ANNONS
Annons

Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
De bilderna ser också ut att ha brusreducering påslagen så det är svårt att säga om skillnaden ligger i sensorn eller brusreduceringsalgoritmerna.

Jag fick svar från Cyberphoto angående skillnaden mellan 60D och 70D. De har helt enkelt börjat ta bilderna i raw.

Detta beror på att vi har börjat ta bilder i RAW och konvertera till jpeg utan någon som helst inblandning av reducering, så länge vi har program för att öppna rå-filerna förstås, och det är tyvärr inte alltid så med helt nya modeller...som tex just nu Canons G16.

Kamerans reducering stängs inte av helt även om man ställer in det i kameran, därav orsaken att det brusar mer i 70D...lite missvisande men tyvärr har vi ingen möjlighet att ta om alla gamla ISO bilder. I framtiden kommer det eftersom bli mer rättvisande när gamla kameror utgår.
 
kolla linjalen

Fast att det verkar mer brusreducering på 700-bilden (detaljer försvinner kolla t.ex linjalen och gubbens mössa på sedeln) så har den mer brus i det svarta ovanför linjalen t.ex. Här verkar 70D vara duktigt bättre på det isot.
 
Jämför

Ska man gå efter dessa bilderna så ger en jämförelse vid 400-1600 iso (Som jag som fågelfotograf ofta använder) att 70D även är synbart bättre än N7100. Jag tror dock ingenting förrän jag hittar några rawbilder från fältmässiga förhållanden att ladda ner. Det verkar dock som om brusreduceringsalgoritmerna fungerar bra. Det blir ännu ett skäl att hålla fast vid DPP som rawprogram om nu även rawalgoritmerna i det programmet uppdateras med senaste uppdatering.
 
Trevligt

Vore ju trevligt ifall någon tidig ägare kunde ta en raw+jpg med brusred. satt i kameran till low eller medium och sedan konvertera rawbilden orörd (kamerainställningarna följer ju med) i DPP, Sedan lägga upp utsnitt från de två bilderna så vi får se om det är så att brusreduceringen i DPP är uppdaterad och så magisk som det verkar på de franska bildtesterna.
 
DxO test av 70D

Efter ha läst DxO test av 70D har jag nästan tappat suget helt då Canon inte alls verkar ha lagt någon energi på att förbättre bildkvaliten

http://www.dxomark.com/index.php/en...oes-the-new-dual-pixel-CMOS-AF-sensor-perform

"While the new dual pixel video AF system sounds promising, for stills photography the sensor in the Canon EOS 70D will perform very similarly to that the earlier EOS 60D (which was introduced in late 2010). That is slightly disappointing but there has been an improvement in pixel count (and likely resolution) and that’s not to say the other features and outright capability of the camera isn’t compelling, as it is."

Komma spara till 6D eller vänta på 7D MKII
 
Der här med ständigt lågare hög-iso noise kan ju inte fortsätta i en evighet, så kanske är vi bara 'at the end off the road' på den punkten. Och sen får vi inte glömma att låga brusnivåer handlar om digital brusreducering i samband med jpg. komprimering. Tittar man på rawblider, har det inte hänt mycket sedan 50D (som faktisk inte var särskilt mycket bättre än 40D).

Prova tex. at välja 'raw' - 3200 iso och modellerna 70D 60D 7D och D7100 här:

http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-70d/9

Om man tittar enbart på bruset och inte upplösning och skarpa, har det inte hänt något revolutionerande på en del år.
 
Senast ändrad:
DXO mark meter bara på sensoren, inte på färdig bilden som dpreview, focus numerique etc... Varför använder IKEA för sin brocshyrer Hasselblad ( jag har hört) , inte tex Nikon D3200 som har högre punkt i DXO test än Hasselblad.
 
Men...........................borde ni inte provtesta kameran (70D) själva innan ni dömer ut den? Dom här s.k testerna ger jag inte så där jättemycket för. Sen är det ju så att Canon har sitt färgschema som passar till vissa motiv och Nikon m.f har annat färgschema som passar till andra typer av motiv.........................................
 
Färgerna har inget med det dynamiska omfånget att göra, och plåtar man i råformat är det enkelt att justera färgerna i efterhand och profilera med t.ex. QPCard.
 
Färgerna har inget med det dynamiska omfånget att göra, och plåtar man i råformat är det enkelt att justera färgerna i efterhand och profilera med t.ex. QPCard.

Nu var det INTE "dynamiskt" omfång jag syftade på utan mer på kameran i allmänhet och det är nog bara en liten klick som bryr sig om tekniska detaljer. 90-95% av alla användare av 70D tycker nog att den färdiga bilden man tar är viktigare. Det här med RAW föressten.....................känner inte många fotografer som använder det speciellt ofta eftersom dagens kameror ger så pass bra färdiga bilder!
 
Nu var det INTE "dynamiskt" omfång jag syftade på utan mer på kameran i allmänhet och det är nog bara en liten klick som bryr sig om tekniska detaljer. 90-95% av alla användare av 70D tycker nog att den färdiga bilden man tar är viktigare.

