Annons

Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag körde iofs 50D efter 12.800, men 70D är absolut bästa aps-c-kameran hittills från Canon. Verkar ligga mycket nära D7100 i brus.



Bättre. Mer ljuskänslig och gör inte att seriebildstagningen sjunker när man riktar autofokusen mot mörka motiv.


Då ser det ut som att Canon kopplar på vagnen efter Nikonloket som inte vill släppa efterföljare till D300s. Trevligt att Canon faktiskt ser ut att bryta av serien av ganska likasinnade modeller med inte så stora förändringar, trevligt för köparna att bjuda på så fin autofokus också. Spännande att få läsa vidare om autofokusen i Live View som ser ut vara den stora innovationen.
 
Test

Cyberphoto har testat den nu. Ser väl ganska bra ut upp till 1600iso. Skulle vara extremt intressant att veta hur den klarar AF med kombon 400/5,6 + kenko 1,4 DGX. 7D klarade det inte helt bra medan däremot gamla 5DII ger snabb och säker AF med den kombon även på flygande objekt. Hur står sig 70D?
 
Cyberphoto har testat den nu. Ser väl ganska bra ut upp till 1600iso. Skulle vara extremt intressant att veta hur den klarar AF med kombon 400/5,6 + kenko 1,4 DGX. 7D klarade det inte helt bra medan däremot gamla 5DII ger snabb och säker AF med den kombon även på flygande objekt. Hur står sig 70D?

Alldeles för mycket digital skarpa tycker jag. Så det är svårt att jämföra med tex. 60D
Men det ser inte ut som at det har blivet mindre brus i alla fall. Tyvärr. Men lite mindre färgbrus i skuggorna har vi fåt. Men inga markanta hopp alls. G1X har fortfarande mindre brus än alla aps - slr kameror vilket beoror på mindre pixelantal.
 
Ej relevant

Fast ska du jämföra brus så bör du väl jämföra med en bild där den pålagda skärpan är jämnbördig. Här sa du ju själv att det var lite mycket på bilderna från 70D. Dessutom bör man ju, ifall jämförelsen ska vara relevant för slutresultatet även skala ner från 20 till 14 mpix! Men visst, G1x verkar ju vara en fantastiskt bra liten kamera.
 
Den här artikeln förklarar på ett bra sätt många av missförstånden kring många pixlar och brus: http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-ar-bildkvalitet-del-1-upplosning.htm

Gör man en jämförelse mellan G1X och 70D på rätt sätt har jag svårt att tro att den mindre kameran faktiskt ger mindre brus.


Ja – och nej… man får ju inte alls samme bildkvalité om man 'cropper' ned en bild till lägre pixelnivå. Upplösningen i en 14 megapixel bild (G1X) utskriven i tex. A3 förmat går ju knappt at skilja ifrån en 20 megapixelbild i samme storlek - men det kommer att synes betydligt mer brus på den senere bild.

Så i praktiken synes det mindre brus i bilderna om pixelantalet inte är för högt. Om man jämför bilder av samme storlek. Jag skulle inte klaga om Canon gjorde en 12 – 14 megapixel aps-kamera med mindre brus än G1X och med tex. 8 eller 10 bilder/sek. Det borde vara fullt möjligt.
 
Så i praktiken synes det mindre brus i bilderna om pixelantalet inte är för högt. Om man jämför bilder av samme storlek. Jag skulle inte klaga om Canon gjorde en 12 – 14 megapixel aps-kamera med mindre brus än G1X och med tex. 8 eller 10 bilder/sek. Det borde vara fullt möjligt.

Antalet pixlar eller storleken på pixlarna har inget med brusnivån att göra.

Det ena som avgör är storleken på sensorn. G1X har en mindre sensor än 70D och fångar därmed mindre ljus. Det andra som avgör är hur modern sensorn och elektroniken är,

Ett vanligt fel när man jämför bruset i bilder är att man jämför bilderna på skärm med 100 procent visning. Mer verklighetsnära är att jämföra lika stora utskrifter.
 
Antalet pixlar eller storleken på pixlarna har inget med brusnivån att göra.

Det ena som avgör är storleken på sensorn. G1X har en mindre sensor än 70D och fångar därmed mindre ljus. Det andra som avgör är hur modern sensorn och elektroniken är,

Ett vanligt fel när man jämför bruset i bilder är att man jämför bilderna på skärm med 100 procent visning. Mer verklighetsnära är att jämföra lika stora utskrifter.

