Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Om 60D kommer ha en ungefärlig canon-cykel i prisminskning, när borde den isåfall vara nere på 50D's nivå?
 
60D lär ju knappast kosta 14000, då är det ju en 7DmkII. och 50D:n är väl redan nere på typ sjutusen.

frågan är hur dyr den kan bli utan att folk ska välja 7D istället.
 
Och nu börjar Cyberphoto sälja ut sina Canon EOS 50D kamerahus (fast på bilderna är det med objektiv haha) för 6999:- kr tills lagret tar slut. Kan det möjligen bero på att det nu kommer att komma en 60D? ;-)
 
Och nu börjar Cyberphoto sälja ut sina Canon EOS 50D kamerahus (fast på bilderna är det med objektiv haha) för 6999:- kr tills lagret tar slut. Kan det möjligen bero på att det nu kommer att komma en 60D? ;-)

Enligt andrahandsinformation till mig på förmiddagen idag, den 17/7, kommer EOS 60D att presenteras nu på tisdag, den 21/7.
Jag utgår ifrån att den kommer att visas upp på den kommande fotomässan om några veckor.
Infon kommer från en person på Canon Sveriges marknadsavdelning. Ryktet säger att infon läckte under onsdagen. Cyberphoto sänkte sina priser på 50D rejält idag, fredag, samtidigt sjönk priset på 7D med ca 500 SEK.
Denna gången verkar det nog som om 'ryktena' stämmer - det vore typiskt Canon att läcka en knapp vecka före lanseringen, så har de gjort flera gånger tidigare.
Men men... Vi får som vanligt vänta och se...
EDIT: Den 21:e är på Onsdag och inte Tisdag som jag skrev...;)
 
Enligt andrahandsinformation till mig på förmiddagen idag, den 17/7, kommer EOS 60D att presenteras nu på tisdag, den 21/7.
Jag utgår ifrån att den kommer att visas upp på den kommande fotomässan om några veckor.
Infon kommer från en person på Canon Sveriges marknadsavdelning. Ryktet säger att infon läckte under onsdagen. Cyberphoto sänkte sina priser på 50D rejält idag, fredag, samtidigt sjönk priset på 7D med ca 500 SEK.
Denna gången verkar det nog som om 'ryktena' stämmer - det vore typiskt Canon att läcka en knapp vecka före lanseringen, så har de gjort flera gånger tidigare.
Men men... Vi får som vanligt vänta och se...
EDIT: Den 21:e är på Onsdag och inte Tisdag som jag skrev...;)

Trevligt att höra. Får väl se vad 60D kostar nästa sommar då, kanske blir ett nytt kamerahus trots allt.
 
Trevligt att höra. Får väl se vad 60D kostar nästa sommar då, kanske blir ett nytt kamerahus trots allt.

Varför vänta? Nästa år kommer det komma ett nytt hus osv. Känns spec på huset bra så ska man inte tveka & väntar du på att sälja ditt nuvarande hus så kommer den att ha sjunkit ännu mer till nästa år!
 
Varför vänta? Nästa år kommer det komma ett nytt hus osv. Känns spec på huset bra så ska man inte tveka & väntar du på att sälja ditt nuvarande hus så kommer den att ha sjunkit ännu mer till nästa år!

Med min ekonomi (är trots allt bara 13 år och min enda "lön" är månadspengen) så blir det lite väl tufft att köpa en 60D redan nu.

Måste spara ihop pengar och framför allt önska mig lite cash i julklapp och födelsedagspresent innan jag har råd med en 60D (eller 7D/550D, får se vad som känns rätt då).
 
Enligt andrahandsinformation till mig på förmiddagen idag, den 17/7, kommer EOS 60D att presenteras nu på tisdag, den 21/7.

Tisdag 21/7? Onsdag kanske, eller 20/7?
Spännande att se om det händer något iaf. Har väntat på den ett år, men det är inte lika intressant för tillfället då jag köpte mig en 30D som instegskamera i höstas.
 
Tisdag 21/7? Onsdag kanske, eller 20/7?
Spännande att se om det händer något iaf. Har väntat på den ett år, men det är inte lika intressant för tillfället då jag köpte mig en 30D som instegskamera i höstas.

Johannes skriver ju "EDIT: Den 21:e är på Onsdag och inte Tisdag som jag skrev...;)" lite längre ner om du kollar.
 
Med min ekonomi (är trots allt bara 13 år och min enda "lön" är månadspengen) så blir det lite väl tufft att köpa en 60D redan nu.

Måste spara ihop pengar och framför allt önska mig lite cash i julklapp och födelsedagspresent innan jag har råd med en 60D (eller 7D/550D, får se vad som känns rätt då).



Aha då förstår jag.
 
Någon som hört nåt än? Onsdag idag, kväll i Japan, tyst på deras hemsida. Morgon i USA, vilka brukar vara först? CanonRumors är tyst också. (Den här tråden uppmärksammades där :) ) Inte helt omöjligt att de släpper info om att en kamera kommer (utan specs) fram till EXPO?
Funderar på att köpa en, men kommer nog lägga pengarna på blixt och objektiv istället. Men fortfarande intressant!
 
Med tanke på att Panasonic och Fujifilm släppt kameror idag så kanske det är någon mässa någonstans som börjar idag. Oftast släpper Canon kameror tidigt på morgonen svensk tid, men ibland har det dröjt till klockan 15. De har i alla fall ingen pressträff i Sverige idag.

Vanligast är att Canon släpper kameror i mitten av augusti inför IFA i Berlin och i mitten av september inför Photokina i Köln. På IFA brukar Powershot och enklare Eos-modeller släppas och på Photokina Ixus och proffsprylar.

Man ska också komma ihåg att det sällan läcker från Canon, för där säger de: "If you leak - you leave!" Det flesta rykten är önsketänkande eller gissningar.

jag var på Canon Expo 2005 och där visade de inga nyheter, men visade upp en del spännande prototyper som en spegellös Eos...
 
Man ska också komma ihåg att det sällan läcker från Canon, för där säger de: "If you leak - you leave!" Det flesta rykten är önsketänkande eller gissningar.

Såhär skrev ju Johannes Tallroth längre upp "Denna gången verkar det nog som om 'ryktena' stämmer - det vore typiskt Canon att läcka en knapp vecka före lanseringen, så har de gjort flera gånger tidigare."...

Men jag kan hålla med dig om att ryktena som brukar spridas månader innan kamerasläpp oftast (alltid?) är gissningar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.