Annons

Canon EOS 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
ang vridbar skärm

7D kan väl styra även utan 580EX? verkar ju högst onödigt att göra om systemet då?

förstår att många gärna har ett större kamerahus för att balansera med stora objektiv, men jag som har små händer och inte släpar runt på jättetelen har gärna ett mindre :) dock inte lika litet som xxxD-serien.

om man kollar på vad alla har skrivit så känns det som om alla går och längtar efter en lillebror till 7D mer än en uppdaterad 50D. och ja, har inte 50D funnits ute vääääldigt länge nu?

vridbar skärm förresten, är det så bra? känns ömtåligt och mest relevant för folk som filmar eller? är jag helt ute och cyklar?

tag en bild horisontellt i marknivå eller fotta i en trong folksamling med kameran högt över huvudet så förstår du nog skilnaden
 
Brus!

Menar du att D300 har bättre brusprestanda än 7D, eller vad försöker du att säga?
Av de tester jag har sett så är 7D bättre än både D300 och D300s gällande brus.

Att ex. Nikon D3s brusar mindre än Canon 1D mkIV är en sak, men det förändrar inte ovanstående.
Så jag förstår inte riktigt vad du försöker att säga.
Dels har jag sett det med egna ögon sen finns en mycket bra isotest på Photography bay som bevisar att EOS 7D brusar betydligt mer vid höga iso än D300,det är faktiskt så. Att sedan 7D ger betydligt mer detaljrika bilder vid normal fotografering är en annan sak. Men jag fotar ofta i gamla industrilokaler och ödehus med mycket dåliga ljusförhållanden, så för mig är D300 mer lämpad. Mer mpix=mer brus, så är det bara ,men utvecklingen går snabbt framåt så om några år kommer vi troligen ha brusfria kameror där vi knappt behöver använda blixt.....................
 
Dels har jag sett det med egna ögon sen finns en mycket bra isotest på Photography bay som bevisar att EOS 7D brusar betydligt mer vid höga iso än D300,det är faktiskt så.

Vad det gäller jämförande brustester så finns det flera olika sätt att göra dessa jämförelser på.
Vilket slutresultat du får beror till stor del på vilket verktyg du har för RAW-konvertering ifall du jämför RAW-bilder.

Som redan påpekats så har utskriftsstorlek betydelse i de fall du skriver ut bilderna osv.

Att genereltt påstå att det "bara är så att 7D brusar mycket mer än D300/D300s" är att göra det alldeles för enkelt för sig.

Kan tillägga att jag själv äger en 7D, skillnaden i brus är enorm beroende på om jag jobbar i Lightroom2 eller Lightroom 3, bara som ett exempel.

För den som har en 7D så kan jag verkligen rekomendera att testa den skarpa versionen av LR3.
 
Senast ändrad:
När det gäller EOS 60D har ryktena gått att det blir en digital 5 processor och att man lagt den på 13.8 megapixel och ett väldigt högt isovärde. Anledningen är att man vill vända sig till en lite anorlunda målgrupp för att inte konkurera med sig själva. Man kan säga att det finns två typer av fotografer: Dom som vill ha mycket megapixel/detaljrika bilder=något sämre brusvärde/isovärde eller mindre megapixel/högt isovärde/bra i mörker=mindre detaljrika bilder. Ta t.ex Canon G11 vs G10, G11 har mindre megapixel men mycket bättre iso. Det ryktas att man gör samma sak med EOS60D vs EOS 50D/EOS7D. För min egen del föredrar jag lite mindre megapixiel och högt isovärde men som sagt, det är en smaksak!

Att G11 har bättre värden beror mer på att det sitter en Backside illumination (BSI) sensor från Sony i den kameran. Nästa generation kamera har sannolikt fler pixlar och möjligt lika många som sitter i G10.

Så länge en kameratillverkare kan bibehålla eller öka verkningsgraden per ytenhet hos sensorerna så kommer du också att få se sensorer med fler pixlar dvs kameror med högre upplösning .
 
Att påstå att 7D har högre brus än Nikon D300s om samma storlek av bild skrivs ut från de två är ett felaktigt påstående om man ser till DXO uppmätning och samma storlek av bild presenteras vid utskrift.
Kamerorna uppvisar lite olika typ av färgbrus, men som Danne skrev tidigare så har nya rawkonverterare blivit bättre på att filtrera bort uppkommet färgbrus från Canonkamerorna vid interpoleringen , en sådan rawkonverterare är exv senaste Camera Raw.

Canon 7d och Nikon 300s och DXO uppmätning och beräkningar gjorda dvs på en bild med samma utskriftsstorlek från de två kamerorna
 

Bilagor

  • Bild-2.jpg
    Bild-2.jpg
    20.9 KB · Visningar: 917
Att påstå att 7D har högre brus än Nikon D300s om samma storlek av bild skrivs ut från de två är ett felaktigt påstående om man ser till DXO uppmätning och samma storlek av bild presenteras vid utskrift.
Kamerorna uppvisar lite olika typ av färgbrus, men som Danne skrev tidigare så har nya rawkonverterare blivit bättre på att filtrera bort uppkommet färgbrus från Canonkamerorna vid interpoleringen , en sådan rawkonverterare är exv senaste Camera Raw.

