Annons

Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, nu är 70D lanserad. Mycket blandade intryck får jag av den.

För stillbildsfotografen är det ju ffa den nya sensorn som möjligen lockar förutsatt att den ger bättre DR och brusprestanda är 18mp sensorn. Den nya verkar så att säga ha 40mp men delade i vä och hö pixlar. Blir intressant att se om Canon använder subtraktion av brus från den ena pixeln för att minska bruset. Slumpmässigt brus kan ju ge signal på ena pixeln och finns ingen signal på grannpixeln borde ju denna signal kunna ignoreras. Likaså skulle ju denna teknik om jag förstått rätt kunna öka DR om man hade olika gain inställt på vardera pixel i paret - huruvida detta tillämpas vet jag inte. Den andra förbättringen rör AF systemet där åtminstome AF modulen är ärvd från 7D. Likväl återinförandet av AF microadjust.

För filmare är potentialen betydligt större. En del hänger här på huruvida PDAF på sensorn stödjer tredjepartsobjektiv.

Så, för oss stillbildsfotografer, om nu inte sensorn är ett jättekliv upp i prestanda, ser jag kameran i sig som en tveksam uppgradering för 60D användare. 60D var redan den lite liten i greppet för att hålla skönt och knapparna var lite i vägen för ett bra grepp. Så, om inte sensorn är väldigt mycket BÄTTRE än D7100 verkar man få mer för pengarna med Nikon om man är stillbildsfotograf (och jag kör Canon) - mer avancerad AF, större sökarbild (eftersom DX sensorn är lite större måste Canon ha en högre sökarförstoring för att ge lika stor sökarbild), större grepp, metall vs plast. Lägg därtill att en brist hos 60D som det inte står något om i 70D förefaller att man inte i custommenyerna kan välja mellan fokusprioritet kontra exponeringsprioritet. Så, det förefaller mig som att Canon med den här kameran ffa inriktar sig på filmare. Mycket hänger på att sensorn måste vara ett stort hopp i DR och brus för att motivera köp hos stillbildsfotografer - annars är 7D nog ett bättre köp p ga bättre grepp, metallhus och bättre reglage och särskilt med tanke på priset då 7D inte kostar mer.
 
Fast visst finns det fördelar även för stillbildsfotografer. Har inte koll på 7100 men 70D har väl bättre seriebildstagning. Sen är dual pixel inte bara för filmning utan även för live view. Bättre fokus och snabbare fokus från skärmen kan mycket väl bli en användbar funktion.

Min egen tolkning och det man hört från annat håll är att detta blir en bra kamera för journalister samt de som fotar sport. Även djur (och natur) fotografer kommer få en bra kamera. Framför allt inom journalism kan videofunktionen bli "avgörande". Sista målgruppen är mamman/pappan med ett fotointresse som både vill ha en seriös kamera för sin hobby, men även något som kan dokumentera familjen.

Själv faller jag i sista kategorin. Sitter på en 650D och får säga att 70D gör att jag (igen) önskar jag hade mer pengar. Men men, finns säkert roligare saker om några år annars blir det väl en begagnad 70D för mig då :)
 
Ja - det blir brus på höga ISO som blir avgörande. Men jag är lite tveksam på om det blir någon stor skillnad jvf. med 700D som på den punkten är en jättebesvikelse. Det har hänt mycket inom mjukvare-brusminskning (jpg), men om man tittar endast på rawbilder har det faktiskt inte hänt så värst mycket på väldigt länge.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60D/11

Att kameran har blivet ennu mindre än 60D tyder - enligt min optik - på att der kommer en 7D mk.II i höst.
 
skulle Canon verkligen släppa en kamera med ny sensor med sämre prestanda än huvudkonkurrenten? Tveksamt tror jag.

Det är ju just det de gjort länge: 60D mot D7000 t ex. 650D och 700D mot D5200. Tittar man på brus i lågdager och DR ligger 5DIII efter D800.

