ANNONS
Annons

Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
Skall bli intressant när testerna rullar i gång, och hur allvarlig är ryckningarna, godkänner mannen på gatan, och ratas av den jättenogranne eller vad. Är det två AF-system, ett för stillbild och ett för Filmning/Live View.

Ja, det är två AF system - ett vanligt PDAF med submirror från huvudspegeln som kommer fungera bäst i dåligt ljus och som ger AF med alla EF/EF-S objektiv och ett annat med PDAF på sensorn för snabb live view och filmningsfokusering. Det vanliga är ärvt från 7D och det via sensorn är helt nytt.
 
Sedan, rent kameramässigt för stillbilder, är 7D bättre men kostar ungefär samma. Därför ser jag att den nya sensorn behöver vara kanonbra för att kameraköp skall vara motiverad för stillbildsfotografer över en 7D eller Nikon D7100 (om man inte sitter på en del Canongluggar).

7D och 70D är specifikationsmässigt mycket lika varandra. Sjuan har ett litet övertag framförallt vad gäller huset och ergonomin, men annars skiner nog 70D i de flesta genrer. Bildkvalitetmässigt är det inte troligt att en ny Canonkamera skulle vara sämre än en som snart har fyra år på nacken? För den som i första hand håller på med actionfoto eller behöver magnesiumhuset är nog 7D fortfarande ett bättre val, alla andra lär få mycket mer för pengarna med 70D.

Tiderna när folk uppdaterade så fort det kom en ny modell är nog också förbi, teknikutvecklingen håller ett något lugnare tempo nuförtiden, skillnaderna är mer subtila.
Visst kan jag tänka mig en 70D, men hoppas fortfarande att en 7DmkII dyker upp framåt hösten.
 
Nu var det förvisso bara en bild tagen med hyfsat högt iso (3200) bland testbilderna, men den tycker jag helt klart såg lovande ut. Även nyfiken på om Canon äntligen lyckats ta sig marginellt högre än de 12 steg DR de varit fast på de senaste åren.
 
Jag har ett 40D själv - och förstår vad du menar.
Men tyvärr är 40D en betydligt större kamera. Hade hoppats att 70D var lite mer proffsig än 60D, som är väldigt liten - 70D ännu mindre! Men jag byter troligen också när prislappen är lagom låg:eek:)

"Proffsig kamera" är väl inte samma som "stor kamera"?

Jag har en EOS 40D och en EOS 60D. Min 40D har jag knappt använt sen jag köpte 60D. Delvis för att 60D är en mycket bättre bildmakarmaskin, men också för att 60D är mindre och lättare, och därmed är bekvämare att ta med sig och använda.

Om man jämför bilder på EOS 60D och EOS 70D sida vid sida (en bit ner på sidan), så ser man att storleksskillnaden knappt är märkbar. Jag tvivlar på att det är någon hanteringsmässig skillnad.
 
7D och 70D är specifikationsmässigt mycket lika varandra. Sjuan har ett litet övertag framförallt vad gäller huset och ergonomin, men annars skiner nog 70D i de flesta genrer. Bildkvalitetmässigt är det inte troligt att en ny Canonkamera skulle vara sämre än en som snart har fyra år på nacken? För den som i första hand håller på med actionfoto eller behöver magnesiumhuset är nog 7D fortfarande ett bättre val, alla andra lär få mycket mer för pengarna med 70D.

Med samma AF-system och nästan samma maximala bildfrekvens (7 b/s mot 8 b/s) så tror jag inte att actionfotografen vinner så mycket på att välja 7D framför 70D att det motiverar att inte få alla övriga saker som 70D är bättre på.

Återstår byggmaterialet, men hur mycket hållbarare är 7D än 70D egentligen?
 
Var inne och klämde på en 60D idag och SÅ liten var den väl inte eller??
Visst jämfört med större kameror så kanske men nja...

Gilalr verkligen vad man läser om den och dess spec. Klart imponerad men vill se verkliga testbilder. Hittade inget på Dpreview och har inte hunnit leta SÅ mycket ännu tyvärr.

men hitintills så ser det bra ut...
 
