Annons

Canon EOS 70D eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dessis

Aktiv medlem
Så småningom funderar jag på att skaffa mig ett nytt kamerahus, men är inte säker på vilket jag skall välja. Fotograferar mest porträtt, natur och djur, något som jag tycker är viktigt med nästa kamera är att den skall vara snabb, fungera bra till djur och andra motiv i rörelse.

Kollat lite på Canons 70D och 7D (det är alltså en Canon jag skall ha, inget annat), vilken av dessa är att föredra, vilka är de största skillnaderna? Eller har någon något helt annat förslag?
 
Så småningom funderar jag på att skaffa mig ett nytt kamerahus, men är inte säker på vilket jag skall välja. Fotograferar mest porträtt, natur och djur, något som jag tycker är viktigt med nästa kamera är att den skall vara snabb, fungera bra till djur och andra motiv i rörelse.

Kollat lite på Canons 70D och 7D (det är alltså en Canon jag skall ha, inget annat), vilken av dessa är att föredra, vilka är de största skillnaderna? Eller har någon något helt annat förslag?

https://www.google.se/search?q=70d+...0.69i57j69i62.2359j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
Det förefaller som om sensorprestanden demellan är mycket lika och skillnaden i upplösning mellan 18 och 20mp är försumbar. Autofokusmodulen förefaller vara samma (fas-AF alltså). Skall man ha bra AF vid filmning eller mindre kamerahus är nog 70D att föredra. Annars, för stillbilder vinner nog 7D med bättre byggmaterial (metall vs plast), bättre grepp (större kamera), tror även den är lite snabbare i serietagning. Så, för video: 70D. Stillbilder: 7D. Alternativet om man vill ta stillbilder i huvudsak och klarar sig med marginellt sämre AF (fas-AF), vilket du bör göra om inte sportfoto ingår, och tycker kamerahuset 70D känns OK (60D har nästan identiskt hus) då kan man spara en hacka på att köpa en utgående 60D. Den har samma sensor som 7D.
 
Eller har någon något helt annat förslag?

Om jag ser rätt har du en 500D och visst kommer en 7D eller 70D innebära en uppgradering. Frågan är dock hu mrycket det ger och om dina bilder blir så mycket bättre?

Om de objektiv du har listade här på fotosidan är de enda du har, ja då tror jag du skulle vinna mer på att uppgradera och utöka gluggarna istället för att byta kamerahus.

Bara en tanke.
 
70D. Nyare, bättre andrahandsvärde, Tror det är samma fokussystem.

7D är väl lite robustar och skjuter 1 bilder per sekund snabbare tror jag.
 
70D. Nyare, bättre andrahandsvärde, Tror det är samma fokussystem.

7D är väl lite robustar och skjuter 1 bilder per sekund snabbare tror jag.

70D har bara bättre andrahandsvärde på kort sikt tills 80D kommer med nuvarande mönster om ca 1,5 år. Så jag tror inte man skall basera köp på andrahandsvärdet. Vad är det man behöver är viktigast (men jag tror inte du menade att man skall köpa p g a sndrahandsvärdet).
 
Om jag ser rätt har du en 500D och visst kommer en 7D eller 70D innebära en uppgradering. Frågan är dock hu mrycket det ger och om dina bilder blir så mycket bättre?

Om de objektiv du har listade här på fotosidan är de enda du har, ja då tror jag du skulle vinna mer på att uppgradera och utöka gluggarna istället för att byta kamerahus.

Bara en tanke.

Så kan det vara. Canon är ett väldigt bra val för telen och sport men det är oklart huruvida Canonhusen kommer vara ett bra val för stillbilder i övrigt framöver då krutet tycks läggas på videofunktioner som man inte vill betala för om man är stillbildsfotograf - man vill ju få en bättre kamera för det man har den till vid ev uppgradering - bättre dynamiskt omfång, bättre högISO, bättre sökare, säkrare och snabbare AF t ex. T ex för stillbildsfotografen erbjuder 70D bara AF systemet från 7D utöver 60D. För detta betalar man över 4000:- i mellanskillnad.

Som jag ser det om hur de satsar:
Video: Canon och Sony
Sport: Canon och Nikon
Tålig naturkamera: Pentax
Allmänfoto: Nikon, Pentax, Sony

Min tolkning bara hur de nischar sig bland entusiastkamerorna.
 
Om jag ser rätt har du en 500D och visst kommer en 7D eller 70D innebära en uppgradering. Frågan är dock hu mrycket det ger och om dina bilder blir så mycket bättre?

Om de objektiv du har listade här på fotosidan är de enda du har, ja då tror jag du skulle vinna mer på att uppgradera och utöka gluggarna istället för att byta kamerahus.

Bara en tanke.

Jag har andra objektiv också, ex. Sigma 70/2.8 EX DG Macro, och Canons 50/1.8 II skall snart bytas ut till 1.4:an.

Kamera kommer jag byta så så småningom också, men har inte på klart till vilken, 500D:n känns rätt slö, vill kunna ha bättre möjlighet att fota motiv i rörelse.
 
Jag har andra objektiv också, ex. Sigma 70/2.8 EX DG Macro, och Canons 50/1.8 II skall snart bytas ut till 1.4:an.

Kamera kommer jag byta så så småningom också, men har inte på klart till vilken, 500D:n känns rätt slö, vill kunna ha bättre möjlighet att fota motiv i rörelse.

