Annons

Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
Instämmer till fullo. Jag vill verkligen inte ha en för lätt kamera, framför allt inte när den paras med större optik. Men där är vi alla givetvis annorlunda :) Men som du säger är vi nog några som föredrar "rejälare" kameror.

Absolut. Enda gångerna jag inte använder batterigreppet är när jag fotar/filmar med stativ.

För övrigt har det dykt upp lite filmer när de testar 70D's fokusering i live view. (Såg det i kommentarerna längst ner i artikeln här på FS)

http://www.canonrumors.com/2013/07/canon-eos-70d-dual-pixel-af-performance/

Någon mer än jag som får lite "vill ha" känsla och köpsug? :) Ska bli spännande att se fler bilder från den med.
 
Jag kan tycka att det uppstår en kollision mellan storlek och handhavande. Tror att det är väldigt få som inte tycker att en större kamera med eller utan batterigrepp upplevs som allra bäst att hålla i det känns mera stadigt särskilt med större objektiv.


Men sedan kommer olika fotosituationer, man kanske tar bilen till en speciell plats, man vet vad man skall fota, tiden kan vara kort någon timme eller så. Här känns det inte särskilt besvärligt, längre perioder och man letar efter stativet vid ryggsäcken, man tappar lätt koncentrationen vikten görs sig påmind efter 6-7 timmar, och man kanske går några kilometrar i den varma sommardagen.


Utlandssemester, krogar, drinkar och stora folksamlingar, ständig koll på sin väska, tusan vad smidigt med en bra kompakt i fickan eller sittandes vid bältet ( en RX100 som exempel ).

Samtidigt är man rädd om dyrgripen med fina objektivet, nja det uppstår kollisioner på gott och ont, och dom billigare lättare kamerorna tar väldigt bra bilder av i dag, även om greppkänslan får minuspoäng så är vikten trevlig under en längre fotodag. man skulle ha råd med flera kameror det vore nog allra bäst så man kunde välja.

//Bengt.
 
Bilderna har olika utsnitt/storlek så jag tycker inte att jämförelsen säger så mycket. Dessutom är det bara JPEG-bilder.
 
Väldigt svårt att se någon märkbar skillnad mellan EOS 70D och D7100 på ISO 12800. Det är dock fortfarande olika stora utsnitt så jämförelsen haltar lite.
 
Väldigt svårt att se någon märkbar skillnad mellan EOS 70D och D7100 på ISO 12800. Det är dock fortfarande olika stora utsnitt så jämförelsen haltar lite.

Jag tycker att det är tydliga skillnader mot Fujifilm X-Pro1. Kan tänka mig att det får övriga tillverkare att experimentera med annorlunda färgfilter som liksom Fujifilms avläser alla tre färgkanalerna per pixelrad (och därmed får mer precis data för brusreducering)

Nu ska jag ta en promenix med EOS 70D.
 
Jag tycker att det är tydliga skillnader mot Fujifilm X-Pro1. Kan tänka mig att det får övriga tillverkare att experimentera med annorlunda färgfilter som liksom Fujifilms avläser alla tre färgkanalerna per pixelrad (och därmed får mer precis data för brusreducering)

Nu ska jag ta en promenix med EOS 70D.

Bruset ser helt klart mindre ut på X-Pro1, men bilden ser å andra sidan ut att ha nån slags överstrålning som eventuellt minskar detaljeringen. Inte helt lätt att avgöra om den är bättre än hos de övriga kamerorna.
 
Har ju varit mycket snack att Canon tappat här.
Nu verkar det finns en del bilder som visar just det så vad säger ni?

http://www.cameraegg.org/high-iso-comparison-canon-eos-70d-vs-60d-vs-7d-vs-nikon-d7100/


Jag tycker här med jpegbilderna att 70D är bättre än D7100 syns tydligt på klockbilderna om man tittar på strecken ( minuterna ). Nikon är inte alltid klockren vad gäller Färgbrus vid Jpeg invalt. Raw-konverterare för Nikon har sedan länge varit väldigt bra samspelta.
 
Jag blir aldrig klok på dessa Iso-tester från Dpreview, Jpeg ock Iso 3200 är ju inte ens A77 med 30% ljusförlust långt borta från Fuji, men skall dom inte skalas om till samma pixeltal. Jag tittar på årtalet 1881 på pengen, och Fuji är bara en aning bättre med tydligare 8:a

//Bengt.
 
Jag blir aldrig klok på dessa Iso-tester från Dpreview, Jpeg ock Iso 3200 är ju inte ens A77 med 30% ljusförlust långt borta från Fuji, men skall dom inte skalas om till samma pixeltal. Jag tittar på årtalet 1881 på pengen, och Fuji är bara en aning bättre med tydligare 8:a

//Bengt.