Därför är DR och brus hos 70D en väldigt relevant fråga. Om sensorn bara är lika bra eller sämre än D7100 erbjuder D7100 mer stillbildsprestanda för pengarna.
 
Jag som har en 40D (köpt när 50D lanserades) känner att med den indikativa prislappen (kommer säkert att falla 10% sansat snabbt när det landar kameror i butiken) så känner jag att det är dags att uppgrader (har hoppat 50 och 60D för att jag inte sett uppsidan.

Varför??
Jo...
  • Wifi
    Vill plåta mer i studio än jag gär samt att det i många lägen är bra att kunna föra över bilder till padda elller liknande​
  • Liveview med AF
    Skulle vilja plåta mer "mellanformatskänsla" vilket denna medger​
  • Bättre ISO och brus
  • Hyfsat rätt pris
  • Vridbar skärm
Så....

Blir en tuff förhandling här hemma när slutlön eller första bonus kommer...
 
Jag som har en 40D (köpt när 50D lanserades) känner att med den indikativa prislappen (kommer säkert att falla 10% sansat snabbt när det landar kameror i butiken) så känner jag att det är dags att uppgrader (har hoppat 50 och 60D för att jag inte sett uppsidan.

Varför??
Jo...
  • Wifi
    Vill plåta mer i studio än jag gär samt att det i många lägen är bra att kunna föra över bilder till padda elller liknande​
  • Liveview med AF
    Skulle vilja plåta mer "mellanformatskänsla" vilket denna medger​
  • Bättre ISO och brus
  • Hyfsat rätt pris
  • Vridbar skärm
Så....

Blir en tuff förhandling här hemma när slutlön eller första bonus kommer...

Fast WiFi för att skicka bilder finns som tillbehör till många kameror och det finns Eye-fi kort. I studio, räcker inte MF eller långsam CDAF med live view?
 
Jag som har en 40D (köpt när 50D lanserades) känner att med den indikativa prislappen (kommer säkert att falla 10% sansat snabbt när det landar kameror i butiken) så känner jag att det är dags att uppgrader (har hoppat 50 och 60D för att jag inte sett uppsidan.

Varför??
Jo...
  • Wifi
    Vill plåta mer i studio än jag gär samt att det i många lägen är bra att kunna föra över bilder till padda elller liknande​
  • Liveview med AF
    Skulle vilja plåta mer "mellanformatskänsla" vilket denna medger​
  • Bättre ISO och brus
  • Hyfsat rätt pris
  • Vridbar skärm
Så....

Blir en tuff förhandling här hemma när slutlön eller första bonus kommer...

Jag har ett 40D själv - och förstår vad du menar.
Men tyvärr är 40D en betydligt större kamera. Hade hoppats att 70D var lite mer proffsig än 60D, som är väldigt liten - 70D ännu mindre! Men jag byter troligen också när prislappen är lagom låg:eek:)
 
Jag har ett 40D själv - och förstår vad du menar.
Men tyvärr är 40D en betydligt större kamera. Hade hoppats att 70D var lite mer proffsig än 60D, som är väldigt liten - 70D ännu mindre! Men jag byter troligen också när prislappen är lagom låg:eek:)


Humm Måste få lov att klämma på en... Ny har jag ju alltid vertikalgreppet på så kanske blir en hyfsad kompromiss i alla fall. Skall försöka komma förbi mediamarkt i Växjö idag för att känna på dess verkliga strl.
 
Nikon ser inte ut att släppa någon D400, så D7100 är det bästa dom kan göra i dag, det ser ju inte ut på något annat vis. D7100 är deras nya D400, Men 70D är ingen ny 7D den kommer senare med säkert 10bilder/s + annat godis. 70D är nog en konkurrent till D5200 som fick sin autofokus uppgraderad efter den fina D300s som är en semiprokamera av rang.