Jag har erfarenhet av 7D och det är en verkligt rapp kamera så om det är prioritet ett så kan det det nog vara ett bra val.
 
Säkert vettigt men eftersom trådkskaparen skrev:

"det är alltså en Canon jag skall ha, inget annat"


Så kanske det är lite OT.... :)

Jo, men det kan vara värt att tänka igenom så att det inte bara är en fix idé. Det framkom att TS hade få objektiv och därför inte var bunden till systemet. Det är bättre att se över med öppna sinnen innan man gör större investeringar och blir mer bunden. Är det så att det skall stå Canon på kameran är det så men då kan ju TS säga att det spelar absolut ingen roll hur bra något annat än må va. Det kan vara så att TS inte har granskat hela utbudet sedan köpet av 500D som ändå var några år sedan (jag har Canon själv så det är ingen "Canon-bashing").
 
Jo, men det kan vara värt att tänka igenom så att det inte bara är en fix idé. Det framkom att TS hade få objektiv och därför inte var bunden till systemet. Det är bättre att se över med öppna sinnen innan man gör större investeringar och blir mer bunden. Är det så att det skall stå Canon på kameran är det så men då kan ju TS säga att det spelar absolut ingen roll hur bra något annat än må va. Det kan vara så att TS inte har granskat hela utbudet sedan köpet av 500D som ändå var några år sedan (jag har Canon själv så det är ingen "Canon-bashing").

Jag tänker hålla fast vid Canon, är inte inne här så ofta så har hunnit skaffa mig fler objektiv än vad som syns på min profil här.
 
Rykten

Det har gått rykten i över 2 år nu att den kommer väldigt snart. Mao är det nog ingen som vet om den kommer om ett halvår eller om flera år eller inte alls.
 
70D alla gånger.
Modernare och bättre på i stort sett allt.
7D lite mera metall och större grepp. Rapp och bra den med, men 70D vinner.

7D har aningen högre fps på papper, men 70D har snabbare processor och saktar inte ned. Filmningär 70D bättre o h vad gäller AF så tror jag personligen att 70D är bättre. Speciellt med tanke på många ex av 7D lider av diverse fokusfel. På papperet liten skiölnad i uppmätt bildkvalitet, men avvad jag sett ser 70Ds bilder mycket bättre ut med snyggare brus som inte är så irriterande småprickigt som 7D.

Mina 2cent, fast jag har ingen erfarenhet alls av någon av dem, bara bildat mig uppfattningen utifrån tester och annat. 70D är nydanande och trots att jag inte tidigare diggat Canon mycket alls (har haft Sony o h Nikon) så är 70D så intressant att jag bestämt mig för att prova på märket nu.


/Mats
 
Någon som vet när en ny variant av 7D:n kommer komma ut?

Vad har du för budget?

Jag har själv gått vägen 400D, 40D till 7D. Alla uppgraderingarna innebar förbättringar men bildkvalitén tyckte jag var tämligen lika. Nyligen tog jag steget till en 5D mk III och det var första gången som jag upplevde en påtaglig förbättring av själva bildkvalitén.

Har du funderat på exempelvis 6D? Den kanske inte är något fartmonster men med tanke på vad du fotograferar så kanske det räcker??
 
Hej !

Gillar man att fota sport mm i Raw så bör man hålla koll på bufferten,
7d har lite större, vad som händer vid någon av sRaw formaten
måste man också kolla, det är inte säkert att bufferten växer
med minskningen av bildstorleken.

//MW
 
7D fick en ganska omfattande uppgradering av sin firmware for ett tag sedan. Elva nya funktioner lades till, för att få 7D att komma till samma nivå när det gäller finesser som andra kameror i motsvarande segment, trots att 7D då funnits på marknaden i tre år, ungefär.
Sannolikheten för att Canon skulle göra en såpass omfattande funktionsökning, alltså av den grad att de fann det meningsfullt att ta fram en ny utgåva av instruktionsboken, är inte stor, om det hade varit så att de hade haft en 7D Mark II lurande runt hörnet.
 
Vad har du för budget?

Jag har själv gått vägen 400D, 40D till 7D. Alla uppgraderingarna innebar förbättringar men bildkvalitén tyckte jag var tämligen lika. Nyligen tog jag steget till en 5D mk III och det var första gången som jag upplevde en påtaglig förbättring av själva bildkvalitén.

Har du funderat på exempelvis 6D? Den kanske inte är något fartmonster men med tanke på vad du fotograferar så kanske det räcker??

Jag är mest hobbyfotograf och, ibland gör jag mindre fotouppdrag, så det behöver inte vara någon riktig värstingkamera och vill inte lägga ut hur mycket som helst, som ex. Canons nya 5d mark III, något sådant behöver det inte vara. Vet inte om jag behöver en fullformat och har därför inte kollat så mycket på 6D:n, den känns också lite på gränsen för för dyr för mig. Strax över 1000 € är vad jag kan tänka mig, men vill helst inte lägga ut mer än så, dock kan jag nog tänka mig vänta ett tag tills priset sjunker lite, ifall 6D:n är ett bättre val.

Vill ha en snabbare kamera, med bättre autofokus(möjligheter) och ett plus är om den fungerar bra till fotografering i sämre ljusförhållanden.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.