Nej, skala om gör inte dpreview till skillnad från DXO. Argumentet är förmodligen, liksom brusgraferna, att köper man x megapixel vill man kanske veta mer om brus per pixel. Med andra ord: en kamera med 24mp kanske har samma brus per bild som en med 16mp men skalar man ner bilderna till samma mp antal har man ju också tagit bort fördelen av att ha 24mp från början. Så i praktiken kanske 24mp är en fördel vid låga ISO men vid högre ISO kanske man inte straffas för fler mp men man har heller ingen nytta av det p g a mer brus per pixel. Jag tror man kan ladda ner deras filer och skala ner själv om man vill.
 
Nej, skala om gör inte dpreview till skillnad från DXO. Argumentet är förmodligen, liksom brusgraferna, att köper man x megapixel vill man kanske veta mer om brus per pixel. Med andra ord: en kamera med 24mp kanske har samma brus per bild som en med 16mp men skalar man ner bilderna till samma mp antal har man ju också tagit bort fördelen av att ha 24mp från början. Så i praktiken kanske 24mp är en fördel vid låga ISO men vid högre ISO kanske man inte straffas för fler mp men man har heller ingen nytta av det p g a mer brus per pixel. Jag tror man kan ladda ner deras filer och skala ner själv om man vill.

Ja under vissa tider så har man blivit en aning snurrig över vad som är bäst, vid bildbehandling av dom mera avancerade användarna så är tydligen nedskalning för att minska bruset inte ovanligt, jag har haft problem med att förstå varför man då skall lovorda högpixelkameror. Men vid lägre Iso-tal så kommer andra fördelar fram liksom beskärningens möjligheter.

När det bara fanns 8-10Mp kameror, så var det galenskap att ens nämna 18-24Mp i en kommande kamera så bara på några år har det mesta förändrats. Nu när facit finns med D800 och 36Mp. men jag slutar ändå inte att förundras över vad otroligt många pixlar det krävs i dag för att se större märkbara skillnader om man utgår från låt säga 16Mp som under en tid varit en vanlig pixelmängd.
 
Cyberphoto och Scandinavian photo har fått in 70D i lager nu. Någon lycklig försökskanin som har fått tag på ett ex?
 
Intet är som väntans tider :)

Det jag i första hand är intresserad av är prestanda med avseende på brus vid höga ISO. Jag har idag en 50D som jag ytterst ogärna skruvar upp högre än till ISO 1600. Antar att 70D är betydligt bättre. Kan man uttrycka förbättringen i steg? Typ 2 steg bättre?

En annan sak jag hoppas på med 70D är autofokus i klass med 7D. Är det jämförbart?
 
Det jag i första hand är intresserad av är prestanda med avseende på brus vid höga ISO. Jag har idag en 50D som jag ytterst ogärna skruvar upp högre än till ISO 1600. Antar att 70D är betydligt bättre. Kan man uttrycka förbättringen i steg? Typ 2 steg bättre?

Jag körde iofs 50D efter 12.800, men 70D är absolut bästa aps-c-kameran hittills från Canon. Verkar ligga mycket nära D7100 i brus.

En annan sak jag hoppas på med 70D är autofokus i klass med 7D. Är det jämförbart?

Bättre. Mer ljuskänslig och gör inte att seriebildstagningen sjunker när man riktar autofokusen mot mörka motiv.
 
Jag körde iofs 50D efter 12.800, men 70D är absolut bästa aps-c-kameran hittills från Canon. Verkar ligga mycket nära D7100 i brus. .

Haha.. uppenbarligen har man olika krav, men det kan ju också bero på vilken typ av bilder man tar. Tycker nog att brus stör mindre på vissa bilder, typ reportage, än i de naturbilder jag oftast tar. Låter bra i vilket fall som helst :)


Bättre. Mer ljuskänslig och gör inte att seriebildstagningen sjunker när man riktar autofokusen mot mörka motiv.

Toppen! Ser fram emot tester!
 
Hej!

Har också köpt en 70d.
Var väldigt nära att lämna tillbaks den, tyckte inte om knapparna och ergonomin,
men satt i batteriet och behöll den.
Den är inte lika ergonomisk som 50d och knapparna har inte samma känsla som
50d. Kommer inte bli kompis med multikontrollern, tycker den är för liten och pillig.
Kanske är det en vanesak... får hoppas på det.
Men jäklar vilka bilder den tar. Och AF:n är bra och snabb.
Tog några inomhusbilder och kameran imponerar, trots kitobjektivet 18-55.
Säger bara prova den!
Återkommer när jag provat den mer.

/Petter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.