Med samma AF-system och nästan samma maximala bildfrekvens (7 b/s mot 8 b/s) så tror jag inte att actionfotografen vinner så mycket på att välja 7D framför 70D att det motiverar att inte få alla övriga saker som 70D är bättre på.

Återstår byggmaterialet, men hur mycket hållbarare är 7D än 70D egentligen?

Ingenting har förändrats sedan analoga tiden. Tillverkarna skriver headline specarna stort men alla som fotat länge med semiproffs/proffskameror kollar det finstilta och det som inte står. Hos 70D är sökaren mindre än 7D. Hur är det med spegellådan - vilket material? Spegeluppfällningsmotorn - hur bra är den? ( har sett pajade sådana) inre chassit - hur solit? Jag kan hålla med om att även om ett yttrehölje av plast sannolikt är lika bra avseende väsentlig tålighet som metall (kolla bara EOS 1, 1N t ex) så är innanmätet viktigare. Att det står att det finns en "metal substructure" säger inget om hur den är byggd j f med 7D - är t ex en metallbit en "metal substructure"?

Vilken teknik i 70D är ett steg upp från 7D för stillbildsfotografer? Jag ser bara möjligen sensorn - om den levererar. Annars köper man ju, om man är stillbildsfotograf (undantag möjligen i studio) en kamera med sämre grepp och sökare, i plast en 70D för samma pengar som en 7D.

Som jag sagt - som stillbildsfotograf hängar allt på sensorn hos den här kameran. Är sensorn ruskigt bra, så kan den ju helt klart vara ett bra tillskott. Det verkar dock som om Canon prioriterat videofilmaren.
 
"Proffsig kamera" är väl inte samma som "stor kamera"?

Jag har en EOS 40D och en EOS 60D. Min 40D har jag knappt använt sen jag köpte 60D. Delvis för att 60D är en mycket bättre bildmakarmaskin, men också för att 60D är mindre och lättare, och därmed är bekvämare att ta med sig och använda.

Om man jämför bilder på EOS 60D och EOS 70D sida vid sida (en bit ner på sidan), så ser man att storleksskillnaden knappt är märkbar. Jag tvivlar på att det är någon hanteringsmässig skillnad.

Nej det är inte nödvändigtvis synonymt, men i dagsläget måste man i princip alltid gå upp till "proffsiga kameror" för att få en kamera som inte är överdrivet liten. Gällande såväl Canon som Nikon. För oss med kanske större händer än genomsnittet är det ganska irriterande faktiskt, ALLA vill inte ha mindre och mindre kameror.
 
Jag har långa fingrar och stor tumme, Men 60D tyckte jag har ett mycket bra grepp, det satt inget stort objektiv på kameran vad jag mins, det kan annars påverka intrycket. 60D kändes betydligt bättre att hålla än konkurrenten D7000 som den jämförs med. upplever plasten hos 60D som ovanligt lyckad faktiskt, så bra att man nästan kan tro att den har metall inbakad, den lättare vikten mot tex 7D ser jag bara fördelar med, särskilt när man jobbat så bra med plasten.


Vid normalanvändning tror jag 60D håller hur länge som helst, Canon är bra vad gäller greppkänsla, allt detta berömmer jag, fast jag själv äger en Sonykamera.


//Bengt.
 
Eftersom det är en tvåsiffrig Canon så får man ha förväntningar därefter. Jämförelsen med ensiffriga Canon haltar ju rejält. För 10000:- får man en förbannat bra kamera i 70D. Tror nog att den kan prestera väl så bra som en 7D och isoegenskaperna kan ju inte vara sämre. För 7D är inte bra på höga iso.
 
Eftersom det är en tvåsiffrig Canon så får man ha förväntningar därefter. Jämförelsen med ensiffriga Canon haltar ju rejält. För 10000:- får man en förbannat bra kamera i 70D. Tror nog att den kan prestera väl så bra som en 7D och isoegenskaperna kan ju inte vara sämre. För 7D är inte bra på höga iso.