Canonfolket frågar sällan efter autofokus vid filmning, Profolket anser manuell fokus vid filmning som det bästa tillika 24b/s för att likna biofilm. Annars hade ju både C/N haft det för länge sedan i sina kameror.


//Bengt.
 
Nikon ser inte ut att släppa någon D400, så D7100 är det bästa dom kan göra i dag, det ser ju inte ut på något annat vis. D7100 är deras nya D400, Men 70D är ingen ny 7D den kommer senare med säkert 10bilder/s + annat godis. 70D är nog en konkurrent till D5200 som fick sin autofokus uppgraderad efter den fina D300s som är en semiprokamera av rang.


Canonfolket frågar sällan efter autofokus vid filmning, Profolket anser manuell fokus vid filmning som det bästa tillika 24b/s för att likna biofilm. Annars hade ju både C/N haft det för länge sedan i sina kameror.


//Bengt.

Precis: 70D konkurrerar mer med D5200 (fast då ffa med bättre sökare) än med D7100 men det föreslagna priset ligger närmre D7100. Sedan, rent kameramässigt för stillbilder, är 7D bättre men kostar ungefär samma. Därför ser jag att den nya sensorn behöver vara kanonbra för att kameraköp skall vara motiverad för stillbildsfotografer över en 7D eller Nikon D7100 (om man inte sitter på en del Canongluggar).
 
Ja och nu har det kommit en 70D också med helt ny AF som använder 40 miljoner pixlar som AF underlag om man nu ska tro det man läser. Nu kommer Gunnar och en del andra som envist hävdat att man aldrig skulle kunna få ordning på detta med fler pixlar än man idag har med hybrid-AF som vi känner detta från den föregående generations teknik som vi känner den. Utläsningsproblem m.m.

Nu används varje pixel som dessutom dubblerats med två dioder för detta.

"40 miljoner mätpunkter för autofokus
Canon har konstruerat en helt ny aps-c-sensor med 20,2 miljoner pixlar till Eos 70D. Canon säger inget om förbättringar i bildkvalitet, men uppmanar oss att testa kameran mot konkurrenterna. Det är främst Nikon D7100 som Canon har i sikte.

Varje pixel på sensorn består av två fotodioder med en gemensam mikrolins framför. Diodparen används för att styra fokuseringen med mjuka och säkra fokusrörelser som ser snygga ut vid videofilmning. Genom att jämföra signalen från vänster och höger diod kan kameran se hur långt just den delen av bilden har tills maxskärpa uppnås." (http://www.fotosidan.se/cldoc/canon-eos-70d-premiar-for-ny.htm)

Verkar som om Canon tagit sina föregående AF-problem på allvar till sist. Lite spännande tycker jag allt att det är. Vi är tydligen inte vid vägs ände ännu när det gäller AF-tekniken, vilket jag nästan tolkat Gunnars och en del andras pessimistiska inlägg som uttryck för.
 
Nikon ser inte ut att släppa någon D400, så D7100 är det bästa dom kan göra i dag, det ser ju inte ut på något annat vis. D7100 är deras nya D400, Men 70D är ingen ny 7D den kommer senare med säkert 10bilder/s + annat godis. 70D är nog en konkurrent till D5200 som fick sin autofokus uppgraderad efter den fina D300s som är en semiprokamera av rang.


Canonfolket frågar sällan efter autofokus vid filmning, Profolket anser manuell fokus vid filmning som det bästa tillika 24b/s för att likna biofilm. Annars hade ju både C/N haft det för länge sedan i sina kameror.


//Bengt.

De har fortfarande sagt att D7100 _inte_ är någon ersättare till D300(s), så nog finns det fortfarande hopp för en D400. När den sen kan tänkas dyka upp är så klart en helt annan fråga.
 
Som jag fattat det hela så är det nya AF-systemet konstruerat för att passa filmning och Live View, tydligen kan inte alla vanliga objektiv användas, utan det skall heta STM-optik för att fungera. Gamla problemet med att inte ta fokus på stillastående, verkar vara överspelat sedan länge, Följande autofokus har så vitt jag vet aldrig fått någon kritik om man ser till primeserien som började med 40D-50D-7D inte eller 60D har jag läst någon kritik över autofokusen.

