på * (exponeringslås), vilket ju bevisar att nedsaktningen bara behöver inträffa om man ska uppdatera exponeringen mellan varje bild.

Intressant att höra att Fröderberg har sett ett praktiskt problem med detta. Jag har inte ens haft problem med nedsaktning när jag fotograferat nattorientering, och då är det rätt mörkt, kan jag tala om.
 
Vad jag förstått så rasslar dom flesta med 3-4b/s och tar sedan omtag med en ny kort serie, hur mycket exponering förändras vid dessa snabba förlopp har jag aldrig riktigt förstått. poängen med 7D är väl tröghets inställningen så att den håller sig kvar vid motivet även om annat kommer i vägen, och då kan nog ljuset förändras mera, eller tänker jag fel här.

//Bengt.
 
...Vi har haft debatter dock att många tröttnar på sina större tyngre kameror efter ett antal år, svampplockaren tycker att det blir besvärligt med en 7D och 24-70 påskruvat.

//Bengt.

Svampplockare kan ta sin iphone och fota sina svampar men för övriga fotografer ett riktigt bra grepp om kamera är a och o.

Mvh
Martin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.