Kanske det... men på tex. cyberphoto.se jämför man ju netop inte 100% visning, men med bilder som är lika stora...
 
Dpreview visar tyvärr bilder i 100 procents visning. De skalar inte om till samma bildstorlek. Det gynnar brusigare kameror med färre pixlar.

Om du tittar här set du bland annat en bild av Queen Elisabeth. Jag utgår från att det härhör ifrån en bild som visas i samma storlek oavsett vilket kamera du väljer. Det rör sig därför inte om 100% visning, men om samma del af samma bild tagna med olika kameror. Eller är det jag som har uppfattat missuppfattat något?
 
Ser ingen bild med 70D.

Här är en jämförelse där det tydligt syns hur mycket lättare det är att se texten Paul Smith med 70D tack vare lägre brus.

http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-70d/8
Det är väl självklart att 70D har högre upplösning än G1X - vilket gir en skarpare bild, om optiken hänger med. Men att bilden skulle visa mindre brus är lite svårt för mig att se. Jag tycker det sär ut som ungefär samme brusnivå...
 
Det är väl självklart att 70D har högre upplösning än G1X - vilket gir en skarpare bild, om optiken hänger med. Men att bilden skulle visa mindre brus är lite svårt för mig att se. Jag tycker det sär ut som ungefär samme brusnivå...

Om bilden är lite luddig så är det ett tecken på att brusreduceringen fått arbeta hårt. Fujifilms sensorer utmärker sig mest och är renast.
 
Om bilden är lite luddig så är det ett tecken på att brusreduceringen fått arbeta hårt. Fujifilms sensorer utmärker sig mest och är renast.

Att bilden är luddig KAN vara på grund af brusreducering. Men i det här fallet kan det lika väl vara sämre optik i kombination med betydligt lägre generel upplösning i bilden (14 MP v. 20 MP). 70D har ju större sensor och nästen 50% högre pixelantal vilket borde resultera i en märkbart skarpare bild med bättre detaljer.

Och med så tydligt - och färgflammigt - brus som här, undrar jag om inte det rör sig om två raw-bilder: vilket vill säga bilder utan brusreducering. Men det vet jag självklart inte.

Ha en trevlig dag!
Johannes
 
Bilderna som Cyberphoto har tagit visar mer brus från 70D än från 60D. Dessutom är det helt annan karaktär på bruset. Nu kan det i och för sig vara så att bilderna från 60D har fått lite brusreducering men jag tycker ändå att det finkornigare bruset i 70D stör mer. Vilken tror ni vinner efter en omgång med brusreducering i Lightroom?

Bilderna nedan är tagna med ISO 6400 utan brusreducering. Den övre från 60D och den undre från 70D
 

Bilagor

  • 60d6400.jpg
    60d6400.jpg
    93.4 KB · Visningar: 72
  • 70d6400.jpg
    70d6400.jpg
    125.4 KB · Visningar: 74
Bilderna som Cyberphoto har tagit visar mer brus från 70D än från 60D. Dessutom är det helt annan karaktär på bruset. Nu kan det i och för sig vara så att bilderna från 60D har fått lite brusreducering men jag tycker ändå att det finkornigare bruset i 70D stör mer. Vilken tror ni vinner efter en omgång med brusreducering i Lightroom?

Bilderna nedan är tagna med ISO 6400 utan brusreducering. Den övre från 60D och den undre från 70D
Jag är ganska säker på att Cyberphoto har tagit 70D bilden i jpg-variant med ganska mycket kontrast och skarpa. Om inte 60D bilden är tagen med samme inställning blir det svårt att jämföra. Enda rättvisa grundlag är att använda rawbilder.
70D är knappast sämre än 60D.
 
Jag är ganska säker på att Cyberphoto har tagit 70D bilden i jpg-variant med ganska mycket kontrast och skarpa. Om inte 60D bilden är tagen med samme inställning blir det svårt att jämföra. Enda rättvisa grundlag är att använda rawbilder.
70D är knappast sämre än 60D.

Du har nog rätt, det mest rättvisa hade varit att jämföra två obehandlade raw-bilder. Annars blir det en tävling om vilken kamera som har bäst brus- och skärpefilter. Fotar man i raw så sköter ändå Lightroom behandlingen och då är det enda intressanta hur mycket brus/skärpa man får direkt från sensorn.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.