Jamför greppet och byggmaterialet med tidigare tvåsiffriga modeller - ffa 10D, 30D, 40D, 50D. Varför skulle förväntningarna på 70D vara lägre bara för att 60D var i ett helt annat segment? Titta då även på den prismässiga konkurrenten D7100 - lite bättre grepp och MgAl legering. Även Sony A77 för mindre pengar har MgAl legering och bättre grepp (nu jämför jag med 60D som är i samma storlek och själva huset är väldigt likt. Så, historiskt har tvåsiffriga EOS D varit rejälare än de sista två. 60D haltade efter i material gällande D7000 och samma händer nu. Betänk det stora, nästan enorma prisfallet mellan då 60D var ny och nu. Samma lär ju hända med 70D under dess livslängd - vilket är bra men kanske talar för att 60D inte var så attraktiv bland de köpstarkare som man hoppats?
 
Jamför greppet och byggmaterialet med tidigare tvåsiffriga modeller - ffa 10D, 30D, 40D, 50D. Varför skulle förväntningarna på 70D vara lägre bara för att 60D var i ett helt annat segment? Titta då även på den prismässiga konkurrenten D7100 - lite bättre grepp och MgAl legering. Även Sony A77 för mindre pengar har MgAl legering och bättre grepp (nu jämför jag med 60D som är i samma storlek och själva huset är väldigt likt. Så, historiskt har tvåsiffriga EOS D varit rejälare än de sista två. 60D haltade efter i material gällande D7000 och samma händer nu. Betänk det stora, nästan enorma prisfallet mellan då 60D var ny och nu. Samma lär ju hända med 70D under dess livslängd - vilket är bra men kanske talar för att 60D inte var så attraktiv bland de köpstarkare som man hoppats?

Enormt prisfall, vad är då Canon 5D MarkIII, 9000 på ett år, från 32 till 23 tusen. En väldigt populär kamera.
Eller MarkII som var en av de populäraste på marknaden, föll som en gråsten i vattnet.
Materialet vet du inget om, bara gissningar, greppet lika så. 30D är länge sen, lite har hänt även om materialet verkar vara detsamma.
Tro mig den kommer att vara en bra kamera.
Men vill man att den ska vara skit så blir det skit i ens ögon.

Det finns en hel uppsjö av andra kameror om inte denna passar.
För mig kommer den säkert att passa om jag blir sugen på en APS-C kamera i framtiden.
 
Enormt prisfall, vad är då Canon 5D MarkIII, 9000 på ett år, från 32 till 23 tusen. En väldigt populär kamera.
Eller MarkII som var en av de populäraste på marknaden, föll som en gråsten i vattnet.
Materialet vet du inget om, bara gissningar, greppet lika så. 30D är länge sen, lite har hänt även om materialet verkar vara detsamma.
Tro mig den kommer att vara en bra kamera.
Men vill man att den ska vara skit så blir det skit i ens ögon.

Det finns en hel uppsjö av andra kameror om inte denna passar.
För mig kommer den säkert att passa om jag blir sugen på en APS-C kamera i framtiden.


Någonting vet man väl om materialet, står på "digitalpicture":
aluminium and polycarbonate resin with glass fiber..

Mvh. Henke
 
Enormt prisfall, vad är då Canon 5D MarkIII, 9000 på ett år, från 32 till 23 tusen. En väldigt populär kamera.

Fast ärligt talat var 5D Mark III för högt prissatt när den släpptes, i jämförelse med konkurrensen (D800), något jag väl kommer ihåg att många hade klagomål på. Så att den skulle falla till mer resonabla prisnivåer var högst väntat.

Jag tror hur som helst säkert att 70D kommer vara en utmärkt kamera, och jag hoppas verkligen att Canon äntligen kravlar sig över de 12 stegs DR som de tycks vara fast under. Hoppas även på utmärkt iso-prestanda även vid dåligt ljus. Inte för att jag personligen har några som helst planer på att gå tillbaka till APS-C, men konkurrens är verkligen sällan något negativt :) Det brukar i slutändan resultera i bättre kameror för oss alla, oavsett märke.
 