Canon 7d och Nikon 300s och DXO uppmätning och beräkningar gjorda dvs på en bild med samma utskriftsstorlek från de två kamerorna

Nog diskuterat i ämnet! Jag tror och hoppas att Canon EOS 60D driver utvecklingen framåt, d.v.s högre iso och mindre brus. Det finns dock många som blir ledsna, deras gamla dyra kameror kommer ju att kännas omoderna...............
 
Alla kameror har sina för och nackdelar

Om man blir ledsen för att saker och ting utvecklas ska man aldrig nånsin skaffa sig någonting alls.

Mycket bra skrivet! Är ingen fanatiker av något kamera märke, utan följer med stor spänning utveckling och förbättringar på fotofronten :).
 
Dels har jag sett det med egna ögon sen finns en mycket bra isotest på Photography bay som bevisar att EOS 7D brusar betydligt mer vid höga iso än D300,det är faktiskt så......................

Nu är jag ingen homie på bevissajten Photography Bay men hittade denna brustest där mellan 7D och D300. Är det den du menar behöver du skrubba ögonen.

http://www.photographybay.com/2009/10/27/canon-7d-vs-nikon-d300s-iso-test/

I praktiken tror jag det spelar ca 0 roll, men i testen ovan får man ju för sig att den utmärkta D300 är usel.
 
Nu är jag ingen homie på bevissajten Photography Bay men hittade denna brustest där mellan 7D och D300. Är det den du menar behöver du skrubba ögonen.

http://www.photographybay.com/2009/10/27/canon-7d-vs-nikon-d300s-iso-test/

I praktiken tror jag det spelar ca 0 roll, men i testen ovan får man ju för sig att den utmärkta D300 är usel.

Vet ej vad för test du hittat men jag hittade mitt på:www.photography bay.com/2009/10/27/Canon-7d vs nikon-d300-iso-test. Där var resultatet helt annat, nu vet jag att både Canon å Nikon ibland kommer med serier av s.k måndagsexemplar. En god vän till mig fick byta ut sin första EOS 7D som var en katastrof, den andra upplagan funkar mycket bättre! Jag behöver definitivt INTE skrubba ögonen! M.V.H Junkman.
 
Vet ej vad för test du hittat men jag hittade mitt på:www.photography bay.com/2009/10/27/Canon-7d vs nikon-d300-iso-test. Där var resultatet helt annat

Antar att du menar: www.photographybay.com/2009/10/27/Canon-7d vs nikon-d300-iso-test?
I grunden samma adress som den sida wfrank länkade till: http://www.photographybay.com/2009/10/27/canon-7d-vs-nikon-d300s-iso-test/

Enda skillnaden är att du av någon anledning bytt två "-" till " ", samt bytt ett "c" till ett "C" och tagit bort ett "s".

Finner din länk märklig, detta eftersom internetadresser inte brukar innehålla mellanslag.
Speciellt inte mellanslag och bindestreck som ersättning för mellanslag på samma gång.

Ännu märkligare blir det med tanke på att D300s brusar mindre än D300.
 
Antar att du menar: www.photographybay.com/2009/10/27/Canon-7d vs nikon-d300-iso-test?
I grunden samma adress som den sida wfrank länkade till: http://www.photographybay.com/2009/10/27/canon-7d-vs-nikon-d300s-iso-test/

Enda skillnaden är att du av någon anledning bytt två "-" till " ", samt bytt ett "c" till ett "C" och tagit bort ett "s".

Finner din länk märklig, detta eftersom internetadresser inte brukar innehålla mellanslag.
Speciellt inte mellanslag och bindestreck som ersättning för mellanslag på samma gång.

Ännu märkligare blir det med tanke på att D300s brusar mindre än D300.
Leta vidare pucko!
 
lämnar brusträsk, det har ramlat in mer spekulationer på canonrumors.com

"Lists are flying in now
Below is a spec list of the upcoming 60D as told to me this AM.

Specs
- 18mp
- ISO 6400 Max
- 9AF Points
- Articulating LCD
- New Menu System
- Movie mode like the 7D"

inget nytt direkt, men kameran ifråga lär ju dyka upp i det närmaste, eller?
 
inget nytt direkt, men kameran ifråga lär ju dyka upp i det närmaste, eller?

Man ska veta att de flesta specar är någons önsketänkande. Canon är bra på att hålla tyst.

Däremot följer Canons lanseringstider ofta vissa mönster. De brukar släppa några produkter inför iFA mässan i Berling, ofta i mitten av augusti, En månad senare brukar det vara dags för nyheterna inför Photokina. 2008 släpptes först 50D och sedan 5D Mark II.
 
lämnar brusträsk, det har ramlat in mer spekulationer på canonrumors.com

"Lists are flying in now
Below is a spec list of the upcoming 60D as told to me this AM.

Specs
- 18mp
- ISO 6400 Max
- 9AF Points
- Articulating LCD
- New Menu System
- Movie mode like the 7D"

inget nytt direkt, men kameran ifråga lär ju dyka upp i det närmaste, eller?

Tycker det låter väldigt konstigt med max ISO 6400. 50D klarar ju 12800??
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.