Så Canon försöker väl helt enkelt att hitta lösningar till autofokus för filmning och Live View. vilket verkar lite underligt då Canonägare inte frågar efter det samma, filmning skall ju skötas med manuell fokus hävdas ju hela tiden, för det gör profilmarna. Live View är en annan historia där klagas det över trögheten ganska friskt.


//Bengt.
 
Precis: 70D konkurrerar mer med D5200 (fast då ffa med bättre sökare) än med D7100 men det föreslagna priset ligger närmre D7100. Sedan, rent kameramässigt för stillbilder, är 7D bättre men kostar ungefär samma. Därför ser jag att den nya sensorn behöver vara kanonbra för att kameraköp skall vara motiverad för stillbildsfotografer över en 7D eller Nikon D7100 (om man inte sitter på en del Canongluggar).


Vi kanske inte kan begära för mycket för snabbt, vanliga SLR har problem med Live View och snabbhet, 70D kan ha lösningen där enligt DPreview. Det verkar vara Fuji som ståtar med den bästa APS-C-sensorn nu, får dom fila lite till med följande autofokus så vete tusan vad som händer.


//Bengt.
 
Det nya AF-systemet fungerar väl bara i Live View?

Om man kan få till bra AF för video så tror jag nog att även de stockkonservativa Canonägarna börjar bli intresserade. :)
 
Tycker det här låter som en mer avancerad variant av hybridfokusen i NEX-5R eller NEX-6. Det fungerar tydligen bäst med STM-objektiv, men för stillbildsfotografering borde det inte spela någon roll om fokusen blir ryckig.

Jag är övertygad om att vi kommer få se mer av liknande teknik, och säkerligen också från Sony. Kul att se att också Canon hittar på lite nya skojsigheter då och då :)
 
Som jag fattat det hela så är det nya AF-systemet konstruerat för att passa filmning och Live View, tydligen kan inte alla vanliga objektiv användas, utan det skall heta STM-optik för att fungera. Gamla problemet med att inte ta fokus på stillastående, verkar vara överspelat sedan länge, Följande autofokus har så vitt jag vet aldrig fått någon kritik om man ser till primeserien som började med 40D-50D-7D inte eller 60D har jag läst någon kritik över autofokusen.

Så Canon försöker väl helt enkelt att hitta lösningar till autofokus för filmning och Live View. vilket verkar lite underligt då Canonägare inte frågar efter det samma, filmning skall ju skötas med manuell fokus hävdas ju hela tiden, för det gör profilmarna. Live View är en annan historia där klagas det över trögheten ganska friskt.


//Bengt.

Läser man Canons info så fungerar det nyanAF systemet med 103 av EF/EF-S objektiven och inte bara de tre STM objektiven. Däremot blir det ryckigt då STM objektiv inte används. Hur stödet ser ut för tredjepartsobjektiv är inte nämnt.
 
Ja Canongubbsen är inte dumma, dom avvaktar sedan avvaktar dom lite till, liksom kollar hur andra har gjort, sparar många timmar där på ritbordet, sedan klipper dom till. Enda avsteget är väl deras EOSM som fick toklångsam autofokus, det förstod jag aldrig riktigt hur dom tänkte.

//Bengt.
 
Läser man Canons info så fungerar det nyanAF systemet med 103 av EF/EF-S objektiven och inte bara de tre STM objektiven. Däremot blir det ryckigt då STM objektiv inte används. Hur stödet ser ut för tredjepartsobjektiv är inte nämnt.


Skall bli intressant när testerna rullar i gång, och hur allvarlig är ryckningarna, godkänner mannen på gatan, och ratas av den jättenogranne eller vad. Är det två AF-system, ett för stillbild och ett för Filmning/Live View.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.