Nu är det ju så att de där tekniska detaljerna som Dynamiskt omfång faktiskt är de som poåverkar hur den färdiga bilden blir. Det beror såklart på vad man oftast fotograferar, men om man har bra ljus och använder lågt ISO och har motiv med ett brett spektrum av ljusintensitet så är DR absolut avgörande för hur den färdiga bilden blir. Det gäller t.ex. landskapsfotografer som vill kunna få teckning i himlar och ljusare områden samtidigt som man vill att skuggor i berg eller så inte ska vara svarta blobbar.

Samma sak för studiofotografering beroende på motivet såklart, men om det är starkt kontrasterande kläder och man samtidigt vill ha ut alla nyansskitningar i ett ansikte eller så är det också viktigt.

Plåtar man dokumentär eller sport på höga ISO, eller knäpper kort för familjealbumet är just denna egenskap inte så viktig, men det är fånigt att försöka sätta något motsatsförhållande till mätvärden och resultat ,när det är just dessa egenskaper som påverkar resultatet. Ska man diskutera och jämföra så är uppmätta värden det som gäller, inte massa tyckande.


Det här med RAW föressten.....................känner inte många fotografer som använder det speciellt ofta eftersom dagens kameror ger så pass bra färdiga bilder!

Årets underligaste påstående. Vilken seriös fotograf använder inte RAW? Är ju rent sagt puckat att bildbehandla och göra alla inställningar innan bilden tas. Visst GÅR det att hjälpligt korrigera en JPEG med fel vitbalans eller exponering med visst besvär, men varför göra det besvärligt?

Har man råkat ha kameran inställd på för mycket brusreducering, skärpa färgmättnad eller nåt som plockar bort detaljerna så är ju det förlorat för alltid. Sen gör man ofta (jag i alla fall) flera färdiga bilder från en RAW-fil, vilket inte görs så lätt med en jpeg.

Gissar att det hänger ihop det där med att inte bry sig om att ha stort DR och att man nöjer sig med JPEG. Beror väl helt vad man vill få ut från sina bilder helt enkelt.


/Mats
 
Jag är f.ö. också besviken på 70Ds mätvärden i DxO. Trodde att Canon med en ny sensorgeneration skulle komma ikapp och ha en annan karaktär på bilderna.

Men det finns ju en massa annat som är bra med den här kameran, AF-systemet i video i synnerhet!

För min del blir det en 70D. Jag har just gjort mig av med mitt Nikon-system med en D600 och bytet till detta lär bli ett ordentligt nerköp i bildkvalitet vid stillbild, så är det bara, men som sagt det finns andra anledningar som väger tyngre så det blir en Canon crop-kamera ändå. Ska bli kul att ratta Canon, har väldigt lite erfarenhet av det. Får se hur det blir i längden.


/Mats
 
Lite oväntat att den har samma karaktär som tidigare Canon-sensorer när det gäller DR på låga ISO, men annars är den aningen bättre än 7D och lika som Nikon D7100 när det gäller brus.

Det var väl snarare helt väntat? Vi borde nog ha hört talas om saken om Canon hade lyckats bygga sensorer med kolumnvis utläsning med A/D-omvandling per kolumn.
 
Inte RAW?

Årets underligaste påstående. Vilken seriös fotograf använder inte RAW? Är ju rent sagt puckat att bildbehandla och göra alla inställningar innan bilden tas. Visst GÅR det att hjälpligt korrigera en JPEG med fel vitbalans eller exponering med visst besvär, men varför göra det besvärligt?

Jag håller helt med. Jag använder RAW för att jag är för lat för att ändra en hel massa inställningar på kameran för varje bild jag tar. Det är ju så man måste göra för att få bästa resultat med JPEG direkt ur kameran. Om man sen missar en inställning eller ångrar en inställning så är det kört.

Med RAW kan man i lugn och ro göra alla dessa inställningar i efterhand, och man behöver bara göra det på de bilder man faktiskt vill lägga på en websida eller göra en förstoring av.

Den smarte, late och bekväme fotografen använder RAW!

(Det finns förstås professionella sammanhang där kvalitetskraven inte är jättehöga och det är bråttom. Då passar JPEG direkt ur kameran alldeles utmärkt.)
 
Jag håller helt med. Jag använder RAW för att jag är för lat för att ändra en hel massa inställningar på kameran för varje bild jag tar. Det är ju så man måste göra för att få bästa resultat med JPEG direkt ur kameran. Om man sen missar en inställning eller ångrar en inställning så är det kört.

Med RAW kan man i lugn och ro göra alla dessa inställningar i efterhand, och man behöver bara göra det på de bilder man faktiskt vill lägga på en websida eller göra en förstoring av.

Den smarte, late och bekväme fotografen använder RAW!

(Det finns förstås professionella sammanhang där kvalitetskraven inte är jättehöga och det är bråttom. Då passar JPEG direkt ur kameran alldeles utmärkt.)

Håller med helt och hållet att det är bekvämare på alla sätt och vis att ta bilderna i RAW, för att (efter behov) kunna korrigera så många saker som möjligt i efterhand. Förbannar de bilder jag tog i början av mitt digitala fotograferande som råkade bli JPG... ett rent helvete att redigera. Tacksamt nog är det ganska få bilder det gäller, men några guldkorn finns det allt där, som jag hade gjort mycket för att ha i RAW istället.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.