Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
Att tro att en ny kamera anno 2013 skulle kunna vara måndfaldigt mycket bättre än något nuvarande är helt orealistiskt.

Canon har dock en bra bit på vägen för att nå ifatt konkurrenterna gällande dynamiskt omfång, och i det avseendet ÄR de nyaste modellerna från Nikon/Sony/Pentax rejält mycket bättre. Hur stor roll det sen spelar i praktiken är däremot givetvis helt individuellt, men Canon har ärlig talat knappt rört sig ur fläcken de senaste 5-6 åren i just detta avseende. Hoppas som sagt på att de gjort något åt saken med den nya sensorn :)

I slutändan går det att ta utmärkta bilder med samtliga nyare kameror, oavsett märke, men hur många diskussioner hade vi fått på detta forum om vi nöjde oss med det ;)
 
Enormt prisfall, vad är då Canon 5D MarkIII, 9000 på ett år, från 32 till 23 tusen. En väldigt populär kamera.
Eller MarkII som var en av de populäraste på marknaden, föll som en gråsten i vattnet.
Materialet vet du inget om, bara gissningar, greppet lika så. 30D är länge sen, lite har hänt även om materialet verkar vara detsamma.
Tro mig den kommer att vara en bra kamera.
Men vill man att den ska vara skit så blir det skit i ens ögon.

Det finns en hel uppsjö av andra kameror om inte denna passar.
För mig kommer den säkert att passa om jag blir sugen på en APS-C kamera i framtiden.

Bra kamera - det tvekar jag inte på. MEN alla kameror idag är bra. Det jag undrar över är om man har 10.000:- att lägga på en kamera och man nöjer sig med stillbilder varför skall man välja denna (brasklapp för om Canon gjort något mirakulöst med sensorn avseende DR och brus). Ingen kamera existerar i ett vakum. Jag tycker helt enkelt att, avseende själva kamerahuset och stillbildsegenskaper, att Canon hade behövt göra mer med tanke på kontroverserna kring 60D (som jag faktiskt äger inköpt för 5000:- ny). Den nya kameran har inte bemött kritiken mot dess föregångare frånsett återkomst av AF fine tuning.
 
Vilken teknik i 70D är ett steg upp från 7D för stillbildsfotografer?
PDAF i Live View och vridbar skärm är två exempel
Jag ser bara möjligen sensorn - om den levererar. Annars köper man ju, om man är stillbildsfotograf (undantag möjligen i studio) en kamera med sämre grepp och sökare, i plast en 70D för samma pengar som en 7D.
Greppets braihet är nog tämligen individuellt. Jag tycker t.ex. att greppet på EOS 60D är bättre än det på EOS 40D.
 
Canon hade behövt göra mer med tanke på kontroverserna kring 60D (som jag faktiskt äger inköpt för 5000:- ny). Den nya kameran har inte bemött kritiken mot dess föregångare frånsett återkomst av AF fine tuning.

Då mycket av diskussionen verkar kretsa kring bristerna i 60D så kan det kanske vara bra om någon sammanfattar dessa i den här tråden? Då kan vi föra en vettig diskussion om huruvida 70D har täckt in dessa eller inte.
 
Då mycket av diskussionen verkar kretsa kring bristerna i 60D så kan det kanske vara bra om någon sammanfattar dessa i den här tråden? Då kan vi föra en vettig diskussion om huruvida 70D har täckt in dessa eller inte.

Bristerna i 60D:
1. Sämre byggmaterial än föregångarna
2. Sämre grepp - mindre plats för handen
3. Färre kontroller
4. Flera customställningar saknas
5. Ingen AF mikrojustering

Till detta får läggas bristerna gentemot samtidiga konkurrenten D7000:
1. Sämre byggmaterial
2. Sämre sensor ffa DR sämre
3. Mindre avancerad AF, inte nödvändigtvis sämre

Med D7100 har Nikon åter uppgraderat AF till full proffsnivå - d v s DX varianten av den från D3/s och D700.

Canon har åtgärdat AF microjustering och AF, men det senare är inget AF system som återfinns i någon form hos de rena proffskamerorna. Avseende sensorn får vi se.