Jamför greppet och byggmaterialet med tidigare tvåsiffriga modeller - ffa 10D, 30D, 40D, 50D. Varför skulle förväntningarna på 70D vara lägre bara för att 60D var i ett helt annat segment? Titta då även på den prismässiga konkurrenten D7100 - lite bättre grepp och MgAl legering. Även Sony A77 för mindre pengar har MgAl legering och bättre grepp (nu jämför jag med 60D som är i samma storlek och själva huset är väldigt likt. Så, historiskt har tvåsiffriga EOS D varit rejälare än de sista två. 60D haltade efter i material gällande D7000 och samma händer nu. Betänk det stora, nästan enorma prisfallet mellan då 60D var ny och nu. Samma lär ju hända med 70D under dess livslängd - vilket är bra men kanske talar för att 60D inte var så attraktiv bland de köpstarkare som man hoppats?

Jo känslan med 40D-50D-7D är så klart högre, där håller jag så klart med dig. Vi har haft debatter dock att många tröttnar på sina större tyngre kameror efter ett antal år, svampplockaren tycker att det blir besvärligt med en 7D och 24-70 påskruvat. Till en början så är man upprymd och tar gärna med sig metallklumpen överallt, man har inget i mot att folk imponeras av den majestätiska pjäsen. När åren går så får ofta tungviktaren stanna hemma, och den bättre kompakten får följa med.

Jag tycker i alla fall att D7000 har ett ovanligt kort grepp, Även deras gamla paradkamera D300s var mindre än vad jag först trodde. Dom bästa greppen får man oavsett tyngd eller storlek med FF-modellerna, A900 och MKII eller nya MKIII som exempel. A77 har ungefär ett liknande grepp som 7D, men är mera urmejslat för fingrarna, Skulle dock inte ha något i mot att både A77 och 7D hade haft 5mm till för lillfingret. Men det är väl meningen att man skall förledas att skruva på ett extra grepp för några tusen till.

Äldre analoga kameror som man haft hade inget grepp överhuvud taget, men man vande sig det också, och tänkte inte så mycket på det. Canon som släpper serien D500 och framåt varje år brukar sänka priset på dessa ganska rejält, samtidigt som tre år äldre modeller av serien fortfarande säljs. 7D sjönk väl en 30% bara efter ett år typ. Sony har brutet en tråkig tradition med att mycket oväntat sänka priset på A77 vilket inte var fallet med A700. men C/N har stora marginaler så den som kan vänta något halvår tjänar oftast några tusenlappar.

Nej möjligheten till utbytbara grepp skulle inte vara dumt, varför inte kunna snäppa dit en fin liten klack under greppet för lillfingret, skulle kunna bli ett trevligt tillbehör av lite olika utformningar som man fick prova, kanske köpa flera att kunna byta med.

//Bengt.
 
Materialet vet du inget om, bara gissningar, greppet lika så. 30D är länge sen, lite har hänt även om materialet verkar vara detsamma.
Tro mig den kommer att vara en bra kamera.
Men vill man att den ska vara skit så blir det skit i ens ögon.

Det här får mig att tänka på diskussionerna kring plasten i 300D. Väldigt många skrek högt att den där plastleksaken ramlar isär så fort man tar den utomhus. Så fel det blev. Min höll ihop alldeles utmärkt, och inte kan jag minnas att folk hade problem med hållbarheten?
Efter 300D så blev det en 30D för mig. Greppet var utmärkt och det var absolut inget fel på kameran, men någon gång är det dags att byta upp sig och jag blev med en 7D. Fantastisk autofokus, men greppet - jag fick kramp! Vertikalgrepp blev ett måste, och då fungerar ergonomin för mig. Har klämt på massor av Canonkameror sedan dess, och både 550D, 6D, 60D och 5Dmk3 känns skönare än 7D i min hand.
Plastkomposit är helt klart ett framtidsmaterial, men en av fördelarna med ett magnesiumhus är att det tål mer skrap och stötar utan att bli fult.

De flesta verkar glömma om att vi pratar om en helt vanlig EOS-kamera som har fått en helt ny sensor, som förmodligen presterar, och helt nya möjligheter att autofokusera. Många "icke-fotografer" som köper kamera kommer att uppskatta detta högt, medan vi andra får tillgång till en alldeles utmärkt kamera till bra pris.
Att tro att en ny kamera anno 2013 skulle kunna vara måndfaldigt mycket bättre än något nuvarande är helt orealistiskt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.