På det stora hela kan man säga att 60D var anpassad för att konkurrera med en efterföljare till D90, men D7000 var inte en direkt efterföljare utan 1/2 steg upp i "proffsighet" avseende ffa AF och materialval. 60D hamnar, f u sökaren, bps och buffert, närmast den billigare D5200 vad gäller funktioner som associeras med avancerade användare (nu vet jag att många av dessa ändå kört med enklare kameror). Poängen är den att x0D serien har varit dugliga andrahus för proffsen och med 60D och 70D vill tydligen Canon att dessa skall vara hänvisade till 7D och dess eventuella efterföljare.

Inget fel på kameran - men till det priset hamnar den i fel segment.
 
Avseende själva sensor AF tekniken så medför denna möjligen i förlängningen helt nya AF möjligheter i framtida proffshus. Med en halvgenomskinlig spegel eller EVF så skulle på sikt sensor AF kunna ersätta en separat AF modul. Sannolikt är ljuskänsligheten i dessa små AF pixlar ännu inte så bra men man skulle kanske kunna tillämpa binning för AF. AF på sensorn skulle ju kunna möjliggöra en fantastisk följande AF på just det motiv man vill - för nu använda ju varenda pixel för att känna igen motivet. Med fast halvgenomskinlig spegel till OVF eller ingen spegel emellan med EVF finns ingen mirror blackout (samma idé som SLT) och ingen blackout för AF sensorn och skulle kunna ge proffshusen nya möjligheter. En så snabb och avancerad tillämpning lär nog kräva några år av utveckling.
 
Inget fel på kameran - men till det priset hamnar den i fel segment.

Är inte det typiskt för Canon att ha ett alldeles för högt pris (enligt oss "förståsigpåare") vid introduktionen? Förmodligen i förvissningen att det finns en massa Canon-fans som kommer att köpa kameran ändå. Sen sjunker priset så sakteliga.
 
Är inte det typiskt för Canon att ha ett alldeles för högt pris (enligt oss "förståsigpåare") vid introduktionen? Förmodligen i förvissningen att det finns en massa Canon-fans som kommer att köpa kameran ändå. Sen sjunker priset så sakteliga.

Det tycks vara normen ja ^^ Men ett år senare brukar de ha landat omkring där konkurrensen ligger prismässigt så.
 
Ibland sjunker priset rätt snabbt. Prisjakt har statistik över prisutveckling. När jag köpte min EOS 60D 3-4 månader efter introduktionen hade priset sjunkit en hel del. Efter cirka ett halvår började priset plana ut, men efter ungefär 2 år började priset stadigt sjunka igen.

En liknande prisutveckling på EOS 70D vore välkommen.
 
Ibland sjukner priset rätt snabbt. Prisjakt har statistik över prisutveckling. När jag köpte min EOS 60D 3-4 månader efter introduktionen hade priset sjunkit en hel del. Efter cirka ett halvår började priset plana ut, men efter ungefär 2 år började priset stadigt sjunka igen.

Samma prisutveckling på EOS 70D vore välkommen.

Mhm. Fortfarande väldigt nyfiken på hur väl nya sensorn kommer prestera... och om de äntligen kravlat sig över 12 stegs dynamiskt omfång :) Mer rimligt prissatt kommer den säkerligen bli en uppskattad uppgradering för somliga.
 
Jag är tveksam till att Canon har gjort någon radikal förbättring av sensorprestanda rent generellt. Jag tror mer på att de har lyckas förbättra lågljusprestanda, som ju Canon tycks vara rätt duktiga på. Canons sensorer för de senaste småbildskamerorna kommer ifatt, och går i vissa fall lite om, Nikons motsvarigheter på höga ISO-inställningar.

Men det är förstås bara spekulationer. Snart får vi nog veta.
 
Jag är tveksam till att Canon har gjort någon radikal förbättring av sensorprestanda rent generellt. Jag tror mer på att de har lyckas förbättra lågljusprestanda, som ju Canon tycks vara rätt duktiga på. Canons sensorer för de senaste småbildskamerorna kommer ifatt, och går i vissa fall lite om, Nikons motsvarigheter på höga ISO-inställningar.

Men det är förstås bara spekulationer. Snart får vi nog veta.

Jag är väl i ärlighetens namn tveksam också... men jag hoppas! Konkurrens är som bekant sällan något negativt. Ja, de har helt klart tagit sig själva i kragen gällande lågljusprestanda, vilket givetvis är mycket trevligt för Canonister, då de onekligen varit lite efter på den punkten tidigare.

Yup yup, väntar med iver på tester!
 
Det Bengf skrev i #50 håller jag till störta delen med om. Tyngden är klart ett hinder för att kameran ska få följa med i många sammanhang. Min gamla 400D är betydligt trevligare att bära på än min 7D som dock är trevligare att fotografera med. Jag får faktiskt också rum med lillfingret utan extra grepp, förutsatt att jag håller pekfingret på avtryckaren.
Jag har nu ingen erfarenhet av 60D, men i dagsläget, eller rättare om någon månad hade jag kanske valt 70D framför 7D, vikbar skärm bra ibland, AF vid filmning inte så dumt för en amatör. Hållbarheten räcker nog till. Jag har (o)lyckats slå sönder min 7D vid ett fall i min yttertrapp, så metall är inte oförstörbart den heller. Nåja kameran gick att reparera och fungerar utmärkt,så stommen klarade sig.
När det gäller pris brukar det alltid bli så att det rekommenderade priset vid introduktion inte blir det som gäller på marknaden, dessutom brukar priset alltid sjunka efter hand, vidare så är ju inte valutakurserna särskilt stabila, den svenska kronan har blivet betydligt starkare än för några år sen, vilket givet lägre priser i Sverige på importerade varor.
 
När det gäller transport/ bärbarhet är storleksskillnaden mellan 40D/50D och 60D/70D försumbar. Objektivet kommer ju till och det har större betydelse.
 
När det gäller transport/ bärbarhet är storleksskillnaden mellan 40D/50D och 60D/70D försumbar. Objektivet kommer ju till och det har större betydelse.

Det är något jag reflekterat över tidigare, hur många proklamerar hur mycket bättre det är att ett hus väger 200 g mindre än ett annat... men det spelar ju verkligen ingen roll om man sen fläskar på en ljusstark zoom på kameran. Marginellt lägre TOTALVIKT är givetvis trevligt för somliga, men att bara fokusera på huset och sen slänga på enorm optik på den låter lite kontraproduktivt.
 
Själv tycker jag att det blir mycket skönare att fotografera tex med batterigrepp på 7D tillsammans med mitt 70-200/4 L IS USM. Det känns lättare pga att det blir sådan underbar balans, så att det blir mindre vikt är inte alltid ett + tycker jag.
 
Det finnes redan länkat i kommentarerna till artikeln om 70D här på fs, men tänkte att det kan vara bra att posta den här med.

http://web.canon.jp/imaging/eosd/samples/eos70d/

Bilder och film! Ser riktigt jäkla bra ut!

Tack för detta. Det finns emellertid bara en bild på ISO 3200 med mörka detaljer - andra är lägre ISO och/ eller dåligt representerade lågdager. Det framgår inte hur de är tagna. Råformat med behandling i DPP med pålagd profil till JPEG +/- brusreduceringsprogram? Tittar man på ISO 3200 med den mörkhyade musikern tycker jag skönja en utsmetning av detaljerna i tyget och den svarta bakgrunden kan ha haft sin luminans minskad till 0 för att ta bort mörkerbrus +/- extra brusreducering. Jag tycker ändå att utsmetningen vid ISO 3200 i tyget är ändå hyffsat beskedlig. Vi får avvakta tester.
 
Absolut. Jag funderade på hur rawfilerna blir. Men det är nog ett steg i rätt riktning i alla fall tror jag.

Men jag gillar verkligen hur filmningen fungerar! Samt att de har både om hur den filmen är filmad, vilka inställningar och objektiv i de olika tagningarna och fokuseringslägena.
 
Själv tycker jag att det blir mycket skönare att fotografera tex med batterigrepp på 7D tillsammans med mitt 70-200/4 L IS USM. Det känns lättare pga att det blir sådan underbar balans, så att det blir mindre vikt är inte alltid ett + tycker jag.

Instämmer till fullo. Jag vill verkligen inte ha en för lätt kamera, framför allt inte när den paras med större optik. Men där är vi alla givetvis annorlunda :) Men som du säger är vi nog några som föredrar "rejälare" kameror.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.